Köptips på Yaris för under 50 000kr.

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
sengstr
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 14 okt 2014, 06:23:12
Årsmodell: 0
PostOrt: 74951

Köptips på Yaris för under 50 000kr.

Inlägg av sengstr »

Hejsan Toyota vänner i Sverige.

Det är dags att byta ut min Lupo 3L som nu blivit för liten när det snart är dags att köra 2 barn till dagis.
Så nu är jag inne på att köpa en Yaris alt en Yaris Turbo (lite svårare att finna på blocket) eller T-Sport som komplement till den stora bilen vi har hemma.
Jag har idag ca 2,5 mil till jobbet varav ca 1 mil motorväg resterande småvägar. Så tanken är också att montera extraljus 2st eller en ramp. Vad som nu passar bäst.

Vilken skulle ni rekommendera och varför? Vad bör jag titta på vid köp och finns det något vanligt fel på dessa?

Tar emot alla förslag och tankar så jag gör ett så bra köp som möjligt.
Jag vill väga in följande i köpet, Rolig bil, snygg och hyffsat bränslesnål. Att slå en Lupo på fingrarna blir svårt i förbrukning.
Men hamnar jag runt 0.5 känner jag mig ändå helt nöjd med det.

Tack på förhand
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: Köptips på Yaris för under 50 000kr.

Inlägg av Nutrition »

Inget ess på vad som kom när men några tips kan jag bistå med =)

Första generationen har jag själv i form av Verso (största motorn!!1)  och oavsett kaross så är den en basic modell. Charmen med dessa enligt mig är att de "alltid fungerar", visst finns det undantag men de är få.
Bränsletank i plåt istället för plast är aldrig någon fördel = läckage p.g.a. rosthåll är bara en tidsfråga. I.o.f.s. inget vanligt fel i den bemärkelsen men ett faktum. Exakt när Yaris fick plasttank vet jag inte men skulle gissa 2006-2007 = ev. inte för gen. 1.

Gen. 1 har en "inbyggd" rostskada på insidan av golvet vänster fram/förarplatsen.  Vet faktiskt en som såg ut som en flinta-bil = stort hål. Åtgärd från Toyota finns/fanns och stora rostskador där är inte vanliga men kan kräva underhåll, fick höra att det såg ganska roligt ut när det stod ett gäng japaner o tjattrade under en Yaris o pekade på en liten rostfläck när Toyota Sverige fick besök av dem. Ändå "imponerande" att stolsunderredet vid dess främre infästningar rostar synbart både på min Corolla KE30 från -77 och min Yaris från 2001...
Rostskyddsbehandling är alltid en bra investering och ska med fördel göras medan bilen är i skick.
Fjäderbrott, hjullager och rostiga bromsrör är i.o.f.s. inga konstiga fel men fel som förekommer utöver normal service.

Strålkastarna har plastglas som naturligtvis blir slitna med milen, brukar även gulna lite. Fördelen med plast, förutom att det är sällsynt med sprickor, är att de går att renovera. Tvättas rent, slipas med våtslippapper för att få bort skadorna och poleras sedan upp. Sett riktigt bra resultat av detta, kräver naturligtvis viss känsla men säljs färdiga kit, finns gott om instruktioner på Youtube (polish headlight) även om jag skulle undvika tandkrämstipsen. "Vanliga" slip och tvättprodukter duger naturligtvis utmärkt = behöver inte köpa "SuperVonDuper Beam Polish kit 2000.pl" Återkommande är dock rek. att man slipar i raka rörelser och inte cirkulerande.

Tyvärr kan en problemfri  bilmodell ha en nackdel och det är att ägaren resonerar ungefär "-Äh service, den här bilen går ändå aldrig sönder". Slarv med framförallt oljebyte är mord på vilken motor som helst.

Förutom att lyssna hur motorn låter, med huven öppen, helst kall och varm bör man syna växellådan = inte minst på en TS med eller utan turbo där risken är större att någon snoris buskört innan. Generellt är den vanligare bristen för en manuell låda synkringarna på treans växel = den folk missar mest (läs; skrap). Detta kan naturligtvis leda till att treans växel är svår att få i men minst lika vanligt är det att växeln inte ligger kvar utan hoppar helt enkelt ur till neutral. Visst bör man granska alla växlar, vinande ljud från ettans växel kan beror på lager som fått nog från högt varvtal och kopplingsdump från stillastående. Backen är så gott som alltid osynkat = ska aldrig läggas i medan bilen rullar = skrap, har någon misshandlat denna kan effekten bli skrap även stillstående och/eller att den vill sparka ur växeln när kopplingen släpps upp.

