Köpråd Avensis/Auris HSD

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Chris_68
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 22 sep 2013, 22:00:04
Årsmodell: 0
PostOrt: Sjöbo

Köpråd Avensis/Auris HSD

Inlägg av Chris_68 »

Hej,

Jag går i nybilstankar och har provat Avensis samt Auris HSD, och kan helt enkelt inte bestämma mig.
Vi kommer köra mest landsväg 80-100 km/h 2000 mil/år. Jag misstänker att förbrukningen för en försiktigt körd 1.8 Avensis med CVT låda närmar sig hybridens som jag mätte till 5.5 l (verklig).

Några kommentarer, och hade ni valt CVT låda eller manuell?

Tack på förhand!!
Chris
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Köpråd Avensis/Auris HSD

Inlägg av cheetah1 »

Vet inte hur Toyotas CVT är, jag älskade verkligen Subarus när jag hade en sån. Underbart bekvämt.

Sen det här med Avensis vs. Auris är ju en annan fråga, Aurisen är ju en småbil, medan Avensis är en stor kombi. Avensisen är ju klart bekvämare och tystare, och förmodligen något säkrare, medan Aurisen är smidigare och mer lättparkerad, trevligare i stadstrafik. Utöver det får man ju fråga sig om man behöver utrymmet, Avensisen har ju gott om plats för barnvagn, hundburar eller vad man nu kan tänkas behöva få med sig, något som är svårare i Aurisen. Dessutom har Avensisen plan lasttröskel och lite grejer i tillbehörsprogrammet som kan underlätta lastningen. Högre dragvikt har den också (har HSD:n nån dragvikt alls förresten..?) om det är intressant.

Lycka till med ditt val och välkommen till forumet!
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Köpråd Avensis/Auris HSD

Inlägg av GT4-R »

Kör på auris om ni är barn fria. Mycke bil för pengarna å super skön låda. Kör priusen mycket i jobbet och gillar starkt tekniken.
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Chris_68
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 22 sep 2013, 22:00:04
Årsmodell: 0
PostOrt: Sjöbo

Re: Köpråd Avensis/Auris HSD

Inlägg av Chris_68 »

Hej!

Tack för era svar, vi har ett barn så utrymme är aldrig fel, det är Touring sports versionen vi i så fall funderar över så ändå hyfsat med plats.
De har bra erbjudanden på Avensis just men jag är orolig för bränsleförbrukningen, någon erfarenhet vad den ligger på landsväg i 80-100 km/h i medel?

Man får inte montera dragkrok på hybriden, men kommer skaffa en gammal "dragare" så inte avgörande.
Det jag anser var negativt med hybriden är att den låter rätt ansträngd när man tex kör om, förbrukningen på landsväg är ca 5.5. I övrigt så håller jag med att den har bra utrustning, bekväm och att det är en riktigt trevlig bil, men det gäller även för Avensis, speciellt med CVT låda.

Tack!
Chris
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Köpråd Avensis/Auris HSD

Inlägg av cheetah1 »

Ja, som sagt har jag ju ingen aning om vad modern motor med CVT kan dra, men mammas Avensis -04 med 2,0 (150 häst) ligger på runt 0,65-0,7 milen på sommardäck med mammas körstil, och det är inte illa för en så stor bil tycker jag.
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Köpråd Avensis/Auris HSD

Inlägg av GT4-R »

Kör själv nu avensis prenium manuell 2.0 och landsväg strax under 0,6 i förbrukning. Kör på sport kombin ! kanon sugen själv på denna. Men det märks att man byter ner sig lite då. Jag älskar ju premium med elstolar el ratt mm. Har oxå två barn så utrymmet behövs än.
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Skriv svar