köpråd Auris bensin vi diesel

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Eke
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 22 sep 2011, 01:08:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

köpråd Auris bensin vi diesel

Inlägg av Eke »

Har kollat på Auris 1.6 bensin samt den lilla Dieseln 1.4 d4d men har svårt att välja vad som kan va bäst.
Bilen kommer rulla ca 2500 mil år vilket har fått mej att fundera på diesel istället vilket borde bli mest ekonomisk med tanke på bränsleförbrukning.
Hur är dessa små dieslarna att köra... De borde ha ganska smalt register vilket resulterar i mkt växlande eller?
Service kostnader är de dyrare på en diesel jämfört med bensin?
Partikel filter sitter de sånt på dessa dieslarna? Isåfall hur ofta ska de bytas och vad kostar det?
Några andra problem med dessa 1.4 d4d motorer?
Bensinarna har jag hyffsat koll på.
Svårt val som sagt.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: köpråd Auris bensin vi diesel

Inlägg av Dale »

Gjorde en liknande jämförelse innan jag skaffade Avensisen. Smalt register har dom flesta dieslar med fast å andra sidan behöver man sällan växla ner för det går tungt i uppförsbackarna eller vid omkörning. Dieseln är något dyrare att serva men inte mycket. Det dieslarna inte gillar är kortkörningar men å andra sidan vilken motor tycker det är skoj? En annan fördel med Avensisen iaf var att det satt en dieselvärmare i den så jag kompletterade med en fjärrstart så bilen är varm och fin när man ska iväg. Corollan hade inte någon "fabriksmonterad" dieselvärmare så hur det är på Aurisen vet jag inte.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Hanzzon
Inlägg: 113
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:32:08
Bilmodell: MR2 Turbo+Prius 3-10
Årsmodell: 1990
PostOrt: EDSBYN
Land (Country): Sverige
Ort: EDSBYN

Re: köpråd Auris bensin vi diesel

Inlägg av Hanzzon »

Som bilmekaniker kan jag faktiskt inte rekommendera att köpa någon modern diesel oavsett märke då det i de allra flesta fall helt enkelt inte lönar sig i längden om man ser till totalkostnaderna. Moderna dieselar har alltid partikelfilter (=dyra!) för att klara avgaskraven och detta medför även mycket tempgivare, NOX-givare, EGR-system m.m som kan strula och sota igen och mer ju nyare diesel det gäller för att klara utsläppskraven.
Jag skulle personligen i så fall hellre valt Hybriden när man är uppe i Dieselns nypris om du inte behöver dragkrok, och annars är troligen bensinmotorn ett mer ekonomiskt val i totalkostnader då det är betydligt billigare i inköpspris samt även billigare i skatt och service.
Jag har just skrivit lite om nya Auris i denna tråd: http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.p ... 8&start=10

Bilen i övrigt är ett stort lyft jämfört med förra Auris och nu är den ju även rolig att köra! :clap:
Eke
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 22 sep 2011, 01:08:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Re: köpråd Auris bensin vi diesel

Inlägg av Eke »

Ja valet är ju svårt där.
Ang priset kan jag köpa en beg 1.4 d4d med samma miltal som en 1.6 bensin för ungefär samma peng... Dieseln får jag betala ca 5 tusen mer för.
Dieseln är ju skatte befriad de första 5 åren men på en beg 2010 eller 2011 som ja kollar på så är det ju bara ett år eller 2 kvar. ... Där efter är skatten billig ändå den kostar 1100 kr året och det kostar bensinaren med.
Så tänker ja bränsle förbrukning dieseln drar ju betydligt mindre än bensinaren och sen kostar ju diesel lite mer när man tankar.
Går man efter de uppgifterna angående bränsleförbrukning vilket kanske inte stämmer helt så ska dieseln gå att köra på 0.39 landsväg medan bensin vill ha 0.54. .. stadskörning 0.53 för diesel och 0.84 för bensin så säg att dieseln drar ca 2 deciliter mindre i snitt rakt över.
Bilen kommer väl mest rulla landsväg fram och tillbaka till jobbet vilket blir ca 50 mil i veckan + De man kör på helgen men de blir oftast inte så mkt.
Den dieseln ja kollat på satt en diesel värmare med tidur och de kan ju va skönt på vintern.
Svårt val det där men de kanske inte blir billigare med diesel i längden om det är saker som börjar krångla?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: köpråd Auris bensin vi diesel

