Hög dieselförbrukning på Avensis 2.2 150HK autom., vad göra?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
goldfish1977
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 09 dec 2013, 14:29:14
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2013
PostOrt: Vendelsö

Hög dieselförbrukning på Avensis 2.2 150HK autom., vad göra?

Inlägg av goldfish1977 »

I januari i år (2014) plockade jag ut min nya Toyota Avensis, årsmodell 2013 från bilfirman. Det är en dieselautomat med motorn 2.2, 150 HK. Monterat på bilden var det nya vinterdäck med dubbar.

Jag har kört mindre än c:a 200 mil, men jag tycker ändå att bilden drar förbaskat mycket diesel oavsett körstil. Oftast ligger förbrukningen på runt 0,90-0,93 blandad körning. Vid längre körning tror jag aldrig att vi kommit under 0,85 liter/mil.

Några tankar på vad man kan göra? Är det normal förbrukning på en ny bil eller bör jag kontakta Toyota eller göra något särskilt själv?

Jag läste något om igensatt EGR men det borde inte vara aktuellt för en ny bil?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Hög dieselförbrukning på Avensis 2.2 150HK autom., vad g

Inlägg av Glenn »

Brukar inte dieslar kräva rätt lång inkörning för att komma ner i förbrukning ?


Men visst låter dte mycket, min saab 9-5 kombi *bensin* drar betydligt mindre, trots att den är 13 år gammal och gått över 20k.

Vad står det att bilen ska ha för förbrukning ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
goldfish1977
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 09 dec 2013, 14:29:14
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2013
PostOrt: Vendelsö

Re: Hög dieselförbrukning på Avensis 2.2 150HK autom., vad g

Inlägg av goldfish1977 »

Jag har aldrig ägt en diesel tidigare, så inkörningsperioden har jag inte koll på riktigt. I manualen har jag för mig att det omnämns att inkörningsperioden är 300 mil, men jag har för mig att här på forumet talades det om 1000 mil.

Enligt spec så ska den dra 0,64 l/mil så just nu drar den nästan 50% mer...
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Hög dieselförbrukning på Avensis 2.2 150HK autom., vad g

Inlägg av Glenn »

Jag tror iofs att toyota kommer att skylla på att den inte är inkörd oavsett när den är såpass ny, men kvarstår det en sådan stor skillnad så känns det ju nästan som att det borde vara fel på bilen.

Kör du korta elelr långa sträckor förresten ? jag har noterat att toyotor är notoriskt törstiga om man kör korta sträckor hela tiden, nu har jag iofs bara erfarenhet av bensinmotorerna men ändå, styrsystemet verkar fetta på ordentligt vid kall motor.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
DykPontus
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 15 okt 2014, 10:00:15
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2015
PostOrt: Deje
Land (Country): Sverige

Re: Hög dieselförbrukning på Avensis 2.2 150HK autom., vad g

Inlägg av DykPontus »

goldfish1977 skrev:Jag har aldrig ägt en diesel tidigare, så inkörningsperioden har jag inte koll på riktigt. I manualen har jag för mig att det omnämns att inkörningsperioden är 300 mil, men jag har för mig att här på forumet talades det om 1000 mil.

Enligt spec så ska den dra 0,64 l/mil så just nu drar den nästan 50% mer...
Jag har precis köpt en Rav4 med samma motor som du, manuell, min ligger på 0.65-0.7, den har gått 150mil nu...
hyal
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 26 jan 2015, 14:42:40
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2011
PostOrt: Karlstad

Re: Hög dieselförbrukning på Avensis 2.2 150HK autom., vad g

Inlägg av hyal »

Har TS fått någon bukt med detta, vad har Toyota för kommentar på detta?

Har en likadan, den är helt klart inkörd då den har gått 15 000 mil, inte i min ägo speciellt länge.

Kört långkörning på 0.72 nu i vinter i ganska dåligt väglag.
Annars ligger den på 0.85 i blandad körning.

Kan tillägga att jag kör väldigt lugnt.
Tycker att jag borde komma ner på bättre förbrukning, åtminstone på långkörning.
Skriv svar