Toyota MR2, -00 - för och emot?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
gbom
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 12 dec 2013, 10:29:55
Årsmodell: 0
PostOrt: Östersund

Toyota MR2, -00 - för och emot?

Inlägg av gbom »

Hej!

Sökt, men inte funnit så mycket, kanske mest för att sökmotorn tycks tycka att "mr2" är ett för kort sökord.
Så finns trådar redan är jag tacksam för hänvisning!

Har funderat på ny (begagnad) bil; först tänkte jag mig en hyfsad allroundbil, kombi, smårolig och fyrhjulsdriven. Men sen smög tanken på billig osänkbar, men kanske lite småtråkig, vinterbil (läs Subaru, som jag har nu) OCH tokrolig sommarbil sig på mig.

Audi TT eller Mazda Miata svävar ett tag för mina ögon, men så upptäckte jag Toyota MR2 och blev lite förtjust över storlek och stuk.
Exempelvis; http://www.blocket.se/orebro/Toyota_MR2 ... m?ca=3&w=3
eller
http://www.blocket.se/halland/Toyota_MR ... m?ca=3&w=3
eller
http://www.blocket.se/malmo/Toyota_MR2_ ... m?ca=3&w=3.

Undrar alltså över;
* kända fel/problem, vissa årsmodeller att se upp med?
* håller de sedvanlig toyotakvalitet vad gällar att bara rulla (är icke intresserad av att skruva - tanka och köra är min melodi)?
* hur är de att köra?
* hur är de att äga (service, reservdelar, försäkring)?
* annat nyttigt...?

Tacksam för eventuella tips, jag antar att man ska köpa roadster på vintern, så det är en stund kvar...
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Toyota MR2, -00 - för och emot?

Inlägg av Dale »

gbom skrev:Hej!

Sökt, men inte funnit så mycket, kanske mest för att sökmotorn tycks tycka att "mr2" är ett för kort sökord.
Hej och välkommen.

Njä, 3 tecken är minsta och mr2 är sökbart MEN det är troligtvis för vanligt. ;-)
Följande ord i din sökfråga ignorerades eftersom de är för vanliga: mr2.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota MR2, -00 - för och emot?

Inlägg av Hornlund »

gbom skrev: Undrar alltså över;
* kända fel/problem, vissa årsmodeller att se upp med?
* håller de sedvanlig toyotakvalitet vad gällar att bara rulla (är icke intresserad av att skruva - tanka och köra är min melodi)?
* hur är de att köra?
* hur är de att äga (service, reservdelar, försäkring)?
* annat nyttigt...?

Tacksam för eventuella tips, jag antar att man ska köpa roadster på vintern, så det är en stund kvar...
Katalysatorerna i grenröret kan bli en dyr historia, men om de inte redan orsakat problem ska de gå utmärkt att köra utan dem. Är nog det enda jag kommer att tänka på, de första årsmodellerna innan facelift saknar anti-hit-&-dit-system som sladd&spinn, vilket jag personligen tycker är en fördel. Vet inte hur det är om de går att stänga helt, men helt utan, behöver man inte fundera på det.

Facelift kom 03 tror jag, främst andra lyktor fram & bak, annan front. Sedan har de säkert åtgärdat en massa småsaker med. Personligen tycker jag den före facelift är snyggare, fast baklyktorna är snygga på varsitt vis.

Skulle säga att kvalitén är som du kan förvänta dig av en Toyota, på både gott & ont. Lite plastig invändigt, men allt håller ihop bra & känns relativt solid, för att vara en liten lätt sportvagn.

Köra är bilens paradgren, provkör & du kommer att märka det. Liten, kvick & smidig. Inget motorvägsmonster, men efter kurviga landsvägar trivs den perfekt.

Ägandekostnaderna är oförskämt vettiga, med tanke på vad du får för pengarna. Du kan titta i min tråd under projekt, för lite utförligare diskussioner kring just den punkten, & lite annat.

Annat matnyttigt, det är naturligtvis billigare att köpa sommarbil mitt i vintern. Precis som att köpa skoter mitt i sommaren. Problemet är att troligast är inte de bästa bilarna tillsalu den tiden, utan de som är i behov att pengar. Behöver inte vara sämre bilar för det, men inte nödvändigtvis bästa guldkornen heller. Menar bara att myntet har två sidor!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota MR2, -00 - för och emot?

Inlägg av Glenn »

Kan tillägga att motorerna var rackliga i början, minns inte exakt vad felet var men toyota bytte blocken på service (kostnadsfritt), alla bör vara åtgärdade, men det finns nåt sätt att kolla.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota MR2, -00 - för och emot?

Inlägg av Hornlund »

Det problemet ska vara större på Celican av samma årsmodeller. Åtminstone de svensksålda MR2orna ska vara relativt förskonade. De börjar dricka kopiösa mängder olja, undra om det var något nytt foder som inte riktigt höll som planerat. Kommer inte ihåg exakt, men åtminstone på Celica bytte de oljesticka eller gjorde någon markering på de som bytt. Någon toymek vet säkert bättre!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Skriv svar