På tal om koppling bör naturligtvis även den testas, ska inte kännas trög eller ge ifrån sig missljud och inte slira vilket enklast testas enligt följande:

Låg fart, ca 20-30km/h, treans växel och full gas – Enkelt förklarat är momentet från motorn konstant, du ändrar bara utväxling och belastar nu kopplingen med mycket moment. Visst fungerar olika intervaller i hastighet och val av växel, det ska dock inte hacka =)

Generella fel och inget specifikt för Toyota.

Jag brukar säga ”desto mer lull lull desto mer som kan gå sönder, för så är det, även om de flesta japsar brukar vara lite smarta på denna punkt. Ganska enkel metod egentligen, de tittar på de andra tillverkarna och ser vad marknaden efterfrågar, sedan tittar de på vad som inte fungerar/går sönder och så kan de bygga med kvalitet. Jämförelsevis låter många tillverkare kunderna vara testförarna istället på vinst eller förlust eftersom det är så bråttom att få ut skiten på marknaden.

Men men även solen har fläckar, en kollega är glad för sin TKG för sin Yaris, det är en gen. 2 från 06 eller 07 och på den sa först generatorn upp sig och en tid senare det elektriska styrservot. Kommer inte ihåg några priser men billigt var det i.a.f. inte så garantin smaka naturligtvis bra.

Lycka till och glöm inte att slänga upp några bilder på nyförvärvet =)
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
sengstr
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 14 okt 2014, 06:23:12
Årsmodell: 0
PostOrt: 74951

Re: Köptips på Yaris för under 50 000kr.

Inlägg av sengstr »

Stort tack för ditt svar. :D

Jag tittar på blocket flera ggr per dag vad det ska bli för köp.
Tanken är att kunna ha 2st barnstolar i bilen sedan och jag gillar iden med att kunna skjuta baksätet. Det är ett tag till innan de sitter framåtvända. Så jag hoppas att de ska få plats. Det måste jag såklart prova innan köp.

Men skulle du rekommendera en yaris 1.0 eller en TS? visst vill man åka billigt, men man åker gärna lite roligt med. Man skall trivas i bilen också.

Jag lär inte köpa någon denna månad tror jag. Utan direkt när jag hittar den som känns rätt lär jag provköra den så får vi se.
Därför tar jag gärna emot alla tips fortfarande.

Ska verkligen titta på det där med rostproblemen också.. Alla pratar förövrigt om Kamkedja och man behöver inte byta den osv. Men är det verkligen så? När skall det göras något med kamkedjan?

Tack på förhand
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: Köptips på Yaris för under 50 000kr.

Inlägg av Nutrition »

Personligen skulle jag avstå 1.0, minst 1.3 men helst 1.5 som jag har, det är ingen raket oavsett men tack vare den låga vikten så klipper det på fullt tillräckligt. Jag kör Verson på 0.65-0.75 i snitt beroende på högerfoten, "vanliga" Yarisen torde alltså gå något snålare.

Plåtburken Aygo har ett rykte att ha klen koppling fast jag undrar om inte en del i det hela är att den är så trött (1.0) att folk plågar ihjäl kopplingen för att hänga med i normal trafikrytm ;)
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Köptips på Yaris för under 50 000kr.

Inlägg av GT4-R »

Hög utväxling på aygon gör att koppl går kanske . 1 är som 2 an på " vanlig" bil
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Köptips på Yaris för under 50 000kr.

Inlägg av GT4-R »

Yaris dieseln är Nicke men för dyr. Under 50 finns det väl ingen.

1.5 är inte direkt snål piss trök register oxå. Haft en på jobbet övningsbil..

Nya 1,33 6vxl en riktig pärla!
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Köptips på Yaris för under 50 000kr.

Inlägg av GT4-R »

Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Köptips på Yaris för under 50 000kr.

Inlägg av GT4-R »

Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Köptips på Yaris för under 50 000kr.

Inlägg av GT4-R »

Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
sengstr
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 14 okt 2014, 06:23:12
Årsmodell: 0
PostOrt: 74951

Re: Köptips på Yaris för under 50 000kr.

Inlägg av sengstr »

GT4-R skrev:Yaris dieseln är Nicke men för dyr. Under 50 finns det väl ingen.

1.5 är inte direkt snål piss trök register oxå. Haft en på jobbet övningsbil..

Nya 1,33 6vxl en riktig pärla!
GT4-R skrev:Yaris dieseln är Nicke men för dyr. Under 50 finns det väl ingen.

1.5 är inte direkt snål piss trök register oxå. Haft en på jobbet övningsbil..

Nya 1,33 6vxl en riktig pärla!

Stort tack för tipsen.
Får jag lägga lite lite mer än 50xxx kr för att få en bra och billig bil då gör jag gärna det.
Men 1,33 6vxl är en man skall leta efter alltså. :)
Skriv svar