Elmotorvärmare resp. Dieselvärmare

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
goldfish1977
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 09 dec 2013, 14:29:14
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2013
PostOrt: Vendelsö

Elmotorvärmare resp. Dieselvärmare

Inlägg av goldfish1977 »

Jag ska in till bilfirman idag och skriva på papper för en Toyota Avensis och funderar lite över tillvalen som jag måste bestämma mig om. Kom gärna med tips om det är så att jag missat något eller tänkt fel.

Dragkrok
Dragkrok kommer jag behöva och som jag tolkar det är det lika korkad konstruktion på Avensis som på min Passat, nämligen att det inte är framdraget el så att all inkoppling sker längst bak. Det innebär att man måste ta av delar av interiören på förarsidan för att dra fram elkablage = riktigt mödosamt. Så dragkrok funderar jag på att beställa redan från start. Det blir nog en avtagbar som jag tar loss efter användning (vilket jag har vana av från min Passat).

Elmotorvärmare vs Dieselvärmare
Elvärmare
Eftersom jag kör många kortare sträckor (till/från förskolan/skolan mm) så är sannolikt en elmotorvärmare bra. Fördelen är att ex. märket Defa inkluderar en batteriladdare som säkerställer att batteriet är fulladdat samtidigt som bilen blir varm. Nackdelen är kanske effekten mot dieselvärmaren och behovet av kablage/strömuttag.

Dieselvärmare
Bra då man inte har tillgång till uttag. Högre effekt. Dock ganska dyr.

Vad rekommenderar ni? Både elvärmare och dieselvärmare eller overkill att ha både och? Jag kan inte riktigt bestämma mig för el / diesel / el+diesel. Problemet med diesel är att jag antagligen kör för korta sträckor, vilket kommer dränera batteriet...


Sen blir det även plastmatta i bagageutrymme + skydd vid bagageluckan.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Elmotorvärmare resp. Dieselvärmare

Inlägg av Dale »

Hej och välkommen.

Bra bilval där. Kan dela med mig av min erfarenhet när jag handlade en Avensis -08.

Dragkrok
Tror dom flesta bilar inte har fördraget till dragkroken men men. Fick min dragkrok monterad innan jag hämtade bilen men när jag skaffade egen husvagn med en 13-polig kontakt vela jag byta den 7-poliga kontakten för dom där adaptrarna krånglade alldeles för mycket och jag vela få full funktionalitet. Jag tänkte jag skulle försöka ge mig på att byta kablaget och kontakten själv så jag beställde delarna från Toyota. Färdiga kontakter och utförlig anvisning följde med så en solig vårdag bytte prylarna. Tog några timmar men det blev många avbrott. Glass med barnen och en kall pilsner och så vidare. ;-) Effektiv tid kanske 1-1,5 timma.
Har en avtagbar krok som ligger i sin påse i skuffen när den inte används så den inte rostar fast (lika med ombesiktning) som jag hört av en del polare råkat ut för. Bilen går inte in i garaget annars.

Elmotorvärmare vs Dieselvärmare
Båda kompletterar varandra.
Elvärmare
Suveränt med kortkörningar. Inte lika effektivt som Dieselvärmaren men ett fulladdat batteri är bra.

Dieselvärmare
Ingen höjdare vid kortkörningar för kupefläkten tömmer batteriet ganska fort. Min frusna sambo har ställt till det ett par gånger så man får fram med trotjänaren och köra ut till henne för att kabla igång kärran. Kör du värmaren 30 minuter bör du köra bilen dubbla tiden. Det vill säga 60 minuter för att "fylla" på batteriet igen. Blir ordentligt varm och jag har fjärrstart till min. Trycker igång värmaren ifrån frukostbordet typ. Mycket bra finess. ;-)

Plastmatta med kant upp ett par cm runt om funkar fint om man ställer in några snöiga stövlar/pjäxor så är det lätt att tömma av. Skyddet vid bagageluckan antar jag det är det som limmas/tejpas på uppe på kofångaren. Det är bra med men det är nog lika ömtåligt mot repor som kofångaren men den är lättare att byta om det blir för fula märken på den.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Elmotorvärmare resp. Dieselvärmare

Inlägg av Pugho »

Dieselvärmare kompletterad med en intagskabel med batteriladdare känns som en klockren kombo.
____________________________
Mikael Cedergren
andgus
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 17:05:09
Bilmodell: Lexus IS 200
Årsmodell: 1999
PostOrt: Vänersborg

Re: Elmotorvärmare resp. Dieselvärmare

Inlägg av andgus »

Har haft Defas Warm Up system med batteriladdare sedan -00 i min bruksbil (innan dess ca 10 år i tidigare bil)
Fungerar suveränt! Enda nackdelen jag kan se är att det kräver tillgång till el. Inga problem hemma men hem efter jobbet?
I vilket fall som helst klart billigare än bränsledriven variant. Batteriladdaren ser till att batteriet håller längre.
+10 år i båda bilarna.
/Anders
Skriv svar