Ljud vindrutetorkare

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Loke
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 26 jun 2014, 22:30:13
Bilmodell: Toyota avensis
Årsmodell: 2014
PostOrt: Stockholm

Ljud vindrutetorkare

Inlägg av Loke »

Har köpt en helt ny avensis. Det som jag stör mig på är ljudet som kommer från vindrutetorkarna när de återgår till sin ursprungliga plats. Är det normalt att de låter och kommer som ett klickande ljud efter varje varv?
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Ljud vindrutetorkare

Inlägg av Muda »

Reläet slår ju till varje gång, varvid du får ett klickljud. Ofta är det ganska påtagligt.

Helt normalt för övrigt.
SueCia
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 09 okt 2010, 16:34:49
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 4

Re: Ljud vindrutetorkare

Inlägg av SueCia »

Loke skrev:Har köpt en helt ny avensis. Det som jag stör mig på är ljudet som kommer från vindrutetorkarna när de återgår till sin ursprungliga plats. Är det normalt att de låter och kommer som ett klickande ljud efter varje varv?
Rolig grej o störa sig på :P
Men det kanske stör dig lite mindre när du vet att det ska vara så iallafall :)
Loke
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 26 jun 2014, 22:30:13
Bilmodell: Toyota avensis
Årsmodell: 2014
PostOrt: Stockholm

Re: Ljud vindrutetorkare

Inlägg av Loke »

Jaha, jag har inte tänkt på att jag har hört ljudet när jag kört gamla bilar, måste göra det nästa gång jag kör.
Sen är det en auris 1,4 diesel, och inte avensis (blandar ihop mellan dem hela tiden).

Jag har en annan fråga, när ska man växla upp och ner med den för att den ska hålla länge och inte dra så mycket bränsle. Säljaren sa till mig att köra till högt 3000 tusen innan man ska växla upp, men skadar det inte bilen innan den är uppvärmd? Vilket varvtal passar bra att köra på?

(Jag är lite av en amatör när det gäller att köra manuellt)
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Ljud vindrutetorkare

Inlägg av Muda »

Tja... 3000 rpm är ju lite högt när det gäller vanlig Eco-körning. Toyota som exempel rekommenderar att man accelererar mjukt (om det är stadstrafik) upp till 2000 rpm varvid man växlar upp.

Misstänker att säljaren menar att eftersom det är ny bil så kan man behöva dra på lite mer i inkörningsperioden. Bilen är slöare tills du nått den gränsen, brukar vara tills bilen gått 700-1200 mil.

Du sparar mer bränsle att ligga på max 2000 rpm hur som helst.
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Ljud vindrutetorkare

Inlägg av GT4-R »

Diesel kräver lite mer varv innan uppväxlingen är sån hög utväxling på lådan.
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Skriv svar