Nybilsgaranti vad gäller?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Eke
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 22 sep 2011, 01:08:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Nybilsgaranti vad gäller?

Inlägg av Eke »

Har fortf nybilsgaranti kvar och undrar om man kan få en hjulinställning på garantin?
Bilen har rullat 2500 mil och ser nu på framdäcken att de är mer slitna på ytterkanten.
205/55-16 luft tryck 2.5.
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: Nybilsgaranti vad gäller?

Inlägg av Nutrition »

Vanligtvis inte av den erfarenhet jag har men fråga ska man alltid göra =) Köpte en CTS 2005 där ratten satt lite på sniskan och då fick jag hjulinställning på nybilsgarantin, då sa jag dock till innan de första 100 milen och justeringen blev utförd innan 300 mil.
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Nybilsgaranti vad gäller?

Inlägg av Glenn »

Jag skulle absolut ha åkt till handlaren jag köpte hos och påpekat problemet, dom borde vara mån om att rätta till en sån sak.

Dock kan det mycket väl bero på att ru råkat köra in i nåt eller liknande..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Eke
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 22 sep 2011, 01:08:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Re: Nybilsgaranti vad gäller?

Inlägg av Eke »

Åka tillbaka till handlaren blir svårt eftersom jag köpte privat och blir då 2a ägaren.
Kan ju va så att nån kört på nåt men väldigt tveksamt. .. Svårt att bevisa motsatsen dock.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Nybilsgaranti vad gäller?

Inlägg av Glenn »

Ah, jag tänkte nybilsgaranti = ny bil, men det behöver ju inte vara så.

Jag hade ändå försökt prata med toyota, och säger dom nej på första stället skulle jag åkt till nästa.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Nybilsgaranti vad gäller?

Inlägg av Muda »

Det hela är lite kryptiskt...

Är felet/börvärdena för en fyrhjulsinställning för mycket än vad som är normalt brukar garantiavdelning ersätta fyrhjulsmätningar.

DOCK så kräver de underlag. Hur mycket som är uppmätt, hur det ska stå, hur pass mycket man justerat etc.

Är det kantstötningar som orsakat felaktiga värden klassas det som yttre åverkan och är således ej garanti.
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

Re: Nybilsgaranti vad gäller?

Inlägg av JPH »

Bil3:an i Uppsala bytte lager och en sprucken spindel på min st185:a i somras. När jag körde hem upptäckte jag att ratten pekade åt höger, upplevde styrglapp och bilen kändes bara helt fel på vägen. Åkte tillbaks direkt dagen efter, men då hade han som gjort jobbet gått på semester. Det resulterade i att Bil3:an gjorde en fyrhjulsmätning och framvagnsinställning utan extra kostnad. Fattas bara annat! Det var aldrig något snack om saken, men här kan man väl iofs hävda att reparationen i sig har en garantitid.
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Nybilsgaranti vad gäller?

Inlägg av Muda »

Byte av styrleder, styrinrättningar osv. är ofta beräknade tidsmässigt att inkludera justering efter byte.

En omständligare verkstad hade säkert dock försökt dra sig ur det.
Turbos
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 26 dec 2014, 17:13:45
Bilmodell: Toyota Avis
Årsmodell: 2013
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Kontakt:

Re: Nybilsgaranti vad gäller?

Inlägg av Turbos »

Åk in och prata med dem... det kan ju inte skada. Jag håller med om att sådana saker bör gå på garantin... så länge man inte har orsakat felet själv.
// Turbos
Skriv svar