RAV 4 diesel, tappar kraft

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
mangew
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 26 dec 2014, 09:43:52
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2014
PostOrt: 97593

RAV 4 diesel, tappar kraft

Inlägg av mangew »

Hej, första inlägget!

Har en ny Toyota RAV 4 2,2 diesel som gått 750mil. Under julhelgen var vi och körde då en varningsindikering att DPF filtret behövde en full service började lysa. Efter samtal med vägassistans så körde vi vidare då bilen gick framåt. Men efter att kört ett antal mil så märkte jag att bilen väldigt märkbart tappat kraft, inget hände vid gaspådrag och den tappade fart i uppförsbackarna. Till saken hör att vi enbart tankat OKQ8 diesel, ingen annan sedan inköpet. Har vi råkat ut för de problem OKQ8 sägs ha med sin diesel på våra bara 750mil?

Nu är ju inga verkstäder öppna då det är jul/nyårshelger så jag kommer väl få vänta en vecka eller två på att få svar och under tiden kommer min nyinköpta RAV4 få stå och vi blir utan bil, det är ju av anledningen att ha bekymmersfritt bilägande jag iaf köper nya bilar och inte ha dem stående...
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: RAV 4 diesel, tappar kraft

Inlägg av Dale »

Råkat ut för liknande och då var det nått skit i tankarna på macken. Åkte till en annan mack och tankade och motorn blev "normal" efter ett tag. Tydligen slarvas det med rengörning och service på tankstationerna. :-/
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar