Corolla 1,6 - 05, vad tänka på vid begagnatköp?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
ajvar
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 13 maj 2014, 20:09:20
Årsmodell: 0
PostOrt: 37435

Corolla 1,6 - 05, vad tänka på vid begagnatköp?

Inlägg av ajvar »

Hej,

Vi tänkte skaffa vår första bil och valet lutar åt en Corolla kombi. Vi vill ha en billig och säker bil med plats för barnvagn i bagaget, och Corolla verkar vara ett vettigt val. Både jag och min fru är helt okunniga om bilar men har förstått att det här verkar vara ett bra begagnatköp.

Vad vi inte är lika säkra på är dock hur långt en sån här bil ska få ha gått för att det ska kännas som ett troligen ganska bekymmerslöst ägande? Vi hade inte tänkt oss betala mer än 60 000 och just ni har vi tittat lite på en 05:a som gått ca 14500 mil. Vi har inte planerat att använda bilen så mycket, vi går och cyklar till jobb och mataffären, utan mest ha den till utflykter, kanske köra en 1000 mil om året eller så.

Har försökt få något litet grepp om vad man ska tänka med just dessa bilar, inte så lätt när man är bilanalfabet, men det jag förstått är att kopplingen ibland e kass o så var det nåt med bromsarna som kunde va dåligt. Något annat man ska tänka på?

Vore mycket tacksamma för svar :-)
SueCia
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 09 okt 2010, 16:34:49
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 4

Re: Corolla 1,6 - 05, vad tänka på vid begagnatköp?

Inlägg av SueCia »

Skulle inte vilja påstå att slitna kopplingar skulle vara en speciell Corolla åkomma, det känns som det är precis som med andra bilar, kopplingen slits och behöver bytas till slut, inte oftare än andra bilar.

Däremot bromsarna på Corolla brukar kärva, känns som dom kärvar mer än på andra bilar, fördelen är att det är billigt att åtgärda själv om man kan. Annars är dom bra på att ta betalt för detta på verkstäder.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Corolla 1,6 - 05, vad tänka på vid begagnatköp?

Inlägg av PierreW »

Dom flesta kombi som såldes i Europa byggdes i Turkiet, och den fabriken är en av fabrikerna med minst fel relaterade till monteringen av bilen. Turkiet fabriken går under Toyotas Asien avdelning vad jag förstått, detta innebär att bilarna byggs med delar från japanska underleverantörer, vilket är bättre rent generellt än dom Englands byggda 3 och 5 dörrars varianterna. Japan och Turkiet byggda har dock en nackdel, och det är en bränsletank i plåt som gärna rostar sönder. Europabilarna har plasttank.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
ajvar
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 13 maj 2014, 20:09:20
Årsmodell: 0
PostOrt: 37435

Re: Corolla 1,6 - 05, vad tänka på vid begagnatköp?

Inlägg av ajvar »

Stort tack för svar.
Finns det nåt sätt för en totalt okunnig som jag att kolla om det där med bränsletanken?

Inga åsikter kring miltalet, 14500?
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Corolla 1,6 - 05, vad tänka på vid begagnatköp?

Inlägg av Muda »

Precis som någon ovanstående nämnde, samma saker bör kollas igenom som man gör på vilken bil som helst (bromsrör, bromsar etc).

Något ovanligare större bekymmer bilarna kan råka ut för är svag katalysator effekt. Inte tillräckligt för att avgasvärdena ska stiga, MEN MIL lampan tänder sig (Motorlampa) vilket däremot SBP slår ner på.

Även VVT-I drev kan spöka. Inte jättelätt att upptäcka, om inte motorlampan lyser kan man märka det med att tomgången spökar. D.v.s vandrar konstant 800-1200 rpm upp och ner.

Som sagt inte helt vanliga bekymmer, överlag är det en väldigt slitstark bra familjekombi. Men skulle du märka av ovanstående problem (motorlampa lyser, tomgång orolig) kan det vara värt att se efter nästa bil. Skulle du däremot köpa bilen av en återförsäljare brukar det vara garanti. Särskilt eftersom felen uppdagas inom någon vecka.

Något av skräckexemplen som jag nämnt här, bli inte avskräckt för överlag är de lika bra som övriga Toyota modeller. :thumbup:
Skriv svar