Rostlaga, tips?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: Rostlaga, tips?

Inlägg av Nutrition »

Ytlig rost slipas ner till till jämn yta, epoxiprimer bygger förhoppningsvis tillräckligt tillsammans med lack. Grövre rost eller hål kapas ur till frisk yta och ersätts med ny plåt.

= det som rekommenderas.

Fördelen i detta fall är att rostskadan till största del förmodat är i ramen = ej synlig yta och toppfinish har mindre betydelse. Ytan bör dock naturligtvis bli så slät som möjligt för att minimera otyg vid limning av rutan.

En teori kan även vara att om man lägger en vindruta på spackel finns risken att just spacklet och ovanpåliggande lack förr eller senare kommer att spricka. Detta av samma krafter/rörelser i karossen som många ggr får en vindruta att spricka.
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Rostlaga, tips?

Inlägg av Glenn »

Du får nog väldigt svårt att hitta nån som faktiskt gör så, plåt och lackfirmor använder i princip alltid spackel.

Har du väl fått rost så blir det ju porer, ska man slipa bort plåt omkring till samma nivå har man antagligen knappt nån plåt alls kvar.

Att rutan ska släppa pga spackel är knappast troligt, spacklet håller förstås lika bra som ett tjockt lager primer och färg isåfall, plus att rutan är limmad på en väldigt stor yta, ofta med typ butyltejp som dessutom är väldigt flexibelt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: Rostlaga, tips?

Inlägg av Nutrition »

Bara för att fackfolket inte gör på ett visst sätt betyder inte att de utför det på det mest fördelaktiga för slutresultatet. Vad är det som exempel har orsakat rostskadan från början? =)

Rekommendationer är vad det är och vad som krävs för att få en verksamhet att gå runt Kan vara något helt annat. Menar det lär inte vara någon med vinstintresse som använder epoxiprimer med härdningstid på 7 dygn.

Hurvida rutan släpper eller ej var inte det största problemet utan fukten som kan tränga in och så är vi tillbaka på ruta ett, igen =)
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
SueCia
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 09 okt 2010, 16:34:49
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 4

Re: Rostlaga, tips?

Inlägg av SueCia »

Till att börja med vill jag tacka för alla svar, rutan ska ur nu på måndag så jag lägger upp en bild här så får ni se vad jag har att göra. Rostskadan har uppstått pga. en tidigare glasfirma som tyckte det var bäst o repa ramen lite när dom tog av gamla rutan.

Jag hoppas att det bara är ytrost, isåfall tror jag att det borde räcka med slipning grundfärg, ett lager med lackstift och sen lack på det. Håller det 2 år så är det värt det helt klart, jag är pappaledig o har inte råd med bilbyte för tillfället.

Grannen min tjåla om att vindrutan är bärande på något vis, så om vindrutan är urplockad kan ramen bli sne om jag kör bilen, stämmer det? Jag kommer behöva köra bilen hem 1 mil från glasfirman efter rutan är uttag o dittejpad igen.
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: Rostlaga, tips?

Inlägg av Nutrition »

Det är vedertaget att vindrutan är en del i den självbärande karossen som på din bil = det mest vanligt förekommande.

Hurvida det kommer uppstå några problem p.g.a. en resa "hem 1 mil från glasfirman" är omöjligt att svara på. Mest erfarenhet i det ämnet lär du finna hos glasmästaren.
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
SueCia
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 09 okt 2010, 16:34:49
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 4

Re: Rostlaga, tips?

Inlägg av SueCia »

Bild

Bild


Sådär då. En bild direkt efter rutan vart borttagen, och en bild efter jag slipat en hel del. Men hur fan gör jag med hålet där? Svetsa känns uteslutet för ett så litet hål? Då är frågan vad man gör, spackla med något? Det är ju inte bakom rutan så det blir ingen speciell påfrestning på spacklet iaf.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Rostlaga, tips?

Inlägg av cheetah1 »

En skicklig TIG-svetsare (inte jag) kan fylla igen det där hålet på omkring 30 sekunder, ivärsta fall uppåt minuten, bara plåten runtomkring (helst även på baksidan) är ren och i bra skick.
SueCia
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 09 okt 2010, 16:34:49
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 4

Re: Rostlaga, tips?

Inlägg av SueCia »

cheetah1 skrev:En skicklig TIG-svetsare (inte jag) kan fylla igen det där hålet på omkring 30 sekunder, ivärsta fall uppåt minuten, bara plåten runtomkring (helst även på baksidan) är ren och i bra skick.
Okay, använder han svetsmaterial för att fylla igen hålet eller en pytteliten plåt? Undrar vart man hittar någon som kan sånt härikring då.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Rostlaga, tips?

Inlägg av cheetah1 »

Ett sånt där litet hål behöver man i princip bara värma i kanterna och peta i lite fyllnadsmaterial så är det snart löst. Fast hade jag försökt hade jag antagligen gjort hålet större.. :D
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: Rostlaga, tips?

Inlägg av Nutrition »

Hålet ser nästan konstruktivt ut eller har du borrat själv för att få bort rost? Tänkte bara så att du inte sätter igen ett infästningshål för ngn rutlist eller så men då borde det förstås se likadant ut på andra sidan =)

En inspektionskamera för att kolla status inuti A-stolpen skulle vara bra, hålrumsbehandling kan kanske även vara en god idé bara det inte strular till ev. svetsjobb.
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
Skriv svar