7A-FE – Byte topplockspackning

Sånt som kan vara bra att ha.

Moderator: Styrelsen

Kategoriregler
Här måste en morderator godkända postningen.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

7A-FE – Byte topplockspackning

Inlägg av Nizzehult »

Har just bytt toppackning på min Corolla AE103 (7A-FE) så jag tänkte dela med mig av lite erfarenheter.
Har rivit toppar förr men inte i denna motortyp så jag började med att ladda ner en servicemanual här:
http://avensis.org.ru/Manual/Toyota%20A ... 20(AT221)/

Har gjort lite uppdateringar i texten då jag nu även bytt på en likadan motor.
Det som dock stör mig med en del manualer är att man där har motorerna lösa utanför bilen och då är det ju hur enkelt som helst att plocka bort vissa delar!
Sedan skruvar man bort alldeles för många delar helt i onödan om man ska följa manualen. Finns väl t ex ingen anledning att ta bort spridare och alla bränsleledningar, det räcker ju med att få loss insuget så man kan vika det bakåt!
Inga specialverktyg behövs. 10-12-14-17 led- och blocknycklar samt en hylsnyckelsats med förlängare, gärna även med djupa hylsor. Använder själv Biltemas 3/8” sats och den kommer man väldigt långt med. Hammare. Polygrip. Några mejslar.
Pallbockar, domkraft, fälgkors. God belysning. 556 eller motsv. Vid ihopsättning behövs även momentnyckel och packningslim.
OBS! Vissa bultar/muttrar satt så pass så att jag var tvungen att använda en rörstump som förlängare för att få tillräcklig kraft.

Nå. Jag gjorde iaf så här:
Gör bilen strömlös.
Tappa ur all kylvätska. Finns tapp under kylaren.
Palla upp bilen på båda sidor rätt högt. Lossa först på hjulmuttrarna höger fram. Ta bort höger framhjul.
Plocka bort högra plastkåpan som sitter under bilen.
Plocka bort spolarvätskebehållaren helt.
Lossa först på bultarna till vattenpumpen medan remmen sitter kvar, annars blir det svårt att hålla hjulet. Kan göras underifrån.
Ta bort alla drivremmar. För att få bort remmen till servopumpen måste man lossa på den nedre skruven så att man kan vicka hela pumpen.
Ta bort kabelstammen som går ner till generatorn mm. och vik upp den.
Plocka bort generatorn.
Ta bort värmeskölden till grenröret.
Lossa grenröret direkt på toppen. Finns även ett nedre fäste. Vik fram det från motorn.
Sätt en domkraft under motorn och lägg en bräda längs oljetråget. Låt motorn vila mot denna.
Lossa muttern för vevaxelremskivan. Jag drog med en mutterknackare och det gick bra. Behövs inte tas bort helt än.
Plocka bort högra motorfästet helt, alltså även den del som sitter på motorväggen. Några bultar tas underifrån.
Lossa anslutningshuset för övre kylarslangen som sitter på toppen - alternativt: lossa slangen. Den kan sen sitta kvar.
Ta bort luftfiltret och dess hus. Ta även bort insugningsslangen. Nu blir det lite mera utrymme!
Ta bort tändkablarna och hela tändningen. Sitter med två bultar från sidan.
Ta bort ventilkåpan. Kan sitta rejält, slå försiktigt efter sidan och ta även bort brickorna som sitter under kupolmuttrarna först. Kila inte in någon mejsel mellan packning och topp för då har man sönder packingen!
Lossa på termostathuset och plocka bort termostaten. Var beredd på att vatten rinner ut.
Ta nu bort hela huset som sitter på toppens kortsida där alla vattenslangar möts. Man behöver inte lossa några slangar för detta, däremot några elkontakter. Vik hela huset åt sidan. Observera att packningen som sitter där är av o-ringstyp så om man inte vill förstöra den eller har en ny så kan det vara bättre att i stället ta bort alla slangar till huset.
Lossa på hjulet till vattenpumpen. Det behöver inte plockas bort men man måste göra detta för att få bort mittersta kåpan (idiotisk konstruktion).
Ta bort dom övre kamremskåporna (2 st). Kan vara svårt att få dem att säras från varandra.
Ta nu bort vevaxelremskivan men låt inte inre drevet följa med. Spraya med 556 och slå i mitten.
Ta bort nedersta kamremskåpan.
Notera märkningarna för kamremmen. Rotera motorn medsols om det behövs, ta först ut tändstiften så går det lättare.
Lossa på spännhjulet och ta av kamremmen, alternativt: ta bort hela övre kamremsdrevet. Eller klipp av den om den ändå ska bytas.
Lossa fästet för oljestickans stöd och fästet för servopumpen.
Lossa "huset" (röret) med vattenanslutningen som sitter strax ovanför och bakom vattenpumpen.
Nu måste spjällhuset bort då det sitter ett stag i det som går till toppen. Det är fyra bultar. Viks åt sidan sen. Den stora plåten som sitter som packning bakom är alltså fäst i toppen tillsammans med lyftöglan och båda måste bort.
Nu ska insuget bort och det finns en del bultar/muttrar där som sitter trångt till. Jag använde ett 3/8” spärrskaft med förlängare. Man måste först plocka lös hållarna till kabelstammen i plast (två muttrar och en bult) som ligger på baksidan för att komma åt vissa muttrar och bultar.
Ta bort staget som sitter baktill och som går ner på motorblocket, den nedersta bulten är att föredra. Trångt! Sen ska insuget vara loss, vik alltihopa bakåt efter detta. Sitter det fast så har man missat någon bult eller mutter!
Nu är det bara två moment kvar: kammarna måste bort och under dessa sitter topplocksbultarna. Detta är ett utmärkt tillfälle att först kolla ventilspelet (även om det måste göras om ifall man slipar in ventilerna).
Kammarna lossas genom att man plockar bort överfallen i omgångar korsvis inifrån och ut. Ställ kamdrevet med styrpiggen uppåt. Notera märkningarna (E1-4, I1-4)! Även överfallen som sitter längst ut ska bort + en packbox. Finns två märkningar på kamdreven som ska mötas mot varandra samtidigt som två andra märkningar ska peka rakt upp. Notera dessa.
Lossa toppen genom att gå utifrån och in korsvis. Jag använde en vanlig 10mm 12-kantig 1/2” hylsa men den måste vara tillräckligt tunn för att rymmas i hålet.
Knacka försiktigt på toppen om den inte lossnar.
Klart! Nu ska du ha toppen lös!
Passa på att rengöra och slipa in ventilerna när du ändå har den uppe – och att byta ventiltätningar. Ett tips: för att slippa byta (dyra) shims kan man slipa av toppen på ventilskaftet någon eller några tiondelar medan man har alltihopa löst. Blir en hel del jobb med att montera och demontera kammarna i omgångar för detta jobb men har man inte en uppsättning shims (á 108,-/st) så är detta att föredra.

Alltihopa sätts tillbaka ”i omvänd ordning” som det heter. Rengör först ytan på blocket mekaniskt och kanske med packningsborttagarspray. En topp som gått varm måste planas!
För vissa anslutningar finns inga packningar att införskaffa utan till dessa tillverkas av packning-på-tub (jag använder Biltemas röda högtemperaturspackning på tub, funkar ypperligt). Även från fabrik. Både "huset" för alla vattenanslutningar på vänster sida av toppen och huset för övre termostatslangen har denna lösning. Halvmånetätningen som sitter i änden på insugningskammen behöver också en omgång av detta.
Toppen ska först dras med 29Nm inifrån och ut och sedan 90 grader. Sedan 90 grader till. Kamlagren dras med 19Nm.
Finns redan guider om hur man monterar kamremmen och vilka anspänningar man ska ha så detta nämner jag bara som hastigast: man måste ha nedre kamremskåpan monterad då hacket på remhjulet ska peka på "0" på tändningsskalan. Samtidigt ska kamhjulet peka rakt upp (krysskilen upp) och hålet ska matcha märkningen på andra sidan.
Eftersom fördelaren varit borttagen så behöver sen tändningen justeras med en stroboskoplampa.
Varmkör motorn. Sen byglar man stiften E1 och TE1 i diagnostikkontakten, du sjunker tomgången och motorlampan blinkar.
När detta är gjort så ska hacket/markeringen på vevaxelhjulet blinka på 10 grader enligt den markering som finns. Om inte: lossa de två bultarna till fördelaren och vrid den tills detta inträffar.
Några tips:
- försök inte dra skruvarna till vattenpumpshjulet förrän remmen sitter på plats.
- det kan vara knepigt att få bort vattenpumpen (om den ska bort) så vänta med det tills toppen är helt borta.
- det är omöjligt att få dit hjulet till vattenpumpen då den sitter på plats utan den måste följa med (löst) när man monterar pumpen.
- ena skruven till mittre kamremskåpan är väldigt svår att komma åt om generatorn sitter på plats.
- sätt fast motorfästet sist så kommer man åt bättre.

Om man av någon anledning vill provköra motorn och låta ventilerna "sätta sig" och sedan göra en ny ventiljustering så är detta fullt möjligt. Låt bli att montera allt på högra sidan av motorn (remmar, generator, kåpor etc) utan sätt bara dit kamremmen + sträckare, vevaxeldrevet och motorfästet samt givetvis ventilkåpan och starta därefter upp motorn.
Jag tycker att man ska varmköra motorn och sen byta olja och filter.
Hela operationen tar en kväll och minst lika länge för återmontering.

Good luck!
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition