Funderar på att bli avensis ägare vad ska jag kolla upp?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
david83
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 15 jul 2009, 22:46:50
Årsmodell: 0

Funderar på att bli avensis ägare vad ska jag kolla upp?

Inlägg av david83 »

Hej jag funderar på att bli toyota avensis kombi ägare och har då lite lite funderingar.

Jag har kollat på bilar mellan 1998-2002 och undrar då vad jag ska kolla extra noga när jag åker och kollar och provkör dessa?

Något speciellt som brukar krångla på dessa? är någon av årsmodellerna mer uppdaterad än den andra?

Vad skiljer sig dessa paket ifrån varandra? Linea Terra,Linnea Sol och Limited Edition.

Hoppas på svar /David
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Funderar på att bli avensis ägare vad ska jag kolla upp?

Inlägg av Pipedreams »

1,8 Brukar dra olja. Så mycket att man får byta block. Många har blivit bytta på förlängd garanti så det kan vara bra att kolla om det är bytt. Ett annat fel är ett lager i växellådan som brukar bli dåligt. Det hörs som ett skorrande ljud på belastning på hög växel. Rätt dyrt att byta. Glappa inre styrleder är ganska vanligt på dom tidigare bilarna. I övrigt är det väl bara att kolla skick på bromsar och allmänt känna på bilen.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Funderar på att bli avensis ägare vad ska jag kolla upp?

Inlägg av PierreW »

Pipedreams skrev:1,8 Brukar dra olja. Så mycket att man får byta block. Många har blivit bytta på förlängd garanti så det kan vara bra att kolla om det är bytt. Ett annat fel är ett lager i växellådan som brukar bli dåligt. Det hörs som ett skorrande ljud på belastning på hög växel. Rätt dyrt att byta. Glappa inre styrleder är ganska vanligt på dom tidigare bilarna. I övrigt är det väl bara att kolla skick på bromsar och allmänt känna på bilen.
OBS oljedrickandet gäller endast 1ZZ-FE motorerna (VVTi) alltså dem som är Faceliftade. Personligen skulle jag satsa på en Avensis före facelift med 2 liters motor (3S-FE). Kolla även hur bakbromsarna ter sig, dra i handbromsen under färd o lyssna efter skrap o liknande ljud, beläggen på backarna har en tendens att släppa på dessa, i värsta fall så drar dom sönder mycket grejer när det släpper. Annars är det väl inte så mycket mer att orda om vad gäller denna modellen. Tystare och skönare bil i den prisklassen finns inte.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Woffot
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 24 mar 2009, 20:15:56
Bilmodell: RAV4 -17, Avensis -11
PostOrt: Överkalix
Land (Country): Sverige

Re: Funderar på att bli avensis ägare vad ska jag kolla upp?

Inlägg av Woffot »

Jag har en 1,8 Ltd Edition -02, och i somras tömde den oljetanken på 300 mil. Jag fick lyckligtvis motorblocksbyte på goodwill från Toyota. En bekant har en likadan som också dricker olja, men inte fullt lika mycket.

Ett annat fel som är vanligt på 1,8:an är en för klen drivaxel som blir något deformerad och spökar och ger upphov till vissa vibrationer. I mitt fall har det handlat om vid acceleration mellan 20-40 km/h. Det är inget allvarligt problem, utan mest ett skönhetsfel i känslan.

Men i det stora hela är jag mycket nöjd med pärlan. Känns fortfarande rätt fräsch och modern i all sin enkelhet. Bekväm, rätt tyst och bränslesnål, men ändå mycket rymlig!

Terra är väl standardmodellen. Sol ska vara lite lyxigare med lite "snyggare" interiör. Om jag minns rätt innebar det generellt bara fake-trädetaljer.

Limited gjordes bara -02. Inte så stora skillnader kanske. Men man fimpade den svarta plastlisten runt bilen, inte mig emot. Det är heller inga plastiga trädetaljer i förarmiljön, utan en silvrig finish som känns modern (bör den ju vara som sista av sin generation). Och kromad växelspaksknopp! :)
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Funderar på att bli avensis ägare vad ska jag kolla upp?

Inlägg av Speedo »

Var ser jag enklast om det är en Terra, Sol, Luna eller Limited jag har? Det är en -02 med lackade lister, dörrhandtag och backspeglar. Aluminiumlook i interiören. Gissar på Limited då, men hur kan jag verifiera det? Vore intressant att veta vad man har ;)
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Funderar på att bli avensis ägare vad ska jag kolla upp?

Inlägg av PierreW »

Speedo skrev:Var ser jag enklast om det är en Terra, Sol, Luna eller Limited jag har? Det är en -02 med lackade lister, dörrhandtag och backspeglar. Aluminiumlook i interiören. Gissar på Limited då, men hur kan jag verifiera det? Vore intressant att veta vad man har ;)
Om jag inte minns helt fel så var det endast de som hette just Limited som hade lackade lister och silvrigt interiör kitt.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Funderar på att bli avensis ägare vad ska jag kolla upp?

Inlägg av Speedo »

Ok, tack! Det är inte så att det brukar stå i några av bilens papper, nånstans på bilen eller så?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Funderar på att bli avensis ägare vad ska jag kolla upp?

Inlägg av Dale »

Terra är enklare och Sol lyxigare. Skiljer som dimljus, mörk tonade rutor, 2 mot 4 högtalare, AC mot ACC, andra paneler å lite sånt.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ormbiten
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 02 sep 2009, 13:25:48
Årsmodell: 0

Re: Funderar på att bli avensis ägare vad ska jag kolla upp?

Inlägg av ormbiten »

Hej!
Sökte lite på nätet om Avensis och hittade denna tråd.
Saken är den att jag köpte till min syster en Avensis Touring Sol 1,8 2001 häromdagen med 13700 mil på mätaren.
Hon har tjatat länge nu om att hon ville att jag skulle leta fram en Volvo V70 åt henne men jag har försökt få in henne på andra spår och sagt och gjort så hittade jag en fräsch Avensis hos en firma, Dom Begärde 59500 och jag bjöd 47000 och fick den för det, En så länge så känns det rätt...Och syrran är nöjd... :roll:

Tyvärr så är det lite vibrationer vid acceleration mellan 30-65 km/h, Är det någon som vet vilken drivaxel det är som brukar bli defekt?
Verkstaden hade nämligen bytt höger axel för typ 10 dagar sedan, Fick kvitto på detta, Jag tycker ju dock att det känns som att det är den vänstra drivaxeln som spökar...

Sen undrar jag också lite över detta med hög oljeförbrukning som ju en del verkar ha problem med, Nu har jag ju ingen aning om denna bil dricker någon olja eftersom syrran bara har kört den några mil, men det lär ju snart märkas då hon lär köra 9-10 mil varje dag...
Till vilka miltal brukar Toyota köra med goodwill på detta.?
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Funderar på att bli avensis ägare vad ska jag kolla upp?

Inlägg av Speedo »

Jag undrar också om det här med vibrationer, då min vibrerar lite vid acceleration, mest på tvåan vid 20-40km/h. Inte mycket, men det märks. När jag tittade under bilen tyckte jag det såg ut som det satt en balansvikt på ena drivaxeln, men inte den andra?
Skriv svar