Avensis 99 00 eller 01?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
HelmasurKing
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 23 jan 2014, 14:19:45
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0
PostOrt: Jönköping
Ort: Jönköping

Avensis 99 00 eller 01?

Inlägg av HelmasurKing »

Hej på er! Ska köpa min första Toyota, min andra bil efter en Megane som nu verkar vara på väg att ge upp. Behöver en rymlig säker familjebil för 20-25000kr och Avensis verkar vara ett bra val. Har snokat runt här ett tag och kollat lite vanliga fel etc på bilarna men nu vill jag ändå ha er åsikt.

För 20-25000kr får man ungefär:
Avensis -99 typ 17000mil
eller -00 ca 19000mil
eller -01 ca 22000mil

Hur bör man tänka på detta? Årsmodell vs miltal... vill ha en så problemfri bil som möjligt för pengarna.


Trevligt forum!
Martin
// Martin Jacobson
Hoppfull blivande Toyota-ägare.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis 99 00 eller 01?

Inlägg av cheetah1 »

Du ligger precis i området där dom första VVT-i-motorerna kom i Avensis, ZZ-serien. Om det är en sån du tittar på, kolla att motorn är åtgärdad, för om du får en tidig ZZ har den garanterat felet där den sörplar i sig en massa olja. Titta hellre på 99:orna då, tror det var först 00 ZZ kom på allvar.
HelmasurKing
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 23 jan 2014, 14:19:45
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0
PostOrt: Jönköping
Ort: Jönköping

Re: Avensis 99 00 eller 01?

Inlägg av HelmasurKing »

Så det är VVT-i som var boven i dramat, har förstått att vissa sög i sig lite väl mycket olja men inte vetat vad man ska gå på, tackar!
// Martin Jacobson
Hoppfull blivande Toyota-ägare.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis 99 00 eller 01?

Inlägg av cheetah1 »

Kan ha haft fel där, VVT-i introducerades redan 1996 säger wikipedia, men ZZ-motorerna är det iallafall man ska undvika, dom tidigaste, om dom inte har blivit åtgärdade.
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_ZZ_engine.
Verkar ha funnits i sin 1,8-litersversion från 2000, den motorn heter 1ZZ-FE, vilken alltså ska undvikas om den inte är åtgärdad. 1999 fann tydligen bara en bensinare, 3S-FE, som alternativ, och den lär inte ha haft några dylika problem, och knappast några barnsjukdomar heller eftersom den härstammar från andra halvan av 80-talet. Från 2000 verkar det även ha funnits Avensis med 1AZ-FSE, som är en tvåliters direktinsprutad bensinare. AZ-serien har haft lite problem med dåliga katalysatorer, men har dom gått närmare 20k mil lär dom nog ha blivit utbytta för länge sen, för så länge höll dom inte. Dom är lite piggare också, runt 150 häst, och inte direkt någe törstigare, max nån deciliter milen skillnad.

Ett sätt, som egentligen inte här helt rätt, men på dom tidiga modellerna lär det vara ett säkert kort, att kolla om en ZZ har blivit åtgärdad, är att leta efter en grön prick på oljestickan. Egentligen har det att göra med en annan modifikation, där pricken identifierar att det ska vara en annan mängd olja i motorn än original, men motorer med det kom inte förrän senare, så har den pricken har motorn garanterat blivit utbytt (man brukar byta bottendelen och behålla toppen tror jag).
Användarens profilbild
Hanzzon
Inlägg: 113
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:32:08
Bilmodell: MR2 Turbo+Prius 3-10
Årsmodell: 1990
PostOrt: EDSBYN
Land (Country): Sverige
Ort: EDSBYN

Re: Avensis 99 00 eller 01?

Inlägg av Hanzzon »

Mina erfarenheter är att den direktinsprutade 2,0 alu-bensinmotorn med VVT-i som kom i mitten av -00 i Avensis vollar faktiskt generellt mer problem än alumotorn 1,8 VVT-i som också kom i mitten på -00, under förutsättning att 1,8-motorn är åtgärdad vilket merparten av de som drabbades av oljeförbrukning de tidiga årsmodellerna (ca-00-03) är, åtminstone så länge de blivit servade hos Toyota som utförde detta gratis där det inträffade med en förlängd garanti tills bilarna var 8 år gamla om jag minns rätt.
Jag hade en kompis som fick ny motor gratis från Toyota på sin Avensis 1,8 -02 då bilen var ca 7 år och motorn började dra olja vid 17 000 mil så han blev helnöjd!
En åtgärdad 1,8 VVT-i har en grön markering på oljestickan och 1,8-motorn har bara två lamdasonder som ska samspela jämfört med 2,0 VVT-i som hade 4st som är det vanligaste felet på den modellen då det inte är helt ovanligt att dessa lamdasonder får bytas på 2,0 VVT-i. Likaså katalysatorerna och småryck/tvekan vid gaspådrag har det varit lite småtrassel med på de tidiga årsmodellerna av 2,0 VVT-i men inte alls lika vanligt på de 1,8 VVT-i vi servar.

Motorerna före -00 som har kamrem är oerhört driftsäkra och har inga direkt vanliga fel alls så där är inget direkt att oroa sig för liksom hos de nyare motorerna.
VVT-i motorerna har underhållsfri kamkedja (åtminstone så länge servicen sköts hyfsat vilket är viktigare med kamkedja) och dessa blev allt bättre från ca -03 och framåt men 2,0 VVT-i bensin med sin lite speciella D4 direktinsprutning (observera att dieselarna heter D4-D) har jag varit med om småryckningar och liknande på fram till -06 (efter det verkar de blivit bättre) så jag skulle hellre välja 1,8 (åtgärdad med grön färg på oljestickan eller nyare än -03) där då de känns ganska jämnstarka med 2,0 i mitt tycke och 1,8 går dessutom att köra väldigt bränslesnålt.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis 99 00 eller 01?

Inlägg av cheetah1 »

Våran 01:a blev aldrig åtgärdad då Toyotaverkstaden sa att det inte var nån idé att lämna in goodwillansökan eftersom dom aldrig beviljades, så det är inte alls så självklart. När jag väl upptäckte att det var bullshit (eftersom jag gick med i TCS) så var bilen redan 8 år gammal, så det var för sent. Den överlevde dock till 2011, då den gått 38000 mil, tack vare frekvent oljepåfyllning, men efter det tog det stopp, för avgasvärdena blev för höga.
HelmasurKing
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 23 jan 2014, 14:19:45
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0
PostOrt: Jönköping
Ort: Jönköping

Re: Avensis 99 00 eller 01?

Inlägg av HelmasurKing »

Tack för intressanta svar!! Känns som det kommer bli till att leta gröna prickar :mrgreen:

Har fått en del funderingar sen jag skrev sist...
Jag läste något om att Toyota hoppade över en extra rostskyddsbehandling från ca 01-02 och framåt, hur allvarligt var det egentligen?

Om man vill kontrollera att en kamkedja blivit bytt så blir det till att ringa verkstaden som utförde det?

Vad händer om en kamkedja går av på en 1,8 VVT-i när man kör landsväg?
Eller om kamremmen går av på en 7A-FE?
// Martin Jacobson
Hoppfull blivande Toyota-ägare.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1620
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Avensis 99 00 eller 01?

Inlägg av Neblade »

HelmasurKing skrev:Tack för intressanta svar!! Känns som det kommer bli till att leta gröna prickar :mrgreen:

Har fått en del funderingar sen jag skrev sist...
Jag läste något om att Toyota hoppade över en extra rostskyddsbehandling från ca 01-02 och framåt, hur allvarligt var det egentligen?

Om man vill kontrollera att en kamkedja blivit bytt så blir det till att ringa verkstaden som utförde det?

Vad händer om en kamkedja går av på en 1,8 VVT-i när man kör landsväg?
Eller om kamremmen går av på en 7A-FE?
Toyota borde ha det i den digitala serviceboken om servicen gjordes där, men det borde väl framgå antingen på dekalen på kamremskåpan eller i serviceboken också?

Hur ofta går kamkedjor av? Det kan inte vara ofta... och man byter dem väl sällan innan 30 000 mil? Det ingår i service att mäta kamkedjans förlängning(förslitning) som jag förstått det.
Om en kamrem går av på en 7A-FE så få du ta bärgningsbilen hem, har du otur slår remmen sönder något mer på vägen runt. Men ventilerna ska gå fritt från kolvarna (non-interference) sägs det.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis 99 00 eller 01?

Inlägg av cheetah1 »

Man brukar säga att kamkedjor börjar väsnas långt långt innan dom går av, så jag tror inte det är nåt man direkt behöver oroa sig för.
Skriv svar