Auris Hybrid begagnad

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
riclin
Inlägg: 150
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
Årsmodell: 2017
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Auris Hybrid begagnad

Inlägg av riclin »

testbil skrev: ons 16 dec 2020, 16:17:09
riclin skrev: tis 15 dec 2020, 20:56:04
testbil skrev: tis 15 dec 2020, 20:47:12

Ja lutar nog åt det för att få dom funktionerna.
Ah bra tips, känns värt att ta sig till Uppsala om man kan spara sådana summor!
Ja tänk att du köper en 2013. Då har du garanti i ca 2,5 år tills bilen är 10år. Köper du en 2016 med 10.000 mil på mätaren, har du garanti i antingen 10.000 mil, eller ca 5,5 år. Det som kan bli en kostnad på en som gått lite längre, är väl bromsskivor och belägg. Kanske däck, då hybrider kanske körs lite försiktigare än andra bilar. Så kanske byte ligger runt 10.000 mil där. Men det är ju lätt att kolla på en tilltänkt bil.

Vi kör på orginaluppsättningen ännu, efter 9200 mil. två av vinterdäcken (Nokian Hakka R2), är det dock bara 4mm kvar på. De andra två 7mm (Enligt serviceprotokollet vid 9000mil). Sommardäcken vet jag inte, annat än att dom är lagliga. Använder mig av däckhotell, på Toyota. Bytte alltid däck själv, fram till 2015! Då flyttade vi, och däcken blev mer otillgängliga. Men fan, man blir ju lite latare med åren också :)
Ok, då låter det rimligt med nyare men fler mil. Garanti är skönt att ha! Tror dock tyvärr den nya från 2015 är något för dyr för oss, men en 2014 kanske det kan bli.

Ah, smidigt med däckhotell, inte alltid man har tid oavsett lathetsgrad :) Vet att det finns en i vårt bostadsområde som byter däck åt en rätt billigt!
Det är dyrt som fan med ny/nyare bil. Ser fram mot när billånet är borta! Tror vi kommer köpa kanske 3 år gamla bilar i fortsättningen, med TKG. Vi har ingen TKG, då den gäller först om bilen är minst 2år gammal vid köp. Och bilen är över 3 år nu, så ingen nybilsgaranti heller, längre! En -11a som köps idag, får garanti tills den blir 10år.

Men å andra sidan är Toyota jävligt schyssta med goodwill, på servade bilar. Så än så länge, har jag faktiskt aldrig behövt betala för något. Dock mest varit smågrejor. Men på vår Avensis -08 bytte dom båda Xenonstrålkastarna när den var nästan 5år (ca 14.000mil) på goodwill, pga dåligt ljus. Skulle ha kostat nästan 14.000kr om jag hade betalat själv. Fick dock betala för nya xenonglödlamporna (D4S) själv, som var en rekommendation att byta samtidigt (900kr/st).
Vi borde köra mindre, även om vi redan gör det. Men det blir ändå ca 3000mil om året. Tror vi skulle klara oss på 1000 faktiskt, resten är inte nödvändiga körningar!
Nu Prius executive -17. Tidigare 5xAvensis. 2.0 Sol sedan -98 (man), 2.0 Sol sedan -01 (man), 2.0 Business 5d -04 (man). 2.4 Executive kombi -08 (aut), 2.0 Premium kombi -13 (cvt). Alla bensinare.
testbil
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 02 dec 2020, 09:32:47
Årsmodell: 0
PostOrt: Bagarmossen
Land (Country): Sverige

Re: Auris Hybrid begagnad

Inlägg av testbil »

riclin skrev: ons 16 dec 2020, 21:33:48
testbil skrev: ons 16 dec 2020, 16:17:09
riclin skrev: tis 15 dec 2020, 20:56:04

Ja tänk att du köper en 2013. Då har du garanti i ca 2,5 år tills bilen är 10år. Köper du en 2016 med 10.000 mil på mätaren, har du garanti i antingen 10.000 mil, eller ca 5,5 år. Det som kan bli en kostnad på en som gått lite längre, är väl bromsskivor och belägg. Kanske däck, då hybrider kanske körs lite försiktigare än andra bilar. Så kanske byte ligger runt 10.000 mil där. Men det är ju lätt att kolla på en tilltänkt bil.

Vi kör på orginaluppsättningen ännu, efter 9200 mil. två av vinterdäcken (Nokian Hakka R2), är det dock bara 4mm kvar på. De andra två 7mm (Enligt serviceprotokollet vid 9000mil). Sommardäcken vet jag inte, annat än att dom är lagliga. Använder mig av däckhotell, på Toyota. Bytte alltid däck själv, fram till 2015! Då flyttade vi, och däcken blev mer otillgängliga. Men fan, man blir ju lite latare med åren också :)
Ok, då låter det rimligt med nyare men fler mil. Garanti är skönt att ha! Tror dock tyvärr den nya från 2015 är något för dyr för oss, men en 2014 kanske det kan bli.

Ah, smidigt med däckhotell, inte alltid man har tid oavsett lathetsgrad :) Vet att det finns en i vårt bostadsområde som byter däck åt en rätt billigt!
Det är dyrt som fan med ny/nyare bil. Ser fram mot när billånet är borta! Tror vi kommer köpa kanske 3 år gamla bilar i fortsättningen, med TKG. Vi har ingen TKG, då den gäller först om bilen är minst 2år gammal vid köp. Och bilen är över 3 år nu, så ingen nybilsgaranti heller, längre! En -11a som köps idag, får garanti tills den blir 10år.

Men å andra sidan är Toyota jävligt schyssta med goodwill, på servade bilar. Så än så länge, har jag faktiskt aldrig behövt betala för något. Dock mest varit smågrejor. Men på vår Avensis -08 bytte dom båda Xenonstrålkastarna när den var nästan 5år (ca 14.000mil) på goodwill, pga dåligt ljus. Skulle ha kostat nästan 14.000kr om jag hade betalat själv. Fick dock betala för nya xenonglödlamporna (D4S) själv, som var en rekommendation att byta samtidigt (900kr/st).
Vi borde köra mindre, även om vi redan gör det. Men det blir ändå ca 3000mil om året. Tror vi skulle klara oss på 1000 faktiskt, resten är inte nödvändiga körningar!

Aha, så varken TGK eller nybilsgaranti - men tur att dom verkar schyssta med goodwill. Onekligen generöst att byta det där kostnadsfritt.. Tänker att om vi köper en 2014 så är det åtminstone ett par års garanti!
Vi kommer kanske köra max 1000 mil om året, men det är lite svårt att veta då vi i dag inte har bil utan brukar hyra..
Skriv svar