Välja bil i nordligaste norr? Icke-Diesel + 4x4 = ?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1620
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Välja bil i nordligaste norr? Icke-Diesel + 4x4 = ?

Inlägg av Neblade »

Tänkte hjälpa en vän med tips om lämpliga bilar för att byta ut den nuvarande Volvon som börjat bli till åldern (27kmil).

Personen bor i nordligaste norr och har behov av en bil som:
  • tar sig fram bra på vintern, gärna 4-hjulsdrift och lite högre markfrigång.
  • alltid startar oavsett temperatur (alltid motorvärmare på vintern, men det blir ofta -30ºC, ibland -40ºC).
  • inte för stora hjul (ska vara lätt att byta reservhjul - punktering är inte ovanligt pga vägverkets lagningar med grov sprängkross)
  • Låg bränsleförbrukning är ju ett plus
  • mm...mm...
Funderade på en Urban Cruiser (kring 2010 årsmodell) skulle kunna vara något,
dock verkar den endast finnas som diesel om man vill ha fyrhjulsdrift vilket ju inte är helt optimalt (pga kylan).


Någon som har mer erfarenhet av riktig vinter än vad jag har som kan ge lite tips?
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Välja bil i nordligaste norr? Icke-Diesel + 4x4 = ?

Inlägg av Glenn »

Jag vet inte med hjulen, men annars låter det ju som du beskriver en landcruiser ? :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: Välja bil i nordligaste norr? Icke-Diesel + 4x4 = ?

Inlägg av Nutrition »

Halvklurigt med vettig bränsleekonomi när det kommer till bensin och fyrkrafs men vill man har bra framkomlighet, kvalité och likvärdig bränsleförbrukning som en 27000-mila Volvo så skulle jag titta på en Subaru. Minst en Outback för god markfrigång, Impreza är i.o.f.s. den minsta modellen = förmodat lägst förbruktning men Impreza Outback är sällsynta på vår marknad och något importerat härke kanske man vill vara utan =)

Legacy Outback, Outback eller Forester, lågväxel (manuell) och hill holder är vanligt förekommande utrustning, kan vara halvdyra att serva.

Honda CR-V brukar fungera bra och i regel trevligare än RAV4 enligt mig.

Annars har Lexus RX 300-350 fått hygglig kritik i det avseendet att klara av sämre vägförhållanden.
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1620
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Välja bil i nordligaste norr? Icke-Diesel + 4x4 = ?

Inlägg av Neblade »

Glenn: Landcruiser går bort pga av att de oftast är alldeles för stora och törstiga. Sen är de för dyra i inköp också, och där går även Lexus bort. En Lexus i vettigt pris är oftast mer än 10 år gammal.
Aktuellt maxpris är cirka 120 kkr.

Subaru är helt klart intressanta!
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Välja bil i nordligaste norr? Icke-Diesel + 4x4 = ?

Inlägg av Glenn »

Ja, en bensin-LC lär ju vara rätt törstig, och dyra är dom med.. iofs av en bra anledning, men ändå.

Har subaru gjort något åt sina ofantliga rostproblem ? ..sen formligen hatar jag ju deras puckade boxermotorer personligen.. dom två sakerna är anledningen att jag inte har typ en impreza som vardagsbil, för 4wd vil jag ju ha..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: Välja bil i nordligaste norr? Icke-Diesel + 4x4 = ?

Inlägg av Nutrition »

Hur bilar står sig mot rost går alltid upp och ner, bra markfrigång är alltid ett plus så underredet på Subborna brukar klara sig fint. Bakskärmar och vidare in bakom stötfångaren är det klassiska rostangreppet på dem, vanligare förr dock. Mindre genomtänkta konstruktionen med fjäderbenstorn även bak som många japsar använt sig av är en given och omständig rostfälla. Kan dock inte påminna mig ha sett den konstruktionen på Subaru sedan modellår 2000 på ett cirka.

För att göra någon jämförelse så kan det förekomma något rostangrepp på bagageluckan, ex. runt emblemet, på Subaru vilket mer eller mindre är en kvalitetsbrist = någon kant eller skarv som inte håller måttet. Detta är sällsynt på Toyota medan underredet klarar sig bättre på en Subaru och då troligtvis till stor del p.g.a. den högre markfrigången.

Bilar i norr klarar i regel sig väldigt bra från rost även om en rostskyddsbehandling alltid är en bra investering. Skillnaden är att där uppe fungerar det mer som ett slitskydd, tunnflytande o tjockflytande, och söderut mer för att hålla saltvatten från karossen = tunnflytande med god penetrering räcker många ggr. Subaru används ofta mer som ett redskap (bönder/hästägare) och skulle inte må dåligt av lite extra omsorg även om så inte alltid, för att inte säga sällan, är fallet.

Boxermotorerna fungerar överlag bra men visst, bakre tändstiften kan var halvkniviga att byta o kamremmen är en km lång, cirka. Runt 06-07 fanns två st 2.0L-sugmotorer och även om det skiljer ganska lite på pappret så är den med lägre effekt bra trött medan den andra skjuter på fullt tillräckligt. Dieseln är bedrövlig i min mening men det var inte ett alt. hur som helst, 2.5L och 3.0L-motorerna går fint och drar mer naturligtvis. Polarens Forester 2.5T snittar 1.0-1.1L/mil.

De brukar fungera bra men något hjullager kan behöva bytas och krängningshämmarstagen/stabilisatorstagen är underdimensionerade.
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
Skriv svar