Lite hjälp till en ny Toyota celica ägare

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
PuttesRacing
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 25 jan 2014, 21:16:56
Bilmodell: Toyota Celica GTI-16
Årsmodell: 1991
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås

Lite hjälp till en ny Toyota celica ägare

Inlägg av PuttesRacing »

Hej alla här på forumet är ny här!!!!

De är så att jag har köpte en toyota celica -91 för ett tag sen som
nu har ståt sen 2011 om jag inte minns fel.

Och de är nu så att jag ska börja dra igång o renovera upp motorn och fixa bromsarna
runt om. Och de är så att jag har skivor fram Och trumbromsar bak 5håls på den men hittar inga nya bromsar
bak bara skivor fram/bak har kollat på AD,Mekonomen,Meca är de svåra o få tag i???
Sen tänkte jag på abs enheten om den går o få tag i ny??? efter som den ser ut o har gjort sitt...

Och har ju en reservmotor som jag fick med den sliter sönder vevlagret nån som vet va de kan bero på??

bilen är en Toyota celica GTI-16 Coupé -91
2.0 GT-I 3S-GE

Vet ej om inlägget hamnat i rätt avdelning nu...


...............Patrik
PuttesRacing
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 25 jan 2014, 21:16:56
Bilmodell: Toyota Celica GTI-16
Årsmodell: 1991
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås

Re: Lite hjälp till en ny Toyota celica ägare

Inlägg av PuttesRacing »

Hej alla va nyss uppe vid bilen o kolla lite nogare på bilen o såg att de satt skiva bak va bara jag o sambon min som inte såg de för föra ägaren hade hängt upp bromsoken på balken bak...Och sen när man har kollat lite snabbt så har de sett ut o va en vanlig trumma bak...


...............Patrik
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Lite hjälp till en ny Toyota celica ägare

Inlägg av Dale »

Knappa in chassienummret på http://www.toyodiy.com/parts/q.html så får du upp rätt mycket delar med riktpriser.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Lite hjälp till en ny Toyota celica ägare

Inlägg av Glenn »

Bilar med S-motor (GTi alltså) har alltid skivor bakj, bara snikbilarna med A-motor som har trummor bak, dom har dessutom fyrbultat.

Jag skulle kollat med tyskarna, typ autoteile eller nåt, om du inte vill köpa toyota original.

Hur menar du att ABS-enheten ser ut att ha gjort sitt ? ..men den lär vara tämligen dyr, jag skulle ha köpt på skroten isåfall.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
PuttesRacing
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 25 jan 2014, 21:16:56
Bilmodell: Toyota Celica GTI-16
Årsmodell: 1991
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås

Re: Lite hjälp till en ny Toyota celica ägare

Inlägg av PuttesRacing »

Glenn skrev:Bilar med S-motor (GTi alltså) har alltid skivor bakj, bara snikbilarna med A-motor som har trummor bak, dom har dessutom fyrbultat.

Jag skulle kollat med tyskarna, typ autoteile eller nåt, om du inte vill köpa toyota original.

Hur menar du att ABS-enheten ser ut att ha gjort sitt ? ..men den lär vara tämligen dyr, jag skulle ha köpt på skroten isåfall.
Ok då vet jag..De med abs mena jag själva enheten så som den på bilden

Bild

för tänkte börja fixa bromsarna runt om innan jag börjar med motorn

...............Patrik
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Lite hjälp till en ny Toyota celica ägare

Inlägg av Glenn »

Ja, men på vilket sätt verkar dne trasig ? ..det är ju en grej man helt slipper byta :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
PuttesRacing
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 25 jan 2014, 21:16:56
Bilmodell: Toyota Celica GTI-16
Årsmodell: 1991
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås

Re: Lite hjälp till en ny Toyota celica ägare

Inlägg av PuttesRacing »

menar att de trycks ut bromsvätska från kanterna när jag prova o lufta systemet så man kunde
använda bromsen..Men han pissar olja från kanten...

...............Patrik
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Lite hjälp till en ny Toyota celica ägare

Inlägg av cheetah1 »

Oj då, det är kanske inte så lyckat, nej. Borde väl kunna gå att renovera, men jag hade nog som sagt kikat på ett artikelnummer och kollat om det finns nån skrot som har en (skulle tro att den passar på flera bilar, så därför artikelnummer).

Angående bromsar var vi väl rätt överens om att, iallafall inom Sverige, är Toyota oftast billigare än reservdelskedjorna på bromsdetaljer? Jag minns när beläggen fram kastade in handduken på min Camry V6 -88, var inne på Mekonomen och skulle köpa, men dom skulle ha två veckors leveranstid, och det hade jag inte tid med, men jag fick iallafall ett pris. Åkte snett över gatan (Borlänge var jag i då) till Toyota och hörde, och jodå, det fanns i lager. Vad kostar dom då, undrade jag. Jo, minns inte exakt summorna, men runt 25% mindre än på mekonomen. :)
PuttesRacing
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 25 jan 2014, 21:16:56
Bilmodell: Toyota Celica GTI-16
Årsmodell: 1991
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås

Re: Lite hjälp till en ny Toyota celica ägare

Inlägg av PuttesRacing »

cheetah1 skrev:Oj då, det är kanske inte så lyckat, nej. Borde väl kunna gå att renovera, men jag hade nog som sagt kikat på ett artikelnummer och kollat om det finns nån skrot som har en (skulle tro att den passar på flera bilar, så därför artikelnummer).

Angående bromsar var vi väl rätt överens om att, iallafall inom Sverige, är Toyota oftast billigare än reservdelskedjorna på bromsdetaljer? Jag minns när beläggen fram kastade in handduken på min Camry V6 -88, var inne på Mekonomen och skulle köpa, men dom skulle ha två veckors leveranstid, och det hade jag inte tid med, men jag fick iallafall ett pris. Åkte snett över gatan (Borlänge var jag i då) till Toyota och hörde, och jodå, det fanns i lager. Vad kostar dom då, undrade jag. Jo, minns inte exakt summorna, men runt 25% mindre än på mekonomen. :)
Jupp vi är överens om det...Men nu till den andra fråga har ju en motor som jag fick med 2.0 GT-I 3S-GE o den motorn sliter sönder vevlagret nån som vet va de kan va för fel???För min tanke är om den inte får olja riktigt...Men om de kan va nåt annat som man ska tänka på o kolla...För är ju ganska så ny på celicor för har ju bara hållt på med volvo o Vw...


...............Patrik
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Lite hjälp till en ny Toyota celica ägare

Inlägg av Glenn »

Det kan ju vara så enkelt att nån har kört på för lite olja också.. svårt att säga.

Men jag skulle ju själv riva motorn och kolla upp allt (inkl oljepump..) om jag skulle byta lager.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar