Frågor angående automatlåda, Auris 2008

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
gant
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 05 okt 2013, 21:43:14
Bilmodell: Corolla Hybrid
Årsmodell: 2021
PostOrt: 41600

Frågor angående automatlåda, Auris 2008

Inlägg av gant »

Köpte en Auris 2008 med automatlåda. Bilen har gått ca. 6000mil.
När bilen växlar upp så upplever jag att bilen "bromsar till lite" innan den växlar upp till nästa växel. Märker av det mest vid stillastående till ca. 70km/h. Växelspaken är i läget "E".
Är det normalt eller är det ngt fel med växellådan?

Vad jag har förstått så är det ingen riktig automatlåda, utan en manuell växellåda med elektrisk koppling (MMT).
Min nästa fråga är, behöver man byta växellådsolja i min bil?

Tack på förhand.
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Frågor angående automatlåda, Auris 2008

Inlägg av Muda »

Ganska normalt så som du beskriver.

Brukar ganska ofta "tveka" innan de växlar.

Ibland kan man behöva kalibrera MMT systemet. Men då märks ofta av att dragläget inte fungerar plus att bilen blir ganska våldsam i att få i växlarna.

Rekommendationen på byte växellådsolja var förut 6000mil. Försvann dock för 2-3 år sedan.

Om du vet med säkerhet att inga bromsar kärvar, lägg i "E" släpp bromsen utan att ge gaspådrag och se ifall bilen börjar dra iväg långsamt. En dåligt kalibrerad MMT blir då bara stillastående.
gant
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 05 okt 2013, 21:43:14
Bilmodell: Corolla Hybrid
Årsmodell: 2021
PostOrt: 41600

Re: Frågor angående automatlåda, Auris 2008

Inlägg av gant »

Tack för ditt svar.

Skönt att höra att det är normalt att MMT-systemet beter sig så som jag beskrev.

Provade också att lägga i "E" och släppa bromsen. Bilen rullade iväg. Verkar som att lådan är kalibrerad.



Muda skrev:Ganska normalt så som du beskriver.

Brukar ganska ofta "tveka" innan de växlar.

Ibland kan man behöva kalibrera MMT systemet. Men då märks ofta av att dragläget inte fungerar plus att bilen blir ganska våldsam i att få i växlarna.

Rekommendationen på byte växellådsolja var förut 6000mil. Försvann dock för 2-3 år sedan.

Om du vet med säkerhet att inga bromsar kärvar, lägg i "E" släpp bromsen utan att ge gaspådrag och se ifall bilen börjar dra iväg långsamt. En dåligt kalibrerad MMT blir då bara stillastående.
Trywall
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 31 jan 2015, 22:03:48
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2007
PostOrt: Tenhult
Land (Country): Sverige
Ort: Tenhult

Re: Frågor angående automatlåda, Auris 2008

Inlägg av Trywall »

gant skrev:Tack för ditt svar.

Skönt att höra att det är normalt att MMT-systemet beter sig så som jag beskrev.

Provade också att lägga i "E" och släppa bromsen. Bilen rullade iväg. Verkar som att lådan är kalibrerad.



Muda skrev:Ganska normalt så som du beskriver.

Brukar ganska ofta "tveka" innan de växlar.

Ibland kan man behöva kalibrera MMT systemet. Men då märks ofta av att dragläget inte fungerar plus att bilen blir ganska våldsam i att få i växlarna.

Rekommendationen på byte växellådsolja var förut 6000mil. Försvann dock för 2-3 år sedan.

Om du vet med säkerhet att inga bromsar kärvar, lägg i "E" släpp bromsen utan att ge gaspådrag och se ifall bilen börjar dra iväg långsamt. En dåligt kalibrerad MMT blir då bara stillastående.

Ska bara tillägga att MMT lådan ej är en automatlåda
vilket tyvärr säljarna säljer den som.
Om du aldrig misslyckas kan du aldrig bli bättre
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Frågor angående automatlåda, Auris 2008

Inlägg av Bempa »

Vet inte om Auris fungerar på samma sätt som när MMT lådan kom på Corolla Verso. Men med Corolla Verso så för att få en jämn och fin körning så släppte man av gasen lite, lite granna när man ville att den skulle växla så växla den mjukare. Det gick således alltså att till viss del att kontrollera när den skulle växla. Höll man bara jämn gas hela tiden så betedde den sig som du beskriver.
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Frågor angående automatlåda, Auris 2008

Inlägg av cheetah1 »

Den är väl antagligen inte snabb nog på att växla, så man märker när den släpper gasen och kopplar ur. Det är inte precis nån Ferrari.. :lol:
Skriv svar