Köpråd Toyota Avensis

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
metalhead
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 20 aug 2014, 18:53:26
Årsmodell: 0
PostOrt: avesta

Köpråd Toyota Avensis

Inlägg av metalhead »

Hallå på er!

Går i tankarna att byta bil och funderar på det här med diesel och partikelfilter. Har en bensinare idag och kör 1000-1500 mil om året. Vet att det inte lönar sig med diesel egentligen men kommer dra husvagn en del under sommaren så vill gärna ha en diesel.

Det jag tänker på då är det omtalade partikelfiltret, kommer det kladda igen fort? Bilen jag tänkt köpa har rullat 13000 mil, i stort sett bara pendling 10 mil om dagen, men i min ägo blir det som sagt kortare sträckor.

Har sett att det finns produkter att blanda i tanken för att rena bättre, fungerar dem bra? Hjälper det också om man åker en sväng på ca 15 mil varannan vecka för att kompensera för de korta sträckorna i övrigt?
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Köpråd Toyota Avensis

Inlägg av Muda »

Toyota har ingen bytesintervall på partikelfilter. Mycket på grund av regenereringen motorn gör för att sota ur motorn... Regenereringen sker dock endast i hastigheter över 80km/h. M.ao större risk att du får problem om du mestadels kör "lugn" stadstrafik.
Skriv svar