Värde Toyota Avensis

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Leinad
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 21 feb 2014, 12:05:32
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2001
PostOrt: Värnamo

Värde Toyota Avensis

Inlägg av Leinad »

Hej på er

Har läst här en hel del sen jag skaffade min första bil i somras, och är nu intresserad av lite kunniga svar från er.


Jag köpte bilen, som är en Avensis -01, i somras. Den har gått ca 21000 mil. Hursomhelst så har den druckit mycket olja ( ca 1 liter per 100 mil). För ett par veckor sen så åkte jag in med den på fullservice på en toyota-verkstad där jag bor. När jag hämtade den sa man att den läcker massa olja, motorn var oljig. Dom trodde att det läcker från vevhus bak och fram men att dom dragit åt en del skruvar osv. Det intressanta är att dom påstod att bilen nu är värd 3500. Jag köpte den för 30 000 i somras. Är det rimligt med en sådan drastisk värdeminskning?

Efter servicen så har den rullat några mil och den nya oljan ser inte ut att förminskas, ej heller något läckage vad jag ser.

Anledningen till att dom berättade vad dom tycker den är värd är för att jag eventuellt är sugen på att byta in den eller sälja den rakt av. Vad tror ni om det hela?

Tacksam för svar och trevlig helg!

Leinad
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Värde Toyota Avensis

Inlägg av cheetah1 »

Dom motorerna (om det är en 1,8) har en förmåga att dra olja, inte genom läckage utan internt, om inte motorn har blivit utbytt. Håll koll på om det blev bättre.

3500 är nog lite väl magstarkt om den är i bra skick i övrigt, men 30000 för en -01 Avensis med oljedrickande motor med över 20k mil i bagaget är nog lite morskt också.

Justera dina uppgifter här: http://www.bilpriser.se/bilvardering?br ... 2001-01-01
Användarens profilbild
Mr Dezent
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:15:52
Årsmodell: 0
PostOrt: Karlskrona
Ort: Karlskrona

Re: Värde Toyota Avensis

Inlägg av Mr Dezent »

Ledsen för tillsynes rätt hårda ord nu, men ...

En 2001 års Avensis, med över 20.000 mil på mätaren och oljeläckage?
Tyvärr skulle jag nog inte ge mer än 10.000-15.000 kronor för en sådan, där 15.000 kr är räknat väldigt högt.
Låter förstås hårt, men av beskrivningen att döma låter din bil inte som något kap direkt.

Det går ju faktiskt att få en riktigt hyggligt bra Avensis för under 20.000 kronor.
Det får man inte glömma.
Vad du sedan köpt bilen för har väldigt lite att göra med dagens marknadsvärde.
Tyvärr.

Det jag däremot håller helt med om är att 3.500 kronor låter som att någon drar en rövare, för egen vinning. Oljeläckage eller ej, bara bilen är i normalt skick i övrigt så är den garanterat värd mångdubbelt mer än så.
Mvh Fredrik
Professionell räksmugglare
http://www.bestbloginsweden.wordpress.com
Leinad
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 21 feb 2014, 12:05:32
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2001
PostOrt: Värnamo

Re: Värde Toyota Avensis

Inlägg av Leinad »

cheetah1 skrev:Dom motorerna (om det är en 1,8) har en förmåga att dra olja, inte genom läckage utan internt, om inte motorn har blivit utbytt. Håll koll på om det blev bättre.

3500 är nog lite väl magstarkt om den är i bra skick i övrigt, men 30000 för en -01 Avensis med oljedrickande motor med över 20k mil i bagaget är nog lite morskt också.

Justera dina uppgifter här: http://www.bilpriser.se/bilvardering?br ... 2001-01-01
Tack för svar. Jo, det har jag läst om, började läsa om bilmodellen och kända fel efter jag köpte bilen. Man kanske ska göra tvärtom egentligen. Jag behövde bilen snabbt och var lite stressad men man lär sig av misstagen. Jag vet nu att jag förmodligen gav överpris men jag köpte den genom bilhandlare och dom ska väl ha sitt också.
Jag är medveten om att jag inte kan få lika mycket tillbaka men 3500 kändes i underkant. Jag har koll på oljan hela tiden och ska fortsätta med det men än så länge verkar problemet vara ur världen. Tack för länken.
Leinad
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 21 feb 2014, 12:05:32
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2001
PostOrt: Värnamo

Re: Värde Toyota Avensis

Inlägg av Leinad »

Mr Dezent skrev:Ledsen för tillsynes rätt hårda ord nu, men ...

En 2001 års Avensis, med över 20.000 mil på mätaren och oljeläckage?
Tyvärr skulle jag nog inte ge mer än 10.000-15.000 kronor för en sådan, där 15.000 kr är räknat väldigt högt.
Låter förstås hårt, men av beskrivningen att döma låter din bil inte som något kap direkt.

Det går ju faktiskt att få en riktigt hyggligt bra Avensis för under 20.000 kronor.
Det får man inte glömma.
Vad du sedan köpt bilen för har väldigt lite att göra med dagens marknadsvärde.
Tyvärr.

Det jag däremot håller helt med om är att 3.500 kronor låter som att någon drar en rövare, för egen vinning. Oljeläckage eller ej, bara bilen är i normalt skick i övrigt så är den garanterat värd mångdubbelt mer än så.
Tack för din syn på det hela. 10-15 000 är väl ungefär vad jag tänkte mig faktiskt. Men om vi säger att jag ser till att bilen är i så gott skick som möjligt och att den fortsätter håller tätt och inget läckage samt normal oljeförbrukning så borde väl 15000 vara ganska rimligt pris?
Skriv svar