Inlägg av Dale »

Visst är det mycket prylar din diesel men peppar, peppar har jag inte haft några problem med den än. Bara tanka och åka. Visst blir det något dyrare totalt med diesel per mil men fördelarna som jag ser det är man slipper tanka så ofta. Du har ett bra vrid så man slipper växla så ofta när man fått upp farten. Märks knappt att man har husvagn bakpå och bränsleökningen med husvagn bakpå är knappt decilitern mer per mil. Har även jämfört Avensisen med V70 och i mitt tycke var Avensisen bra mycket billigare per mil. Skulle jag välja någon pendlarbil hade det blivit en diesel i förstahand eller som andrahands valet en hybrid. Det var ju det där med behovet att dra något med. Jag har nog fastnat i dieselträsket (iaf tills nått börjar krångla så får man tänka om). En Lexus RX hybrid får ju faktiskt dra 2 ton annars. :-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: köpråd Auris bensin vi diesel

Inlägg av Glenn »

Dale skrev: Du har ett bra vrid så man slipper växla så ofta när man fått upp farten.
Du låter som en jänkare nu dale :) ..lägger du mycket tankemöda eller muskelkraft på att växla ? ..eller går det med ryggmärgen som för oss andra ? ;)


Jag kör också 50mil/vecka jobbpendling, och skulle gärna ta ner mina kostnader lite, men jag är ju som jag är och kör en gammal Celica GT till jobbet :P

Om en diesel vore avsevärt billigare skulle jag ju kunna överväga det om jag var i din situation, om kostnaden är liknande skulle jag ta en bensin (eller hybrid) vilken dag som helst, av flertalet skäl, det känns som att motorerna är mer beprövade, billigare att serva och äga, och dieselpriserna går ju inte direkt nedåt, jag förutspår en allt större klyfta mellan bensin och dieselpriser i framtiden, givetvis högre priser på diesel då.. Men det största skälet är att jag tycker bensinmotorer är så mycket trevligare till karaktären. ..Det är förvisso en smaksak, det är mer köra med bensin, och åka med diesel, antar att folk som föredrar automat klarar sej bra med dieselmotorer, då slipper man ju problemet med det lilla användbara varvtalsregistret.

Sen är väl antagligen inte toyota som utvecklat den dieselmotorn,. är det nån som har koll på vilken motor det sitter i dom ? är den fransk eller italiensk ? :) ..eller har faktiskt nån japan designat den ? ..det skulle iaf göra MEJ lugnare isåfall :D
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: köpråd Auris bensin vi diesel

Inlägg av Glenn »

Kan f.ö notera att mina föräldrar (skilda) köpte varsin bil nu förra året, båda blev hos flertalet handlare av olika märken rekommenderade att INTE välja en diesel, för ett par år sedan var rekommendationerna precis tvärt om.

Nu gällde ju detta mindre bilar (typ yaris) och där är situationen en annan än med såhär pass stora bilar, men det är ganska tydligt att dieselvinden (smogen ?) börjar vända.


(Det blev f.ö en yaris bensin för båda päronen, trots att dom inte ens pratade med varann om det, inte nog med det, båda valde samma röda färg också.. )
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hanzzon
Inlägg: 113
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:32:08
Bilmodell: MR2 Turbo+Prius 3-10
Årsmodell: 1990
PostOrt: EDSBYN
Land (Country): Sverige
Ort: EDSBYN

Re: köpråd Auris bensin vi diesel

Inlägg av Hanzzon »

För att göra det enklare;
1, Menar du inte en Auris av senaste modellen som kom 2013?
2, Ska du dra med bilen och behöver dragkrok?

Om du inte ska dra med bilen så blir en Hybrid ganska säkert billigast i drift vid dina miltal då dessa har en bensinförbrukning som en klen manuell dieselmotor (trots hybridens automatlåda) och servivekostnaderna är lägre på hybriden än dieselarna generellt. Hybriden är fortfarande skattefri enligt de hårdare miljökrav som började gälla 2013 och kostar därefter efter de skattefria åren bara en tredjedel i skatt (360kr/år) av lilla dieseln även om inte 1100kr inte känns så farligt för att vara en diesel.
Sen är hybriden med 136hk piggare än 1,4 Dieseln också på 90hk men visst lär även dieseln gå väldigt snålt vid dina långkörningar.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: köpråd Auris bensin vi diesel

Inlägg av Dale »

Glenn skrev:
Dale skrev:Du har ett bra vrid så man slipper växla så ofta när man fått upp farten.
Du låter som en jänkare nu dale :) ..lägger du mycket tankemöda eller muskelkraft på att växla ? ..eller går det med ryggmärgen som för oss andra ? ;)
Går i ryggmärgen men iaf. Känns fint att med kopplad husvagn kunna peta in femman med farthållaren på 80-85 (1800 varv) och bilen håller hastigheten trots kraftiga uppförsbackar. Iofs 400NM ochippat men iaf.

Glenn skrev:Jag kör också 50mil/vecka jobbpendling, och skulle gärna ta ner mina kostnader lite, men jag är ju som jag är och kör en gammal Celica GT till jobbet :P

Om en diesel vore avsevärt billigare skulle jag ju kunna överväga det om jag var i din situation, om kostnaden är liknande skulle jag ta en bensin (eller hybrid) vilken dag som helst, av flertalet skäl, det känns som att motorerna är mer beprövade, billigare att serva och äga, och dieselpriserna går ju inte direkt nedåt, jag förutspår en allt större klyfta mellan bensin och dieselpriser i framtiden, givetvis högre priser på diesel då.. Men det största skälet är att jag tycker bensinmotorer är så mycket trevligare till karaktären. ..Det är förvisso en smaksak, det är mer köra med bensin, och åka med diesel, antar att folk som föredrar automat klarar sej bra med dieselmotorer, då slipper man ju problemet med det lilla användbara varvtalsregistret.
Kostnaden är inte allt utan det sitter mycket i känslan och vad man för. Det är precis som Celican. Fast där är det ju en helt annan känsla och karaktär. Det är som natt och dag mellan bägge bilarna men det är ju ändamålet med. ;-)
Glenn skrev:Sen är väl antagligen inte toyota som utvecklat den dieselmotorn,. är det nån som har koll på vilken motor det sitter i dom ? är den fransk eller italiensk ? :) ..eller har faktiskt nån japan designat den ? ..det skulle iaf göra MEJ lugnare isåfall :D
Vet faktiskt inte riktig vem som varit med och utvecklat 2,2 liters dieseln. Ryktena går om det skulle vara något franskt och Peugot har ju byggt småbilsdieslar länge så nog bör man vara trygg. Toyota har inte haft så många smådieslar utan det varit lite större som dom som sitter i Landcruiser med mera.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Eke
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 22 sep 2011, 01:08:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Re: köpråd Auris bensin vi diesel

Inlägg av Eke »

Ja som jag sagt innan är inte valet lätt.
1.4d4d känns lite snik budget och är oftast enbart utrustade med 15 tum plåtfälg medan bensinarna oftast har 16 tum alu.... 16 tum alu ser ju bättre ut men blir ngt dyrare vid däck byte.
Har hittat en bensinare 1.6 liters som ev kan va av intresse med om ja nu väljer bensin.
Denna kallade de för sport i annonsen.
Jaha vad är skillnaden tänkte jag... Såg ingen skillnad förutom 17 tums hjul och tonade rutor bak.
Finns de nån som kallas sport eller är det nåt de hittat på bara för att de sitter 17 tums hjul och har tonade rutor bak?
Enl säljaren satt de en spoiler i bak men de gör det ju på alla vad ja sett.
Skriv svar