Hög vikt på min Starlet i vägtrafikregistret.. Fel bilskatt?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Per-Gunnar
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 04 sep 2013, 14:04:03
Bilmodell: Toyota Starlet EP91
Årsmodell: 1997
PostOrt: Västerås
Kontakt:

Hög vikt på min Starlet i vägtrafikregistret.. Fel bilskatt?

Inlägg av Per-Gunnar »

Hejsan,

Jag registrerade mig för att se om det finns andra Toyotaägare som kanske också har en hög vikt registrerad hos bilregistret? Dvs en felaktig vikt som ni får betala extra bilskatt på..

Jag själv misstänker nämligen att Toyota har lämnat in Turbovarianten data av EP91 (Starleten mellan 95-98) till Transportstyrelsen (eller vad den nu hette när det begav sig).

Tjänstevikten som bilregistret har på min väldigt basic Starlet (3 dörrar, utan servo, utan luftkonditionering, utan ABS, utan elhissar och annat lullull) har dom fått till 1020 kg..

I den vikten ingår också 75 kg (förare).

Hur som haver så hittar jag att på "Internet" viktuppgifter som skiljer sig rätt mycket. Min bil bör väga någonstans runt 830-840 kg i tjänstevikt inkl alla vätskor och exkl. förare.

Den tyngsta Turbovarianten och all dess lullull som jag hittat har en tjänstevikt på 951 kg. Och då skulle 1020 kg stämma rätt bra om man plussar på 75 kg förare. För mig verkar det som att Toyota skickat in typgodkännande (certifkat?) för Turbovarianten. Det förklarar också att det är en relativt hög bilskatt på den lilla pluttebilen. Bilskatten borde ligga i närheten av en Nissan Micra K11 med 1.3 liter motor. Dessa har ungefär samma storlek och jämförbara data.

Eftersom jag stört mig på detta så har jag också ställt en del frågor till dels Transportstyrelsen och Toyota Sweden (som duckar).. För den nyfikne kan du läsa mer på min Starlet blogg:

http://ep91starlet.blogspot.se/2013/09/ ... skatt.html

Har du också en Starlet med hög vikt registrerad, hör av dig. Kanske ni andra borde kolla upp era bildata också? Rätt ska vara rätt kan jag tycka.
------- ---------
Kör Toyota Starlet (EP91) och Kia Pride (Kian är till salu)
http://ep91starlet.blogspot.com/
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Hög vikt på min Starlet i vägtrafikregistret.. Fel bilsk

Inlägg av cheetah1 »

Tror det står på typskylten vad tjänstevikten och totalvikten är. Kika i motorrummet alternativt om den inte sitter där, kika i bagaget.
Per-Gunnar
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 04 sep 2013, 14:04:03
Bilmodell: Toyota Starlet EP91
Årsmodell: 1997
PostOrt: Västerås
Kontakt:

Re: Hög vikt på min Starlet i vägtrafikregistret.. Fel bilsk

Inlägg av Per-Gunnar »

Tack för tipset! Jag var just ute och tog ett kort på min typskylt och hittade lite siffror som pekar på att siffrorna hos bilregistret är felaktiga och "uppåt väggarna". :)

Jag tolkar det som att bilens torrvikt (utan några vätskor) är på 750 kg. 1325 kg är totalvikten och den stämmer med bilregistrets uppgifter.

Bild

750 kg är alltså vad bilen väger utan några vätskor. Jag gjorde lite uppskattningar på vätskornas vikt. Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar!
Bensintanken är på 45 liter
Oljemängden i motor, ca 4 liter
Växelådsoljan 2 liter (jag har nyss bytt)
Bromsolja, vet ej, gissar på 2 liter
Kylvätska, gissar på 6 liter
Spolarvätska, gissar på 5 liter
Olja till hydralkopplingen? 2 liter?

Det borde bli alla vätskor eftersom servo saknas.. Räkna 1kg per liter och summan blir 45+4+2+2+6+5 +2=66 kg vätskor. Ren tjänstevikt blir alltså ca 816 kg. Anta att mängden vätska är mer och vi hamnar någonstans runt 830 kg. Även om i Sveriges tjänstevikt adderar 75 kilo så är vi långt ifrån 1020 kg!

Bilregistrets data:
Bild
------- ---------
Kör Toyota Starlet (EP91) och Kia Pride (Kian är till salu)
http://ep91starlet.blogspot.com/
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Hög vikt på min Starlet i vägtrafikregistret.. Fel bilsk

Inlägg av Dale »

Du har inte vägt bilen? Finns ju en del vågar och vissa kan du säkert får ut papper på det du vägt med. Se http://www.husbilhusvagn.se/nyheter/vag ... sverige-89 där lista på vågstationer finns. Listan är iofs lite gammal men nåt lär ju finnas kvar. Brukar själv åka förbi och väga bil och ibland även med husvagn på vågarna utanför Sala och Falun då jag kör ofta mellan 08-land och dalarna. Även om dessa vågar visar intervaller på 10 kilo är det iaf en fingervisning.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Hög vikt på min Starlet i vägtrafikregistret.. Fel bilsk

Inlägg av cheetah1 »

Tjänstevikten står tydligen inte på Toyotas skylt.

1345 kg = Totalvikten
2245 kg = Max tågvikt, dvs bil och släp
1- 750 kg = Max vikt axel 1
2- 750 kg = Max vikt axel 2
Skriv svar