Dieselförbrukning Verso

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
albin51
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 16 feb 2014, 13:03:07
Bilmodell: verso
Årsmodell: 2013
PostOrt: Halmstad

Dieselförbrukning Verso

Inlägg av albin51 »

hej! har precis köpt en ny Verso 2,2 Diesel Automat.
har nu kört ca200 mil men kommer inte under 0,8 milen. Vissa säger att en diesel bör gå minst tusen mil innan man får rätt värden.
Någon som har erfarenhet av detta? Kanske beror på vinterkörning!
Vad har ni för erfarenhet av KCR-box. Förövrigt nöjd med bilen :thumbup:

Med vänlig hälsning/Lars
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Dieselförbrukning Verso

Inlägg av cheetah1 »

0,8 låter lite mycket även innan inkörning tycker jag. Du får nog dock ge det uppemot 1000 mil innan du kan anse den som inkörd, dock.
Sen är ju alltid fråga, kallstarter, korta sträckor, tomgångskörning osv drar upp förbrukningen, och förstås själva körstilen.

Har ingen personlig erfarenhet av trimboxar, men du måste välja en som erbjuder sig att ta över motorgarantin, för originalgarantin kommer inte gälla om nåt händer. Dock hade jag nog väntat till åtminstone 1000 mil ändå, så motorn är ordentligt inkörd.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Dieselförbrukning Verso

Inlägg av PierreW »

Angående "trimbox" så är det så att dom kan plocka ut mer effekt och få ner förbrukningen, MEN jag säger men, då på bekostnad av utsläppen.
Vilket kan visa sig efter ett tag då partikelfilter blir kass, Egr sotar igen osv när dom fettar på vid fullgas och snålar på låglast.
En motor går inte optimalt vad gäller effekt och förbrukning om den ska va nått sånär miljövänlig, det är detta alla småföretag tjänar sina pengar på.
Dom tar ingen hänsyn till partiklar osv när dom gör sina boxar, hade ett litet företag i källarn på ett hyreshus kunna göra vad ett multimiljard företag inte klarar hade dom blivit uppköpta direkt.
Men så är inte fallet, man kan inte äta kakan och ha den kvar ;)

Sen får du räkna med att angiven förbrukning är under optimala förhållanden ofta på en rullande landsväg inomhus.
Motorn är ändå på 2,2liter med turbo och bilen är ganska tung, så fort du har laddtryck så går det åt bränsle, det går liksom inte att undvika tyvärr.
Jag kan köra min Volvo med över 300 trim hästar under litern per mil om jag vill, men då får inte laddtrycksmätarn gå över 0 heller ;)

Har du en värmare som måste startas manuellt? Den hjälper till att få upp värmen fortare och på så vis få ner förbrukningen en aning.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
albin51
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 16 feb 2014, 13:03:07
Bilmodell: verso
Årsmodell: 2013
PostOrt: Halmstad

Re: Dieselförbrukning Verso

Inlägg av albin51 »

Tackar! Har mestadels blivit stadskörning. Men mätte när jag kört ca 25 mil motorväg och 15-20 mil stadskörning. Får kanske vänta tills sommardäcken kommer på och några mil till:)
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Dieselförbrukning Verso

Inlägg av Dale »

Har an 2,2 liters diesel i Avensisen. Manuell iofs men ligger normalt strax under 0,7 l/mil och det går att komma ner lägre men det är rätt tråkigt. Se även http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... gen#p60391
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
thowi
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:29:18
Bilmodell: yaris 1,33
Årsmodell: 2011

Re: Dieselförbrukning Verso

Inlägg av thowi »

Ser att Toyota anger 0,64l/mil blandad körning enligt euronorm för din bil. Då låter faktiskt 0,8 på en ny bil rimligt.
Min Yaris 1,33 bensin 2011 är angiven till 0,51 men jag ligger mellan 0,6-0,65 på färddatorn på en tank och har aldrig kommit under 0,57.
Jag skulle inte råda dig att chipsa då dagens dieslar är väldigt känsliga och det blir lätt problem med EGR-ventil och partikelfilter och därmed dyrt.
cat
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 05 mar 2012, 11:15:18
Årsmodell: 0
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige

Re: Dieselförbrukning Verso

Inlägg av cat »

Låter rätt rimligt tycker jag, det är trots allt en relativt stor diesel samt automatlåda. Håll dig dock ifrån KCR-boxar och liknande om du skall trimma! det bara lurar till sig mer effekt genom att förvränga signaler och liknande satsa istället på ett riktigt optimeringsprogram. Har ett ECO-program från Ecotuning i min avensis som gav betydligt mer kraft:) men sänkte även förbrukningen från typ 0.8 till 0.72 milen.
Avensis 2.2 D4D, 18", Trimchip, Sänkt mm.
Supra TT MKIV - Såld
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Dieselförbrukning Verso

Inlägg av Dale »

Eco-trimning plockar bort den där extra mängden diesel som används för att bränna ut partikelfiltret. Klart motorn drar mindre då. Det är ju inte bra att partikelfiltret sätts igen heller och avgasreningen sätts ur spel. Har man pengar, gillar lotteri och tycker om att skruva så. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
albin51
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 16 feb 2014, 13:03:07
Bilmodell: verso
Årsmodell: 2013
PostOrt: Halmstad

Re: Dieselförbrukning Verso

Inlägg av albin51 »

Tackar för alla svar! Vi får se om förbrukningen går ner när sommardäcken kommer på:)
Skriv svar