Toyota leker med mig angående ett känt fel [Toyota Aygo 08]

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Minibeep
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 13 feb 2014, 15:47:36
Bilmodell: Toyota Aygo
Årsmodell: 2008
PostOrt: Göteborg

Toyota leker med mig angående ett känt fel [Toyota Aygo 08]

Inlägg av Minibeep »

Hej!

Lite snabbt om bilen. Vatten i kupén, Inköpt 2012, Göteborg, och Toyota Center i Mölndal som leker med mig. Bilens nybilsgaranti tog slut på sommaren 2013.

Jag behöver tips och råd i den här situationen. Den driver mig bokstavligt talat till vansinne just nu.
Allt började med hösten 2013, bilen fick det tyvärr kända felet att det läcker in vatten i kupén på passagerarsidan, fram.


Jag samlade snabbt på mig information om att det här är ett mycket känt problem och försökte prata med Toyota att stå för reparationen då det är ett mycket känt fel och enligt mig även allvarligt då bilen tillslut kan bli obrukbar pga rost.
Toyota i Mölndal har hävdat följande saker och jag önskar jag hittade på. "Det händer bara i Göteborg." - "Vi har ingen utökad garanti för det här!" - "Folk på internet hittar bara på!" - "Fullt arbete kommer att kosta 20.000kr om du vill ha den fixad!"

Jag gav upp, prata med Toyota Sweden AB och de sa att jag behövde få den felsökt så de fick ett protokoll. Sen KANSKE de kan gå med på "good will" för det här felet.

Vintern kom och såntur vart så var den ganska torr, men gångerna de regnat har det varit en swimming pool vid passagerar sidan. Tack och lov för tvättsvampar som jag har fått använda flitigt. Jag tänkte jag håller ut till Januari och kör på Service + Felsökning.

Sagt och gjort, det konstaterade att de hade ett fel som tidigare varit på bilen, något jag inte ens kände till att de gjort tidigare. Står inget i mina papper alls. Även bett dem om samtliga protokoll tidigare. Men de kommer laga den kostnadsfritt för reklamation på tidigare reparation.

Jag är iaf glad att de kommer nu äntligen åtgärda felet. Jag slipper stå där och hinka ut vatten varje gång det regnat, trodde jag iaf.

Snabbspolning till idag (2014-02-13) felet är tillbaka. Idag lika stor swimmingpool som tidigare. 3 veckor sen de "fixade" felet.
Jag åker till Toyota Mölndal och pratar öga emot öga. Personen ifråga tror mig, erkänner att det faktiskt ÄR ett känt problem med vatten i kupén, berättade att Toyota har en utökad garanti för det här felet med de tar bara 50% av materialkostnaden, om jag har tur...

De säger att jag får skylla mig själv, att nybilsgarantin är slut. Då är det upp till mig att lösa allt, även problemet är MYCKET känt sen tidigare. Men här kommer knorren.... De har lagat BAKRE passagerare sidan. Inte Passagerarsidan fram som jag sa felet är vid!

En felsökning som max kräver en vattenslang kan de inte ens finna att felet är passagera sidan fram?! Jag har inte ens märkt av läckage i bakdörrarna. Aldrig hört något om vatten där eller någon säga "Oj vad blött de var!".

Nu står jag här och väntar i nästa vecka att de skall ta in den och försöka jämföra om de tidigare gjort den reparationen och kanske då göra det kostnadsfritt.


Jag frågar därför er Aygo ägare, har någon av er någonsin haft så här mycket problem med Toyota för laga felet? Det är vad jag läst bara att de behöver sätta på nya lister så skall problemet försvinna. Alt. som jag skojade med en kollega och sa "Eller så får de väl borra ett hål så vattnet åker ut istället för in i kupén."

