Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
SueCia
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 09 okt 2010, 16:34:49
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 4

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av SueCia »

Rastaman skrev:
SueCia skrev:
thowi skrev:Var glada att ni inte kör Seat. Jag hade en Cordoba 1,6 -99 som varvade 4000 i 120km/h, rent plågsamt var det.
Jag undrar fortfarande hur man kunde sälja en sådan bil 1999.
Har för mig att min T-sport varvar över 4000 i 110, det är fruktansvärt med långkörningar i den bilen.

Tycker dock att tjejens Avensis varvar en hel del den med, någon som vet vad man ska leta bland för bilar om man vill ha bättre comfort? Toyota verkar inte erbjuda det i någon av sina bilar. Lågvarvande och minimalt vägljud tack! :)
Har du glömt att T-sporten är 6-växlad? :)
Kommer ihåg att den jag hade varvade mycket men inte så mycket som du sa, och som tur är sålde jag min till morsan så jag kunde verifiera det hela :P
3900rpm på femman i 110, men det finns ju en sjätte växel som man kommer ner till oerhört (not) låga 3300 rpm i 110 :)

Man skulle kunna tro det med mitt svar.... Nej, jag vet inte vart jag fick de varvtalen ifrån, nog för att bilen uppfattas som att den varvar mkt. med tanke på hur mkt den låter. Men varvtalen du tar upp stämmer bra :P Ska kontrollera före jag skriver nästa gång! :P
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av Dale »

Bättre på nyare bilar. 110-120 km/t varvar Avensisen runt 2000.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1715
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av Johnny Blade »

Dale skrev:Bättre på nyare bilar. 110-120 km/t varvar Avensisen runt 2000.
Fast det är ju en diesel.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av Glenn »

Ja, och alla vet ju att det bara är gubbar med keps som kör diesel ;)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av GT4-R »

Min 6 vxl bensin 2010 varvar typ 2000rpn i 110 Avensis
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Användarens profilbild
jlhp
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 01 mar 2011, 16:53:57
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1996

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av jlhp »

Glenn skrev:Jag tycker detta är ett generellt problem över lag, speciellt i mindre bilar.

..Och sen kommer det en sexväxlad låda till bilen, där sexan är lika hög som femman i den femväxlade :roll:

Som om man vill växla oftare ? ..man vill ju ha en högre växel när man ligger och harvar motorväg ffs..
Så sant. Och på det, det stående tipset för att spara bränsle - hoppa över varannan växel! Med det resonemanget borde ju den perfekta bilen vara 3-växlad som på 50-talet!

Till stor del tror jag att problemet med för låga utväxlingar är motorjournalisternas fel. Jag är så gammal att jag kommer ihåg när de femväxlade lådorna slog igenom i början av 80-talet, då betraktades femman som en ren överväxel som skulle sänka ljudnivå och bränsleförbrukning. VW Golf började tex. med att kalla växellådorna 4+E, Volvo hade sina 4-växlade med elektrisk överväxel. Sedan övergick man till att rätt och slätt kalla lådorna 5-växlade varpå motortidningarna började testa accelerationen på högsta växeln. Då kunde en 5-växlad bil bli jämförd med en 4-växlad och gissa vilken som förlorade...

Testet testar ju egentligen kombinationen av motorns lågvarvsegenskaper och utväxlingen men det skrivs det ju sällan något om utan presenteras vanligen helt enkelt som att bil A är snabbare än bil B. Antingen för att de inte tror att läsarna a) kan förstå (idioter) b) orkar försöka förstå (lata) c) bryr sig (idioter och/eller lata), alternativt för att journalisten inte a) förstår (idioter) b) orkar försöka förstå (lata) c) bry sig (idioter och/eller lata). Jag läste för några år sedan ett biltest där samma bil i samma test både fick beröm för att vara snabb på högsta växeln samtidigt som den fick kritik för att vara bullrig/varva högt på motorvägen utan ytterligare kommentarer... :roll:

Man måste ju välja utifrån vad man prioriterar och biltillverkarna väljer tyvärr ofta snabbhet. Dels för att det lönar sig i testerna (EU:s körcykel för bränsleförbrukningen är dessutom ALLDELES för snällt vilket inte straffar för låga utväxlingar, däremot gynnas start/stopp system... ), dels för att de (kanske tyvärr ibland befogat) inte tror att bilförarna kan köra bil dvs. växla ner när det behövs. För svårare är det ju inte än att växla ner när det behövs, att växla upp till en växel som inte finns däremot...

Jag tycker att det är så synd att man på det viset slarvar bort småbilarna som pendlingsfordon, jag kan inte tänka mig annat än att en liten, lätt bil med liten motor med rätt utväxling hade kunnat gå snålare än en stor, tung bil med stor motor även på motorväg. Visst, priset blir ju slö/slöare på högsta växeln men, som sagt, det går ju alltid att växla ner. Det verkar som att ingen tänker tanken att bensindrivna småbilar ens ska KUNNA användas utanför städerna.

Personligen hade jag gärna sett betydligt högre utväxling på min Corolla från 1996 med 1,3 motor på 75 hk. På plan väg hade det absolut funkat och det VET jag eftersom jag kört en hel del med en Corolla automat från 1985, också med 75 hk, som bara varvar precis över 2000 vid 100 km/h! :thumbup:

Har fått för mig att tyska bilar ibland har lite bättre/högre utväxling, kanske pga. Autobahn?

Personligen lutar det tungt åt diesel nästa gång, mycket just pga. att de brukar ha vettigare utväxling, även på småbilarna. Jag har även drömt lite om att byta till en rallydiff eftersom jag har fått för mig att man kan byta utväxling på dem... Någon som kan sälja en till mig? ;) Det skulle ju även kunna innebära tvåhjulsdrift! Sen är det ju "bara" väghållningen kvar att fixa innan jag har den perfekta bilen :shock: :)
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av Nutrition »

Det är dock att jämföra äpplen med päron, dieselmotorns högre verkningsgrad och långsamma förbränning är = lägre varvtal. Nackdelen med små dieslemotorer i min mening är att de går "hårt", kanske mer känslan av, och låter som tröskverk jämfört med de större common rail-motorerna med sina idag imponerande tryck upp till 2500 Bar.

Jag stör mig dock inte nämnvärt på de höga varvtalen, visst vore det trevligt med funktioner som premiumbilarna där ljudnivån på stereon ökar i takt med hastigheten men så länge motorljudet låter sunt och bränsleekonomin är dräglig så är jag nöjd =) Jämförelsevis stör jag mig nog mer på dåliga lågvarvsegenskaper, läs; hackar, och min 1.5 är våldsamt väl anpassad med lådan där krypkörning på 3´an sällan är ett problem = känns genomtänkt/kvalitativt. Detta kan tillverkare misslyckas fatalt med även för större motorer, Subarus diesel är ett bra exempel med känslan av noll i vrid.
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av Glenn »

Jag stör mej egentligen inte på "höga" varvtal pga ljud och liknande, MEN man är ju medveten om att bilen troligen drar mindre soppa om man har en högre växel.

..Nu har jag iofs ingen småbil i min ägo, och ST202'an som är min vardagsbil går rätt snålt ändå, trots att den ska vara sportig.

Saaben tror jag ligger på drygt 2000rpm vid 110km/h, det är ju rätt mkay, men den drar en del soppa också, speciellt när sambon kör.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
jlhp
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 01 mar 2011, 16:53:57
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1996

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av jlhp »

Nutrition skrev:Det är dock att jämföra äpplen med päron, dieselmotorns högre verkningsgrad och långsamma förbränning är = lägre varvtal.
Absolut, håller med om det, och bara som exempel varvar en del BMW- och Volvodieslar så lågt som 1500-1700 vid 100 km/h!

Skall väl tillägga att jag i ärlighetens namn tycker att den Corolla jag kört som varvar drygt 2000 i 100 km/h är lite onödigt högt växlad, jag tycker personligen att runt 2500 hade varit lagom både för den och min nuvarande bil. Den senare varvar nästan 3000, ett öde den delar med alla 5-växlade Corollor och många andra småbilar, det verkar som att utväxlingen är vald för att bilen skall kunna varva ur på 5:an.

Enligt min uppfattning är dieselbilarna generellt till skillnad från många bensinbilar är "rätt" växlade för vardagstransport av den typ som Toyota som märke står för, dvs "ta mig tryggt, ekonomiskt och någorlunda bekvämt från A till B".

En intressant detalj är ju att många bensinare med automat är betydligt högre växlade än motsvarande manuella, som sagts tidigare i tråden kan det givetvis spela roll att automaten växlar ner när det behövs men jag undrar om det inte också handlar om kundsegment. Automatlådor och diesel förväntas köpas av "gubbar i hatt", men jag tycker att även för manuella lådor hör utväxlingar som är valda för att bilarna skall kunna varva ur på högsta växeln hemma på bilar av typen Corolla T-sport och liknande men inte på vanliga bruksbilar.

Med min egen bil som exempel: högsta tillåten hastighet i Sverige 120km/h. 3000 varv vid 103 km/h blir 3500 i 120, MEN detta är mätarfart, normalt visar hastighetsmätare cirka 10 % för mycket ("glädjemätare") så för att köra i 120km/h verklig fart hamnar jag på drygt 130 på mätaren vilket innebär någonstans runt 3800 - 3900 varv. Detta alltså för att marscha i helt laglig fart i Sverige. Det är ju bra för de som gillar det men hade det inte varit bättre både för bullret och bränsleförbrukningen med lite högre utväxling? Det går ju alltid att strunta i att lägga i högsta växeln om man tycker den är för hög ;)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av Glenn »

Ja, jag har ägt bilar där man bara använde femman för att transportera sig, alltså där bilen går fortast på fyran, ser inga problem med det.

En aktiv förare väljer ju växel efter vad som passar, inte för vad man "bör" ha.

(Störde mej ENORMT på det på körskolan för 20 år sen, läraren tjatade om att "på 50-väg SKA man ha trean i", oavsett om det var lämpligt eller ej beroende på trafiksituation och kraften i motorn på den aktuella bilen.)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar