Byta ventiltätningar med egentillverkat verktyg (guide)

Sånt som kan vara bra att ha.

Moderator: Styrelsen

Kategoriregler
Här måste en morderator godkända postningen.
Användarvisningsbild
Nizzehult
Inlägg: 416
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Corolla 1.3 Wagon -99
Årsmodell: 1999
PostOrt: -
Ort: Ume'

Byta ventiltätningar med egentillverkat verktyg (guide)

Inlägg av Nizzehult » mån 10 sep 2012, 09:34:32

Om man vill komma åt ventiltätningarna eller av någon annan anledning vill ha bort ventilfjädrar och annat utan att lyfta på toppen så har jag tillverkat ett enkelt verktyg för detta som jag med framgång har använt på flera bilar.
Detta behövs:
- En gängstång av samma storlek som bultarna i kamlageröverfallen (oftast M4 eller M5)
- Tillhörande muttrar, två st och en blocknyckel till dessa
- En träbit ca 25x25mm, 30-40cm lång
- Ett plaströr, någon dm långt och ca 20-25mm i diameter (så stor som möjligt men något mindre än ventiltryckaren)
- En bricka som är något mindre än ventiltryckaren
- Plockmagnet
- Liten mejsel (magnetisk)
- Fett

Gör så här.
Bort med ventilkåpa, kamrem, kammar och annat (hur detta görs avhandlas inte här då detta är en generell instruktion).
Ta bort tändstiften.
Stoppa ner en ekra eller liknande i 1:ans eller 4:ans cylinder och vrid på vevaxeldrevet tills du ser att kolven är i topp.
Kapa två bitar av gängstången som är ca 15-20cm långa.
Ta plaströret och såga två spår upp längs rörets ena sida ca 4-5cm.
Bryt ut och klipp bort dessa bitar. I denna öppning ska du kunna komma åt knastren så den får inte vara för liten, men du kan heller inte göra den för stor för då kan röret vika sig när det belastas. Det går givetvis även att tillverka detta i metall om man vill.
Gänga fast gängstängerna i två av hålen där kamlageröverfallen satt, gärna diagonalt och en cylinder bort från den ventil man tänk ge sig på.
Lägg på träpinnen i mitten och markera var gängstängerna är.
Borra där två hål, använd större borr än diametern på gängstången. Rengör hålen från spån och annat. Ta bort ventiltryckaren (om det finns sån).
Lägg brickan på ventiltallriken.
Applicera plaströret med spåröppningen neråt mot brickan så centrerat som det är möjligt.
Låt överkanten på röret vila på träpinnens undersida och gänga fast muttrarna för hand.
Rikta nu in plaströret så det kommer att tryckas ner så rakt som möjligt när man skruvar ner muttrarna. Det gör inget att röret står lite snett i förhållande till träpinnens placering.
Gänga nu ner bultarna försiktigt. Kolla att ventilen stannar kvar och att bara fjädern trycks ihop. Om inte: ta omtag och försök igen.
När man har skruvat ner en bit så blottläggs knastren och går till slut att plocka bort med en magnet.
Efter detta är gjort så kan man gänga upp muttrarna och nu ska man kunna plocka bort såväl ventilbricka som ventilfjäder och komma åt att byta ventiltätningar (dessa brukar bara vara att rycka rakt upp med en tång).
Detta upprepas nu på alla ventiler. Glöm inte att vrida om motorn så att cylinder 2-3 är i topp när man ger sig på dessa.

När man ska sätta tillbaka alltihopa så gör man ungefär på samma sätt. Börja med att försäkra dig om att ventilen är i sitt översta läge, dra upp den med en tång. Var noga med att rikta in plaströret och kolla verkligen så att den trycks så att hålet som bildas runt toppen på ventilen är i mitten. Gör omtag om det inte blir så.
När man har fått ner fjädern så att 6-7mm av ventilskaftet är fritt så är det dags för pillerjobbet: få dit knastren! Jag brukar ta fett och styka på knastrets insida så att dom verkligen fastnar på ventilen. Ta en liten magnetisk mejsel och pilla så att första knastret kommer på plats. Gör sedan samma sak med knaster #2. Detta är tålamodsprövande men fullt genomförbart.
När knastren sitter där så ska man gänga upp muttrarna - försiktigt. Observera knastren så att dom inte ser ut att hoppa ut för om man då fortsätter så finns risken att knastret till slut sprätter iväg och det kan då flyga tiotals meter och bli omöjligt att hitta igen! Hände mig (ett knaster kostar inte mindre än 56,- trots att det sitter samma i nästan alla Toyota, fanns heller inte hemma). Ta omtag och justera och håll med mejseln för att styra rätt. Man kan även använda nåt icke-magnetiskt för detta för att inte riskera att ett knaster följer med.
När man ser att knastren hamnar på plats så är det bara att plocka bort anordningen och ge sig på nästa ventil! Man kan behöva göra nya och flera hål i träpinnen då avståndet kan variera beroende på var gängstängerna sitter.

Räkna med att det tar en hel kväll om man ska göra detta på en 16V motor men jämför detta med att plocka bort hela toppen....

Se bilder:

Bild

Bild
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition