Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av Glenn »

Det där kan man även märka på olika förares körstil i samam bil, min gamla 9-5 med minsta motorn (2.0l ltt 150hk) drog betydligt mindre när min sambo körde den än när jag körde den, medans den nuvarande 9-5 aeron (2.3l ftt 250hk) drar mindre när jag kör den.

Vår körstil är ganska olika, jag ligger gärna och drar långt på växlarna (förutom när man harvar motorväg), medans hon alltid ligger och segdrar och undviker att växla ner.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Eke
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 22 sep 2011, 01:08:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av Eke »

PierreW skrev:
Eke skrev:Förvånansvärt bränslesnåla ändå med tanke på att de varvar ganska mkt men tycker att man kunde få ner bränsleförbrukningen ytterligare om man sänkte varvtalet.
Man strävar ju alltid efter att ligga på det optimala varvtalet så motorn blir minst ansträngd, se på ett Diesel-elektriskt lok, motorn kan ständigt ligga på det optimala varvtalet för att orka driva generatorn, skulle man koppla samma motor till en växellåda skulle den dra betydligt mer bränsle.
Samma gäller för många entreprenad och gruvmaskiner, jobbar på konstantvarv och reglerar hastigheten med en typ av hydrostatisk transmission.

Skulle man höja utväxlingen på ex en corolla 1,6 skulle motorn få jobba mer för att orka, alla som dragit husvagn eller tungt släp bakom bilen vet de där med att inte ligga och sega på högsta växeln i uppförsbacke utan istället kugga ner en växel o få lite varv på motorn.
Man behöver inte gasa lika mycket och motorn blir mindre ansträngd, alltså en liten motor går inte alltid snålare än en stor motor då den oftast inte behöver jobba lika hårt.
Lite märkligt är ju att det skiljer sig mellan automat och manuell. .. Tex Corolla 1.6 med aut ligger på ca 2500 rpm i 100km/h medans den manuella 5 vxl ligger på 3000 rpm i 100km/h.... Hur har de tänkt där?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av PierreW »

Eke skrev:
PierreW skrev:
Eke skrev:Förvånansvärt bränslesnåla ändå med tanke på att de varvar ganska mkt men tycker att man kunde få ner bränsleförbrukningen ytterligare om man sänkte varvtalet.
Man strävar ju alltid efter att ligga på det optimala varvtalet så motorn blir minst ansträngd, se på ett Diesel-elektriskt lok, motorn kan ständigt ligga på det optimala varvtalet för att orka driva generatorn, skulle man koppla samma motor till en växellåda skulle den dra betydligt mer bränsle.
Samma gäller för många entreprenad och gruvmaskiner, jobbar på konstantvarv och reglerar hastigheten med en typ av hydrostatisk transmission.

Skulle man höja utväxlingen på ex en corolla 1,6 skulle motorn få jobba mer för att orka, alla som dragit husvagn eller tungt släp bakom bilen vet de där med att inte ligga och sega på högsta växeln i uppförsbacke utan istället kugga ner en växel o få lite varv på motorn.
Man behöver inte gasa lika mycket och motorn blir mindre ansträngd, alltså en liten motor går inte alltid snålare än en stor motor då den oftast inte behöver jobba lika hårt.
Lite märkligt är ju att det skiljer sig mellan automat och manuell. .. Tex Corolla 1.6 med aut ligger på ca 2500 rpm i 100km/h medans den manuella 5 vxl ligger på 3000 rpm i 100km/h.... Hur har de tänkt där?
Automaten växlar ju ner av sig själv när det går tungt, alltså inget som påverkar föraren och dennes upplevelse huruvida motorn känns slö eller inte i högre hastighet.
Min IS300 växlar ner rätt så fort när det börjar gå uppför, speciellt när jag ligger på farthållaren och kör i typ 80-90.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av Johnny Blade »

Just den där detaljen är nog det jag ogillar mest med Toyota.Jag HATAR att ligga på höga varv.
Av alla Toyotor jag haft så är det bara Crown 84'an,Celica GT4'an och Celica Supran som man kan köra i över 110km/h i över 3 mil med. :(
Min Carina automat är nog värst.Den lägger i 3'an i ca 55knyck.I 70 så har man saknat en växel länge.
Blä!
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av tobo »

Jag tror att "Eke" med sin fråga tänkte på det som någon skrev: "Man strävar ju alltid efter att ligga på det optimala varvtalet".
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av Johnny Blade »

Visst,men det känns inge bra när det vrålar från motorn. ;)
Toyota kanske vill ha ner hastigheten av krocksäkerhetsskäl. :roll:

En 4cyl Camry jag hade fick instrumenteringen från en 6cyl.Det kändes mycket bättre när varvräknaren visade 2000 istället för 3000.Psykiskt.:)
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Eke
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 22 sep 2011, 01:08:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av Eke »

Vad är då det optimala varvtalet för tex en corolla 1,6 i 100km/h?
Den 5 vxl manuella ligger på 3000rpm medans automaten ligger på 2500 rpm.
Känns ju som aut borde dra lite mindre soppa samt att motorn går ngt tystare eller?
Rastaman
Inlägg: 368
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 2002

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av Rastaman »

SueCia skrev:
thowi skrev:Var glada att ni inte kör Seat. Jag hade en Cordoba 1,6 -99 som varvade 4000 i 120km/h, rent plågsamt var det.
Jag undrar fortfarande hur man kunde sälja en sådan bil 1999.
Har för mig att min T-sport varvar över 4000 i 110, det är fruktansvärt med långkörningar i den bilen.

Tycker dock att tjejens Avensis varvar en hel del den med, någon som vet vad man ska leta bland för bilar om man vill ha bättre comfort? Toyota verkar inte erbjuda det i någon av sina bilar. Lågvarvande och minimalt vägljud tack! :)
Har du glömt att T-sporten är 6-växlad? :)
Kommer ihåg att den jag hade varvade mycket men inte så mycket som du sa, och som tur är sålde jag min till morsan så jag kunde verifiera det hela :P
3900rpm på femman i 110, men det finns ju en sjätte växel som man kommer ner till oerhört (not) låga 3300 rpm i 110 :)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av Glenn »

Jag gillar när det är ganska tättstegat, men högsta växeln är en ren överväxel, väldigt sällan det är så nuförtiden dock.

(Utom om man kör enduro hehe)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av cheetah1 »

Min Micra håller nog en bit över 4000 i motorvägsfart, hehe. Man kör inte för fort i onödan med den bilen...
Skriv svar