Pinnbult av på Avenis... =/ Kan man köra med 4 muttrar?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
danne1981
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 24 okt 2012, 20:16:41
Bilmodell: Corolla TS 1,8 Style Teknikpak
Årsmodell: 2021
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sverige

Pinnbult av på Avenis... =/ Kan man köra med 4 muttrar?

Inlägg av danne1981 »

Avensis - Kan man köra med 4 hjulmuttrar? (en pinnbult av)
Upptäckte att mina vinterdäck satt felmonterade, 2 av dem är 8 mm och 2 är 5 mm.
De hade hamnat diagonalt, dvs. olika på samma axel.

Skulle vara lite ambitiös och flytta så att det blir samma mönsterdjup på samma axel så att säga.

Har en Avensis 2010, och den har som bekant pinnbult och muttrar. När det ena däcket skulle på gick det lite trögt med en eller två muttrar, och däcket centrerades några millimeter när man drog. Sannolikt blev det väl lite lite snett på en pinnbult. Körde några mil och skulle sedan efterdra. Då går pinnbulten av. Jag borde ju tänkt på att just den muttern gick att dra väldigt mycket mer än de andra fyra, och borde då ha reagerat och tagit loss hjulet och satt på igen... men hänt är hänt.

Kan man köra med 4 muttrar (framdäck) eller är det farligt? Misstänker ju att ingen verkstad hinner ta sig an detta imorgon måndag eller tisdag. Sedan är det ju julstängt. Behöver verkligen bilen nu under julen.
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Pinnbult av på Avenis... =/ Kan man köra med 4 muttrar?

Inlägg av Pipedreams »

Ingen fara att köra med det om de andra kändes ok när du drog. Men du får bakslag hos bilprovningen.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
danne1981
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 24 okt 2012, 20:16:41
Bilmodell: Corolla TS 1,8 Style Teknikpak
Årsmodell: 2021
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sverige

Re: Pinnbult av på Avenis... =/ Kan man köra med 4 muttrar?

Inlägg av danne1981 »

Det löste sig. Toyota kunde ta in den idag. 20 min tog det ca.
830 kr.
Nu har jag 5 pinnbult igen =) Ska vara försiktig i framtiden när jag drar.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Pinnbult av på Avenis... =/ Kan man köra med 4 muttrar?

Inlägg av Glenn »

en fördel med fembultat är just att det känns tryggt att köra med en av, på fyrbultat tycker jag inte det känns bra..

på toyotor brukar man ju trevligt nog kunna byta pinnbultar utan att demontera navet, vilket nog är anledningen att dom kunde göra det så snabbt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar