För högt HC värde på min Toyota corolla

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
gustoma60
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 07 jan 2014, 19:36:03
Bilmodell: Toyoya corolla 1,3
Årsmodell: 1995
PostOrt: Göteborg

För högt HC värde på min Toyota corolla

Inlägg av gustoma60 »

Jag behöver tips eller hjälp angående min Toyota corolla 1,3 1995 års modell. Den har nu fått körförbud på grund av för högt HC värde. Vid första besiktningen så sa dem till mig att felet kanske berodde på oljan,oljefilter,luftfilter eller tändstift. Jag åkte hem och bytte allt detta, åkte tillbaka till besiktningen, ingen skillnad alls på värdena, då sa dem att det kanske berodde på katalysatorn, jag köpte en katalysator på Biltema, åkte och besiktigade bilen, problemet kvarstår?? Vad ska jag göra, bilen är väldig pigg och går bra. ett problem som jag har är att jag får fylla på vatten i kylaren rätt ofta då den ibland kokar. Är det någon som har en idé om vad det kan vara för fel?
Så här står det på besiktningsprotokollet: Fordonet har följande fel: (Totalt antal fel 2)
1:( EG 8.2.1.2) Lamda-värde förhöjd tomgång, felaktigt.
2:(EG 8.2.1.2) HC-Halt tomgång, för hög.

Miljökontrollvärden (gränsvärden inom parentes)
CO 0,5 ( 0,5) HC 300 ( 100)
CO 2500 0,8 (0,3) Lambda 0,95 (0,97-1,03)

Jag skulle vara väldigt tacksam för all hjälp jag kan få, jag har ingen lust att skrota bilen då jag tycker det är en bra bil.

Tack på förhand!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: För högt HC värde på min Toyota corolla

Inlägg av cheetah1 »

Ja, den går helt uppenbart för fett. Frågan är varför, det är inte helt lätt, det där. Inte tillräckligt med luft eller för mycket soppa. Nåt av det. Men varför..

Det går att läsa ut felkoder på en sån där. Se här: http://toyotaclubsweden.com/wiki/index. ... e=Felkoder
Här är en liten bild: http://www.ryanjameson.com/toyota.html
gustoma60
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 07 jan 2014, 19:36:03
Bilmodell: Toyoya corolla 1,3
Årsmodell: 1995
PostOrt: Göteborg

Re: För högt HC värde på min Toyota corolla

Inlägg av gustoma60 »

Tack för tipset! Jag ska lämna in den för att få en felsökning, känner någon till en billig bra verkstad för att göra en sådan felsökning?
gustoma60
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 07 jan 2014, 19:36:03
Bilmodell: Toyoya corolla 1,3
Årsmodell: 1995
PostOrt: Göteborg

Re: För högt HC värde på min Toyota corolla

Inlägg av gustoma60 »

Hej Cheeta!

Du skriver att man ska hitta diagnosboxen? Var sitter den på en toyita corolla 1995? Sedan står det att stift T och E1 ska bryggas?? Jag förstår inte vad som menas med det-Se till och hitta diagnosboxen och öppna den. På Celica 1986 är det stift T och E1 som ska bryggas sen vrider man på tändningen och läser av blinkningarna motor lampan blinkar... tex fyra blink uppehåll tre blink uppehåll... då har du kod 43.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: För högt HC värde på min Toyota corolla

Inlägg av Dale »

Kolla under huven.
Bild
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
donaldduck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 26 mar 2012, 17:38:15
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2008

Re: För högt HC värde på min Toyota corolla

Inlägg av donaldduck »

Du kan jämföra färgen på tändstiften för de olika cylindrarna. Om ett stift är sotigt och de andra OK kan det vara insprutnings ventilen för den cylinder. Om alla är sotiga finns felet i den centrala styrningen.
Skriv svar