stänkskydd eller inte

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Eke
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 22 sep 2011, 01:08:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

stänkskydd eller inte

Inlägg av Eke »

Står i valet och kvalet art montera stänkskydd på bilen. .. Spec i fram tycker jag det skulle behövas för att spara trösklar och fram dörrar från stenskott.
blir lite osäker dock då jag läst på lite andra ställen på nätet där bilar med stänkskydd eftermontetar har fått problem med att det rostar där stänkskydd en är monterade.
Vet dock inte hur de ser ut på Toyota bilarna med eftermontetade stänkskydd. .. Nån kanske vet?
Bilen det gäller är en Auris 2012.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: stänkskydd eller inte

Inlägg av Fnys »

Klart det blir lite svårare att hålla rent mellan stänkskyddet och skärmplåten MEN jag skulle vara jätteglad om du monterade stänkskydd! :thumbup:
Jag uppskattar till att knappt 1 av 10 har stänkskydd på sin bil.
Det kan inte bara vara jag som tycker att det är SÅ TRÅKIGT med stenskott i framruta och kaross från annan bil som kunde kanske förhindrats med stänkskydd. Även vid regn eller bara blött underlag kan det vara skitjobbigt att ligga bakom en bil utan stänkskydd...
...så självklart ska du (och alla andra) ha stänkskydd på bilen :)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: stänkskydd eller inte

Inlägg av Dale »

Har eftermonterat stänkskydd på samtliga mina Toyotor. Skit att dom inte sitter där direkt från början. Blir rätt blästrat utan både längs trösklarna och bakom bakhjulen även om det är mycket plast där bak så blir lacken ful. Rost har jag inte sett men det ligger ju grus mellan stänkskydden och kaross som nöter. Brukar spola rent när jag tvättar. Går ju att måla på med någon lack för stenskottskydd (fiberförstärkt underredsrostskydd) till trösklarna som är lite tjockare innanför stänkskydden om man vill.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Eke
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 22 sep 2011, 01:08:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Re: stänkskydd eller inte

Inlägg av Eke »

Ja det är dumt att det inte sitter stänkskydd från början på dagens bilar. .. Förr var de ju till och med lag på stänkskydd.
Behöver man borra nåt för att montera dom eller finns det förborrade hål?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: stänkskydd eller inte

Inlägg av Dale »

Det är ett miljötänk bakom varför stänkskydden togs bort. Då ändrar regeringen i lagen. Stänkskydd ökar bränsleförbrukningen. Men dom har glömt att breda däck ökar bränsleförbrukningen med. :-/

Hålen finns där redan. På nyare Toyotor har dom en plastlist på skärmkanten som man tar bort för att få dit stänkskyddet.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Eke
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 22 sep 2011, 01:08:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Re: stänkskydd eller inte

Inlägg av Eke »

Oj ja det gör nog massor på bränsle förbrukningen med stänkskydd :D
Tror jag ska montera stänkskydd trots allt ändå.
Det låter inte spec avancerat att montera det borde man klara själv utan att lämna in den.
Vad kan de kosta nån tusenlapp eller?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: stänkskydd eller inte

Inlägg av Glenn »

Anledningen att lagen om stänkskydd togs bort var väl ändå en harmonisering med EU-regler ? Jag har för mej att jag läste i collage (var har den tagit vägen ??) att toyota var sura på sverige efterssom vi hade lagar och krav på saker INGEN annan hade, tex mekanisk strålkastarrengöring och stänkskydd fram :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: stänkskydd eller inte

Inlägg av Dale »

Stämmer det med Glenn. Fanns en lång lista med nackdelar. Strömlinjeform, bränsleförbrukning, rostfällor, smutsfickor, materialåtgång och massa annat.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: stänkskydd eller inte

Inlägg av Hornlund »

Bak på Avensis fick jag borra ett par hål för att fästa stänkskydd, men fram var det färdigt, bara att skruva dit. Inga problem alls, vet dock inte hur det ser ut på Auris, men du behöver inte mycket mer än en skruvmejsel för att montera dem!

Collage försvann i samband med finanskrisen, de ersatte tidningen med ett bristfälligt & helt ointressant nyhetsmail från "min toyota" istället :thumbdown:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Skriv svar