Vad var det som fick toyota att göra Corolla-tsport?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
SueCia
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 09 okt 2010, 16:34:49
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 4

Vad var det som fick toyota att göra Corolla-tsport?

Inlägg av SueCia »

Tråden gäller framförallt Corolla T-sport, Celica-Tsport förstår jag utan att fundera.

Jag kör själv en CTS och det är den roligaste bilen jag kört, o jag ångrar inte en sekund att jag köpte den. Men vad var det som fick Toyota att stoppa i en "sport"motor i Corolla och Yaris?
Tror någon att chansen finns att det kommer nya bilar med samma koncept? Skulle inte tveka en sekund på en Auris T-sport t.ex.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Vad var det som fick toyota att göra Corolla-tsport?

Inlägg av Glenn »

Traditionellt har ju toyota alltid gjort "infångsbilar", alltså bilar avsedda för att locka yngre människor som vill ha nåt "tufft", sen när dom väl är inannför "toyotafamiljen" så vet dom redan att bilarna är bra, hittar till butiken osv och så köper dom sej en toyota familjebil sen också..

Nån gång på 2000-talet slutade man dock med detta, man lade ner supran, man lade ner Celican, man lade ner MR2.. man slutade med sportiga varianter, allt skulle vara säkert och präktigt.

Många handlare var rasande på detta, en jag pratade med sa typ "Vi hade ALLTID sportmodellerna hemma för provkörning, vi sålde nästan aldrig nån, men folk som kom in och provkörde dom köpte ofta en annan toyota istället", samma handlare var också rejält sur över att man slutade ta in camryn till sverige (europa ?), då han hade ett antal nöjda camrykunder som nu inte kunde uppgradera sig, och därför gick till andra märken istället.

Nu har ju toyota skärpt sej lite iom GT86 förvisso, vilket nog mycket beror på att en ny generation toyoda har tagit över, i intervjun med honnom i (sista?) numret av collage så sa han ju uttryckligen att han var rädd för den utvecklingen och tänkte göra nåt åt det.

Så jag vill nog påstå att toyota faktiskt haft som tradition att ha sportiga bilar på programmet.. dom bara slutade med det ett tag, vilket jag anser var ett stort misstag.

Personligen hade jag nog aldrig ens övervägt att köpa en toyota alls om det inte hade varit för att en kompis köpte en ST185 och jag tyckte den var ball, så jag köpte en ST165 och ja på den vägen.. ..Nu kör jag iofs inte nån toyota som familjebil heller, jag har en saab.. men jag skulle inte ha nåt emot att göra det, det är bara det att motsvarande bil som min 9-5 kombi är just en camry, och den kostar MYCKET mer och har mindre motor och mindre utrustning än saaben.. jag tror nog säkert att den håller ihop bättre dock.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Vad var det som fick toyota att göra Corolla-tsport?

Inlägg av Glenn »

Jag ogillar ju för övrigt som bekant de flesta tyska märken, men är det nåt dom är riktigt bra på, som japanerna är usla på, så är det ju att alltid erbjuda roliga varianter av alla modeller.

Jag VILL ha fyrhjulsdrift, jag VILL ha stor motor.. köper jag en tysk bil finns det troligen en sån version att köpa nästan oavsett vilken modell, köper jag en japansk bil får jag välja modell efter de kraven, inte först modell och sen ta en sån variant, det SUGER.

..Jag VILL ha en fyrhjulsdriven turbobil med rymlig bekväm kupe, hög säkerhet och rymlig kombi (och ingen jävla vingelSUV).. vad ska jag köpa då ? har toyota en enda bil på den europeiska marknaden som passar ? knappast, lexus ? nopes.. nån annan japan ? ..enlighten me om du känner till nån..

Vad ska jag göra då ? bita i det sura äpplet och köpa en tysk ? ..men jag VILL INTE HA nån jävla audi A6 med idiotdesign och kass kvalitet..

(Istället tummar jag på 4wd-kravet och köper en Saab för småpengar..)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Vad var det som fick toyota att göra Corolla-tsport?

Inlägg av Dale »

Toyota LandCruiser 200 V8 turbo diesel är bilen för dig Glenn. Den har allt. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Vad var det som fick toyota att göra Corolla-tsport?

Inlägg av Glenn »

Jag har provsuttit lyxutrustade landcruisers hos toyota ett par gånger, ja, jag vill gärna ha en sådan, men sen var det ju det där med priset också.. :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Vad var det som fick toyota att göra Corolla-tsport?

Inlägg av Dale »

Priset? Prioriteringsfråga! ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
celicacabrio
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 03 aug 2009, 18:05:34
Årsmodell: 0

Re: Vad var det som fick toyota att göra Corolla-tsport?

Inlägg av celicacabrio »

Lite mærkligt att Toyota la ner alla sportiga modeller nær dom tævlade i F1....!!!
Vad var meningen?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Vad var det som fick toyota att göra Corolla-tsport?

Inlägg av Glenn »

Ja, det kan man ju undra, man kan ju tycka att dom borde försöka pressa ut mer av det ekonomiska självmord som F1 är, om man tittar på deras rallysatsning (som ju får sägas vara mycket lyckad såhär i efterhand) så följde man ju upp den med gatbilar också, förvisso berodde det väl mycket på homologiseringsregler då.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Ulfstorp
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 03 dec 2014, 16:55:56
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2011
PostOrt: Borås
Kontakt:

Re: Vad var det som fick toyota att göra Corolla-tsport?

Inlägg av Ulfstorp »

Njut av det så länge det varar. Jag har på känn att Toyota inte kommer att satsa på några sportmotorer i sina mindre bilar. De har ju Lexus om de vill lägga lite mer krut i någon modell... Men grymt kul att du är nöjd med motorn i din bil nu =)
// My Toyota is fantastic
Läs mer om mig
Skriv svar