Toyota Aygo ägare är ni nöjda? Jag funderar på att köpa en..

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
PetEri79
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 06 feb 2014, 15:07:29
Årsmodell: 0
PostOrt: Holmsveden

Toyota Aygo ägare är ni nöjda? Jag funderar på att köpa en..

Inlägg av PetEri79 »

Är ute efter en Pålitlig, ekonomisk och miljövänlig bil, främst för pendling till jobb.

Ärligt nu, hur mkt bensin vill Aygo ha?
Nåt annat som jag bör tänka på?

Jag har inte provkört någon ännu men ska göra det. Bilen verkar vara väldigt ekonomisk om man ska tro vad man läser..
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1620
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Toyota Aygo ägare är ni nöjda? Jag funderar på att köpa

Inlägg av Neblade »

Jobbpendling skriver du, men hur är din väg till jobbet?
Det kan ju avgöra lite vad man vill ha för bil.
Grusvägar, stadskörning, småvägar, motorväg, hur långt?

Aygon är väl inte första valet om jag skulle köpa en bil och har motorväg till jobbet.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota Aygo ägare är ni nöjda? Jag funderar på att köpa

Inlägg av cheetah1 »

Sen är Aygon rätt oergonomisk om man inte råkar ha exakt den kroppsform den är byggd för. Jag körde en trilling (tror det var en Peugeot 107, men dom är identiska inredningsmässigt, så det kvittar) en gång, och hur jag än försökte ställa in sätet (fanns bara benlängd och ryggstöd att ställa in) så hamnade jag för nära pedalerna och för långt ifrån ratten.

Visst, ska du surra runt i stan med den duger den väl alldeles utmärkt, men har du 5 mil motorväg till jobbet hade jag nog snarare tittat på den lite mer bitiga Yaris eller Auris.
Att den inte är det mest komfortabla när det gäller upphängning och ljudnivå och sådär kan man nog överleva, men en förarposition som man får kramp av är svårt att acceptera.
Brink
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 20 jun 2012, 21:48:47
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2008

Re: Toyota Aygo ägare är ni nöjda? Jag funderar på att köpa

Inlägg av Brink »

Har en Aygo, den bullrar rätt mycket men å andra sidan så drar den stadstrafik med rätt hård gasfot och MMT cirka 0,6

Körde ned till Öland från Stockholm, konstant 130-150km/h och omkörningar, låg väl på 0,58, helt okej :D Skulle du pendla 90km/h så tror jag du landar på 0,4

5 mil är fortfarande hyfsat OK, efter 10 mil så känns det att det inte är en lexus direkt.
Jag är nöjd med Aygon, låga driftkostnader, service som jag kan göra själv, en enkel bil att förstå och felsöka.

Kul att köra då väghållningen är helt ok, samt fjädringen ganska fast.
Walle_71
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 29 aug 2013, 16:27:48
Bilmodell: Corolla 2.0 Hybrid
Årsmodell: 2019
PostOrt: Åkersberga
Land (Country): Sweden

Re: Toyota Aygo ägare är ni nöjda? Jag funderar på att köpa

Inlägg av Walle_71 »

Det är en väldigt billig bil att äga och underhålla. Inget fel på den.

En sak bara. Om man väljer automat låda så ska man vara medveten om att det är en robotlåda. Alltså inte en "riktig" automatlåda. På två år och ca 2000 mil hade de på något sätt slitit ut kopplingen. Jag tror att det berodde på att det var väldigt mycket starter i en liten uppförsbacke. Det gick på nyblilsgarantin. Så kontrollera kopplingen om det är en automat är mitt tips annars så var det inga fel.
Skriv svar