MVH
Minibeep "den blöte"
Bilagor
Så här brukar det se ut
Så här brukar det se ut
Aygo översvämmning.jpg (74.93 KiB) Visad 11755 gånger
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota leker med mig angående ett känt fel [Toyota Aygo

Inlägg av Glenn »

Jag har ingen aning om det, men jag blir ju nyfiken på exakt var det läcker ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Minibeep
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 13 feb 2014, 15:47:36
Bilmodell: Toyota Aygo
Årsmodell: 2008
PostOrt: Göteborg

Re: Toyota leker med mig angående ett känt fel [Toyota Aygo

Inlägg av Minibeep »

Det läcker genom höger framdörr. Vad det ser ut som samlas det vatten vid nederkanten av dörren som byggs upp och sen läcker in i kupén.
Fix vad jag läst är extra kraftiga lister som leder bort vattnet så de inte samlas.
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Toyota leker med mig angående ett känt fel [Toyota Aygo

Inlägg av KACE80 »

Hej och välkommen till forumet!

Jo detta är en av de kändare barn sjukdomar på dessa små "trillingar" men tycks ha drabbat flest Aygo
Jämfört med de andra två modellerna.

När jag sitter vid en dator imorgon så kan jag skriva lite längre vad jag tycker :)

Anton
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: Toyota leker med mig angående ett känt fel [Toyota Aygo

Inlägg av YarisMek »

Hej

Det var tråkigt o höra att du har haft så otur med din Toyota.

Är det bara dörr listen som släpper in vatten?
1 hemma fix skulle vara köpa mjuk tunn gummi slang, o lägga den in i gummi listen om det tätar inte tillräckligt. Men de måste man göra rätt så det inte läcker eller gör vind brus. Jag har faktiskt monterad sån slang som var gjort till en annan bilmärke, way mjukare slang än vacumslang. Eller montera extra vatten avisade gummi list på karossen.
Minibeep
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 13 feb 2014, 15:47:36
Bilmodell: Toyota Aygo
Årsmodell: 2008
PostOrt: Göteborg

Re: Toyota leker med mig angående ett känt fel [Toyota Aygo

Inlägg av Minibeep »

YarisMek skrev:Är det bara dörr listen som släpper in vatten?
Jo, det verkar mer som att den inte lederbort vattnet korrekt. och så sätt samlas det upp vid tröskeln vid dörren och börjar rinna över in i kupén. Jag har själv funderat på om man skall köra någon form av vax eller vaselin och se om det åker ut från listen och rinner ut nedanför dörren.

Jag bifogar en bild här där man ser mer hur det ser ut.

När ni kollar på bilden notera vattensamlingen det blir vid tröskeln. Båda bilderna i tråden är ifrån samma tillfälle förövrigt. Det var en jätteregnskur som skedde den 23e December över Göteborg.

EDIT: Förtydligande, man ser klart och tydligt längre fram vart vattnet läcker in. Det som runnit ner på sidan där framme gjorde det i samband när man öppnade dörren.
Bilagor
Så här ser det ut vid läckage.
Så här ser det ut vid läckage.
Aygo matta.jpg (74.33 KiB) Visad 11692 gånger
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Toyota leker med mig angående ett känt fel [Toyota Aygo

Inlägg av GT4-R »

Min aygo jag hade för ca 5-6 år sedan bytets det lister. Fick brev om att det skulle göras
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Minibeep
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 13 feb 2014, 15:47:36
Bilmodell: Toyota Aygo
Årsmodell: 2008
PostOrt: Göteborg

Re: Toyota leker med mig angående ett känt fel [Toyota Aygo

Inlägg av Minibeep »

GT4-R skrev:Min aygo jag hade för ca 5-6 år sedan bytets det lister. Fick brev om att det skulle göras
Du råkar inte ha kvar brevet?
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Toyota leker med mig angående ett känt fel [Toyota Aygo

Inlägg av GT4-R »

Tyvärr. Ska höra mig för oss Toyota.
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
PartyBoy
Inlägg: 189
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 19:18:36
Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
Årsmodell: 2013

Re: Toyota leker med mig angående ett känt fel [Toyota Aygo

Inlägg av PartyBoy »

Jag har varit med om att det har varit täppt i dräneringshålet i dörren på två Aygo vilket resulterat i att dörren fyllts med så mycket vatten att det runnit ut genom hålet bakom dörrsidan = väldigt blöt golvmatta.
---------------------------
Toyota Mek
Skriv svar