Byte av kamrem 4A-FE (guide)

Sånt som kan vara bra att ha.

Moderator: Styrelsen

Kategoriregler
Här måste en morderator godkända postningen.
Användarvisningsbild
Nizzehult
Inlägg: 377
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Corolla kombi 1.3 -94
Årsmodell: 1994
PostOrt: -
Ort: Ume'

Byte av kamrem 4A-FE (guide)

Inlägg av Nizzehult » sön 30 dec 2012, 19:28:15

Bytte kamrem på min 4E-FE idag i garaget, tog 2.5 timme totalt inkl. byte av olja och stift.
Man behöver inga specialverktyg, en hammare, domkraft, kofot, hylsnyckelsats med diverse förlängare och några led- och blocknycklar kommer man långt med.

Så här gjorde jag:

Ta bort minuspolen på batteriet.
Lossa hjulmuttrarna på höger sida.
Lyft upp bilen rätt högt på den sidan och sätt en pallbock där.
Ta bort höger hjul.
Ta bort plastkåpan under motorn som sitter på högra sidan.
Ta bort spolarbehållaren. Töm den gärna först. Sitter med en bult. Enklast är att sedan ta bort ena spolpumpen så slipper man lossa alla slangar.
Lossa kontakten till generatorn och ta bort plusanslutningen. Lossa bulten till höger på ventilkåpan samt snäppfästet till vänster och lyft sedan kabelstammen bakåt.
Bort med tändkablarna och sedan ventilkåpan.
Sätt domkraften under oljetråget med en planka emellan. Hissa upp så att oljetråget vilar mot domkraften.
Ta bort motorfästet, en bult uppifrån och två muttrar underifrån samt den stora som går genom fästet. Ta först bort den lilla plåten som sitter strax bakom motorfästet på ovansidan (3 bultar).
Lossa på de fyra bultar som håller remhjulet till vattenpumpen. Bara lossa, ska inte bort än. Snurra på drevet genom att vrida bulten på vevaxeldrevet medsols.
Slå loss muttern till vevaxelbulten, kan göras med en mutterdragare för den sitter inte så djuriskt hårt som på vissa bilar. Låt den sitta kvar, behöver inte tas bort än.
Lossa generatorns spännbult och även den undre och vik bak denne.
Ta bort generatorremmen.
Slacka på spännbulten till servopumpen och vik den framåt.
Ta bort remmen till servopumpen.
Gänga upp vevaxelbulten några gäng och slå kraftigt på den för att få själva remskivan att lossa från axeln. Spraya gärna först med 556 med buten borta.
Lossa helt på vevaxelbulten och ta bort remskivan utan att drevet följer med.
Gänga bort alla skruvar till remhjulet på vattenpumpen. Är ganska trångt och tas bäst underifrån. Hjulet kan sitta fast på vattenpumpen så man kan behöva bända lite. Remhjulet kan sedan hänga fritt, behöver inte tas bort.
Ta nu bort alla tre kåpor för kamremmen, börja uppifrån och gå nedåt.
Ställ nu kamremmen så att den passar markeringarna på övre och undre drevet, det övre är ett hål på kamhjulet som ska stå kl 12 och då möta en märkning och på nedre så är det en punkt ungefär kl 1 på drevet som ska möta en märkning på godset. Vrid kamhjulet medsols om det står fel, man kan ta bort tändstiften för att det ska gå lättare.
Notera ungefär hur gamla remmen är spänd genom att trycka på den.
Lossa på spännhjulet. Det är fjäderbelastat men ska kunna skjutas med fingerkraft om bulten är lossad.
Nu kan gamla remmen styras av. Börja uppifrån och ta lite på nedre drevet och växla sedan.
Byt ut spännhjulet om detta är aktuellt. Notera spännfjädern.
Kräng dit den nya remmen. Lägg på nedre drevet först och styr på den längst upp. Var beredd att behöva trycka in spännhjulet med handkraft när detta görs. Tryck på remmen bitvis tills den helt är på.
Spänn remmen med spännhjulet till samma spänning som tidigare och dra fast bulten.
Kontrollera att märkningarna fortfarande stämmer.
Nu är remmen bytt och det bara att återmontera allt i omvänd ordning.
Bultarna till vattenpumpshjulet kan man med fördel dra fast slutgiltigt när remmarna är på plats för att hjulet ska stå stilla. Man vrider motorn genom att vrida på vevaxelbulten medsols.

Lycka till!

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst