Rostlaga, tips?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
SueCia
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 09 okt 2010, 16:34:49
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 4

Rostlaga, tips?

Inlägg av SueCia »

Ska ta bort min vindruta och ta bort rost och laga bakom. Frågan är hur man lackar över det sen när det är plåtrent. Har läst mig till att 2K epoxyfärg ska vara bästa rostskyddet? Hittar ingenstans att köpa det dock. Tänkte slipa bort all rost, eventuell spackling (förhoppningsvis väldigt lite) sen på med 2K epoxiprimer följt av 2K epoxifärg, sen på med vindrutan igen? Vad tror ni om det? Och vart köper jag färgen?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Rostlaga, tips?

Inlägg av Glenn »

när jag jobbade med takluckor hade vi en extremt bra industrirostskyddsfärg från fasonal(?) som vi skyddade plåten med efter att ha klippt hål i taket, den funkade extremt bra.

Köpte med mej en burk när jag slutade, men den är tyvärr slut, har kvar burken (torkad) och försökte få tag i mer häromåret, fanemej omöjligt.

Så nu kör jag med vanlig "konsument" rostskyddsprimer på sprayburk, litar inte alls lika mycket på den dock.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Corolla04
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 20 okt 2013, 21:22:13
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2004
PostOrt: Örebro

Re: Rostlaga, tips?

Inlägg av Corolla04 »

Bäst är om du har tillgång till kompressor och en punktbläster så du får bort all rost.
Jag använde denna grundfärg till min Corolla i somras och tyckte den verkade bra, tydligen ganska populär så tror den är bra.

http://www.hagmans.se/se/Produkter/Rost ... imer/11160
SueCia
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 09 okt 2010, 16:34:49
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 4

Re: Rostlaga, tips?

Inlägg av SueCia »

Corolla04 skrev:Bäst är om du har tillgång till kompressor och en punktbläster så du får bort all rost.
Jag använde denna grundfärg till min Corolla i somras och tyckte den verkade bra, tydligen ganska populär så tror den är bra.

http://www.hagmans.se/se/Produkter/Rost ... imer/11160
Rosten sitter på en så krångligt till att en punktbläster inte kommer komma åt. Har också hört att blästern gärna trycker ner minimala rostpartiklar ner i plåten, så det ska vara bättre att slipa med dremmel. Det finns såklart massvis med teorier om detta och det är vad jag har läst.

Men om jag fattar rätt så ska jag alltså slipa, på med sån där grundfärg, sen spackla om det behövs, sen lacka med någon 2komponentsfärg, sen på med lim/rutan igen?
SueCia
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 09 okt 2010, 16:34:49
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 4

Re: Rostlaga, tips?

Inlägg av SueCia »

En sak till, det rostskadade området är ju bara en del, ska jag slipa där det är rostskadat och lacka precis där, eller ruggar man upp ytan även på en bit av det oskadade området och drar grundfärg ända ut där också? Svårt sånt här!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Rostlaga, tips?

Inlägg av Glenn »

Jag kan ju bara säga min åsikt och erfarenhet, men man slipar ju där det är rost och lite till "för säkerhets skull", jag brukar alltid slipa "halvt igenom" kringliggande färg en bit också så det blir stegvis. den metallrena ytan MÅSTE ju helt vara täckt av rostskyddsfärg.

Sen på med spackel, grovslipa, grunda, slipa (grundfärgen är i det skedet enbart till för att man ska se var det behövs arbetas mera) spackla igen, grunda (eller ännu heller nån slags fyllande grund, typ sprutspackel), slipa osv tills man varken ser eller känner höjdskillnad (fingertopparna är extremt känsliga för höjdskillnader) och sen målar man med färgen över all grundfärg och dimmar ut den över kringliggande färg.

Sen på med riktigt fint papper och slipa ner där man dimmat färgen så det blir så jämt som möjligt, och sen polera på det.

Det finns ju numera nya produkter som ska kunna omvandla rost och är direkt övermålningsbara, dels "rostomvandlare", men denna verkar rätt cool.. har inte kommit mej för att beställa dock..

http://www.smedjans.com/produkter.asp

Det känns väl dock inte lika seriöst som att slipa/blästra rent.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SueCia
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 09 okt 2010, 16:34:49
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 4

Re: Rostlaga, tips?

Inlägg av SueCia »

Glenn skrev:Jag kan ju bara säga min åsikt och erfarenhet, men man slipar ju där det är rost och lite till "för säkerhets skull", jag brukar alltid slipa "halvt igenom" kringliggande färg en bit också så det blir stegvis. den metallrena ytan MÅSTE ju helt vara täckt av rostskyddsfärg.

Sen på med spackel, grovslipa, grunda, slipa (grundfärgen är i det skedet enbart till för att man ska se var det behövs arbetas mera) spackla igen, grunda (eller ännu heller nån slags fyllande grund, typ sprutspackel), slipa osv tills man varken ser eller känner höjdskillnad (fingertopparna är extremt känsliga för höjdskillnader) och sen målar man med färgen över all grundfärg och dimmar ut den över kringliggande färg.

Sen på med riktigt fint papper och slipa ner där man dimmat färgen så det blir så jämt som möjligt, och sen polera på det.

Det finns ju numera nya produkter som ska kunna omvandla rost och är direkt övermålningsbara, dels "rostomvandlare", men denna verkar rätt cool.. har inte kommit mej för att beställa dock..

http://www.smedjans.com/produkter.asp

Det känns väl dock inte lika seriöst som att slipa/blästra rent.
Eftersom du verkar ha erfarenhet så tänker jag ställa några följdfrågor, hoppas du orkar svara :)

Men jag ska ju alltså på rost som inte syns så att säga, det är bakom vindrutan. Om vi nu hoppas på att det inte rostat igenom ramen som rutan sitter i, utan bara är ytrost. Så ska jag slipa 100% plåtrent, plus lite till, grundfärgen (färgen som länkades tidigare verkade bra, 2 K stålplastfärgen alltså) ska på direkt efter slipning, ingen spackling innan. Sen när den färgen har härdat klart ska det spacklas, slipas, spacklas, slipas. (vad för spackel ska jag använda?) Sen på med grundfärg (räcker det med nån enkel 1komp grundfärg nu eller?) sen på med topplacken (tänkte köpa ett lackstift för detta ändamålet, jag skulle kunna tänka mig att det synliga området inte täcker mer än 1x3 CM precis bredvid rutan, det får bli som det blir, bara det inte rostar hål så jag blir tvungen o skrota bilen...

Frågor:

Slipa -> grundfärg -> spackel - > slipa -> grundfärg -> topplack -> klart?
Vad använder man för spackel?
Duger vanlig 1komp grundfärg till det andra lagret grundfärg?
Det första lagret grundfärg kommer ju målas en bit över befintlig topplack, är det så man brukar göra eller ska det ruggas upp lite och sen bara måla där det är uppruggat?
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: Rostlaga, tips?

Inlägg av Nutrition »

Ingen rostguru men det jag läst mig till i ämnet för eget ändamål är:

Spackel rekommenderas i princip aldrig av de som kan så att säga = grundarbetet ska vara så bra att spackel inte behövs.

Hagmans produkt verkar vara kanon men då ska det vara den som Inte är vattenbaserad. Vidare att den är väldigt giftig, epoxi, så ordentlig skyddsutrustning och helmask rekommenderas även för hobbybruk (som egentligen inte rekommenderas för så giftiga produkter). Den ska vara Väldigt dryg = blanda lite åt gången och om jag kommer ihåg rätt så är härdningstiden 7 dygn. Möjligen är den övermålningsbar tidigare, läs på, men man kanske inte vill lägga på en vindruta innan den härdat klart.
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Rostlaga, tips?

Inlägg av Glenn »

SueCia skrev:
Eftersom du verkar ha erfarenhet så tänker jag ställa några följdfrågor, hoppas du orkar svara :)
Jag påstår inte att jag är expert men man har väl tyvärr haft en och annan rostig bil, hände att vi fixade smågrejer på ett tidigare jobb också, mest i samband med rekond.
Men jag ska ju alltså på rost som inte syns så att säga, det är bakom vindrutan. Om vi nu hoppas på att det inte rostat igenom ramen som rutan sitter i, utan bara är ytrost. Så ska jag slipa 100% plåtrent, plus lite till,
Ja, eller blästra om du kan, typ punktbläster. Du måste ha bort all rost, ananrs kryper den fram igen, garanterat. (Möjligen kan man klara sej om man kör nån rostomvandlare eller liknande.)
grundfärgen (färgen som länkades tidigare verkade bra, 2 K stålplastfärgen alltså) ska på direkt efter slipning, ingen spackling innan.
Ja, se till att färgen är rostskyddande bara.. men ja man vill ha den direkt på plåten innan spacklet.
Sen när den färgen har härdat klart ska det spacklas, slipas, spacklas, slipas. (vad för spackel ska jag använda?)
Tvåkomponents karosserispackel, jag brukar faktiskt använda biltemas, men det finns ju i fler prisklasser.

Enkomponent kan man möjligen använda på ytterst små skador, men det brukar sjunka och vara mer svårslipat.

(Går knappt att få tag i numera heller, sist jag såg det köpte jag en hel trave med tuber, tror det var hagmans ? ..men det använder jag mer till modellbilar hehe)
Sen på med grundfärg (räcker det med nån enkel 1komp grundfärg nu eller?) sen på med topplacken (tänkte köpa ett lackstift för detta ändamålet, jag skulle kunna tänka mig att det synliga området inte täcker mer än 1x3 CM precis bredvid rutan, det får bli som det blir, bara det inte rostar hål så jag blir tvungen o skrota bilen...
Enkomponent funkar, men ska du lacka med lackstift behöver du ju inte spackla så noga, det kommer aldrig bli riktigt jämt ändå.. spacklet är ju bara för det ska se snyggt ut. Om det inte syns sen bakom rutan så..

Vissa grundfärger behöver inte lackas över, tex den fasonall-färgen jag använde förr, men de flesta måste lackas över för att vara rostskyddande.
Frågor:

Slipa -> grundfärg -> spackel - > slipa -> grundfärg -> topplack -> klart?
Vad använder man för spackel?
Duger vanlig 1komp grundfärg till det andra lagret grundfärg?
Det första lagret grundfärg kommer ju målas en bit över befintlig topplack, är det så man brukar göra eller ska det ruggas upp lite och sen bara måla där det är uppruggat?
Jag brukar rugga upp lite försiktigt, men sen våtslipar man ju helst ner kanterna där man dimmat också.

Det första lagret grundfärg är ju egentligen rostskydd, har man en bra rostskyddande grundfärg kan man ju använda den till allt.

Just ja, har du metallic ska du normalt sett även ha på klarlack ovanpå..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Rostlaga, tips?

Inlägg av Glenn »

Nutrition skrev: Spackel rekommenderas i princip aldrig av de som kan så att säga = grundarbetet ska vara så bra att spackel inte behövs.
Fast när det har rostat så har det ju försvunnit metall, hur ska du lösa det utan spackel ? det är ett måste för det ska bli bra.

Även när man drar ut bucklor och liknande så använder man ju spackel, fast så lite som möjligt.

(I sverige då, i andra länder som typ USA hosthost kan man utan vidare spackla igen bucklor med ett spackellager på flera centimeter)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar