Däcktryck Touch & go

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
peerake
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 12 nov 2013, 12:18:02
Bilmodell: RAV4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Tumba

Däcktryck Touch & go

Inlägg av peerake »

Jag har en ny RAV4. Enligt Touch&Go-manualen skall jag kunna se aktuellt lufttryck på samtliga hjul på en display. Denna display skall finnas som alternativ under 'Car'. Det enda jag ser där är bränsleförbrukningen.
Någon annan med samma problem?
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Däcktryck Touch & go

Inlägg av Muda »

Vet att den funktionen faktiskt inte finns i våra svensksålda bilar. Däremot står det felaktigt i manualen att det finns...

Har för mig att det står något kryptiskt i stil med "Beroende på tillbehör, utrustning".
mystiqu
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 07 jan 2015, 20:32:16
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2014
PostOrt: Kävlinge
Land (Country): Sweden

Re: Däcktryck Touch & go

Inlägg av mystiqu »

Hejsan

Jag har själv en nyinköpt Avensis -14, Edition 50 med däcktryckssensor.
Problemet är att:
1. Sensorn varnar att något är fel (symbolen som ser ut som en hästsko lyser)
2. Jag kan inte hitta en enda rad i manualen om däcktryckssensorer
3. Googlar man lite så brukar toyota ha en resetknapp som man skall kunna hålla inne för att göra om själva initieringen (systemet kontrollerar trycken i däcken), men en sådan har jag inte.

Hur är det tänkt att det skall fungera egentligen?
Toyota-handlaren sa själv att det är däcktryckssensorer och gav mig vinterdäck med sensorer i - men ja har ingen aning hur jag skall få bilen att fatta att däcken har korrekt tryck (det var lite dåligt i ett av däcken tidigare, men är nu korrekt).

Kollar man på toyota i england så är TPMS standard i alla avensis oavsett nivå av utrustning.
Om det nu inte skall finnas i de svenska, varför varnar min bil då?

Vore kul om någon vet något - för ja blir bara förvirrad :)

//Mike
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: Däcktryck Touch & go

Inlägg av Nutrition »

Köpte du bilen med vinterhjulen på? Var många år sen jag skruvade i yrket men detta fanns som tillbehör i.a.f., det var då tvunget att synka sensorerna med bilen vid hjulskifte.

Min egna åsikt är att sensorer är dömt att misslyckas, finns system som känner av via ABS-givarna istället = olika rotationshastighet vid färd rakt fram = olika ringtryck. Smart och enkelt även om det kanske inte är lika exakt.
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
Skriv svar