Däcktryck?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Premium
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 14 sep 2013, 19:23:46
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2012
PostOrt: Ulricehamn

Däcktryck?

Inlägg av Premium »

Nu när det drar sig mot vinterdäckstider, så är ju alltid lufttrycket ett stort frågetecken för många, särskilt för den som bytt bil eller däckdimension inför säsongen.
Har själv 205/60-16 med belastningsindex 96 på Min Avensis kombi -12. I instruktionsboken, för samma dimension, men med bel.-index 92, så står det 2,4 bar Fram och 2,2.
ÄR det det ringtrycket jag bör hålla, för att inte däcken ska bli snedslitna? Och Har belastningsindex någon betydelse, på däck med samma dimensioner?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Däcktryck?

Inlägg av Glenn »

Jag brukar alltid gå efter det högsta värdet, alltså "max load, high speed driving" typ, och köra på det hela tidne.

Har man fel dimension så är det förstås svårare, då frå man testa sej fram, men att däcken ska bli felslitna av för mycket tryck är tydligen ingen större risk med moderna däck.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
JanneGlans
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 22 jan 2013, 10:39:58
Bilmodell: Toyota Avensis Kombi T25 2.0
Årsmodell: 2003

Re: Däcktryck?

Inlägg av JanneGlans »

Jag gör som föregående talare och tar för max load. Men eftersom jag brukar fylla på med luft när däcken är varma så brukar jag dra i lite mer luft. Jag har 3 bar när det är varmt och 2,8 när det är kallt(vid nymontering av däcken). Det är 225/45 R17 på mina.

Stommarna är så stabila och starka i dagens däck att man kan dra i ett bra lufttryck utan att det blir snedslitningar eller fel på andra sätt.

Själv tycker jag att däcken ser säckiga ut om man drar i lufttrycket som det står i instryktionsboken att man ska ha vid normal körning.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Däcktryck?

Inlägg av Glenn »

Jag har fått förklaringen att biltillverkarna vill ju att däcken ska vara tysta och ta upp småstötar, alltså lågt tryck, medans däckstillverkarna vill att dom ska ha bra grepp vid tester och hålla länge, alltså rekommenderar dom högt tryck.

Jag tycker ofta att bilen känsn märkbarts tabilare om man kör på maxvärdena än det rekommenderade, dessutom så ser dom som sagt "säckiga" ut då.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Däcktryck?

Inlägg av KACE80 »

Jag är förespråkare av högt lufttryck jag med :) !

Men rätta mig om jag har fel, visst borde lägre lufttryck nu på vintern/snö greppa betydligt bättre än högt tryck?
Tänkte på det du skrev Glenn...

Jag brukar köra på runt 2,8-3,0 på sommardäcken och runt "bara" 2,5 på vinterdäcken och just för att tron att lägre skall greppa bättre i snön?
Vad tror ni därute, kan jag gå upp ytterligare 0,2-0,3 på vinterdäcken?

Anton
JanneGlans
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 22 jan 2013, 10:39:58
Bilmodell: Toyota Avensis Kombi T25 2.0
Årsmodell: 2003

Re: Däcktryck?

Inlägg av JanneGlans »

Jag tror inte att det greppar bättre med mindre lufttryck i däcken. Snarare tvärtom kanske?

När man läser däcknissar och däcktester så skriver de om och om igen att man ska ha så smala och höga däck som möjligt. För att däcken då gräver sig ned i snön till fast väglag. Om man då trycker i mer luft bör det bli lite spetsigare(dock endast marginellt) och på så sätt greppa bättre.

Men jag är som sagt lekman så proffsen får berätta sin syn på det hela om de har någon
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Däcktryck?

Inlägg av Dale »

Och så har vi offroadsnubbarna som släpper ur luft för att ta sig fram. Lika så gör islänningarna när dom leker på glaciärerna med sina kärror. Köra snöskoter/cross ute på ett fält med en meter snö eller över en myr säger väll en del. Allt beror nog på hur man ska använda prylarna. Smala vinterdäck ger ett högre marktryck och kan trycka igenom snö, slask och vatten men är det mycket av det så vill man nog ha det så brett som möjligt för att få bärighet och flyta ovanpå. Är underlaget hård så är det andra "regler" som gäller skulle jag tro.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar