Montera egen fjärrstyrning för låset (guide)

Sånt som kan vara bra att ha.

Moderator: Styrelsen

Kategoriregler
Här måste en morderator godkända postningen.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Montera egen fjärrstyrning för låset (guide)

Inlägg av Nizzehult »

Saknar din bil fjärrstyring till centrallåset? Jag har köpt billiga satser på ebay och eftermoterat i flera bilar, i helgen gjorde jag det i min Corolla '97. Hela satsen kostar inte mera än en hundring inkl frakt, sök på "Car Remote Central Universal Lock Locking" på ebay. Jag valde den som heter CH043. Har lite fler finesser om man har tid/ork. Finns även satser som även innehåller själva låsmotorerna om man helt saknar centrallås, kostar en hundring till.

Kan man låsa/låsa upp samtliga dörrar från bagaget så kan man sätta hela enheten i bakluckan, i mitt fall satte jag den i förardörren. Lite meckigt att förstå hur dom har tänkt, manualen är minst sagt bedrövlig men jag mätte och hade mig och fick det att funka till slut.

Om någon är intresserad hur man kopplar in sig på en Corolla 97 så tog drog jag två trådar från satsen (vit och vit/svart) till den runda kontakten som går till centrallåset i botten av dörren - kablarna sitter "klockan 9 och kl 11" om man tittar på honkontakten framifrån med styrningen nedåt. Sedan två kablar till kontakten för manöverpanelen (gul och gul/svart), dessa ska till de övre stiften till vänster om man tittar på kontakten framifrån med styrningen uppåt. Sedan måste man dra ut själva pluskabeln för att få matning, finns ingen permanent +12V i dörren. Hur det ska göras bäst får du klura ut själv. Jag lyckades få in mina kablar i kabelgenomföringen där övriga kablar går, tog en lite böjd ekra inifrån bilen och matade igenom den.

Själva lådan satte jag strax till vänster om högtalaren. Strappa kablarna så att dom inte fastnar i fönstret! Kabeln till den blåa status-LED'en är lite kort så den klämde jag bara fast mellan dörrsidan och dörren och satte fast den uppe på instrumentbrädan. Förberedde för att koppla till blinkersljusen men har inte gjort det än.

Hela processen tar någon timme, kanske två. Är klart värt besväret! :thumbup:
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Montera egen fjärrstyrning för låset (guide)

Inlägg av Glenn »

Har man väl vant sej med fjärrkontrollerade lås är det jobbigt att gå tillbaka :)

Jag har ju fjärrtyrning via larmet på mina celicor :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Montera egen fjärrstyrning för låset (guide)

Inlägg av Fnys »

Jättebra guide!
Hur är pålitligheten på sånt här, ang. funktion, stöldmöjligheter och kvalité? ...köper ju en hel del från ebay och det är oftast att "man får det man betalar för".
För några hundringar till så får jag detta men det kanske är precis samma skrot och korn?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Montera egen fjärrstyrning för låset (guide)

Inlägg av Nizzehult »

Det här är tredje bilen jag monterar detta i och det har funkat helt problemfritt i alla tre.

Rent allmänt så bygger alla dessa system troligen på samma chip så om det är No-name eller märkesprylar borde kvitta. Tror rent av att biltillverkarna använder samma saker! Det var nog på 90-talet som man hade så taskiga tekniska lösningar att det gick att "scanna" frekvenserna och på så vis öppna en bil.
Har öppnat enheten och den ser seriös ut med bra komponenter och fina lödningar. Sitter 4 relän i lådan så den bör klara en del. Fin finish på själv dosorna med inslag av borstad aluminium. Hyfsad räckvidd.

Det enda som skiljer mot för den som du länkar till är att man bara har möjlighet till två fjärrdosor. Eller förresten: det går kanske att ha flera (det finns nämligen en "Program"-knapp på den) men det står inget om hur man gör detta eller hur man kan fixa extra fjärrdosor.
Men för hundra spänn så kanske man kan leva med det.

Det enda som är riktigt kasst är manualen, består av två A5-sidor om inte är helt enkelt att fatta men har man någorlunda goda kunskaper i grundläggande bilelektronik - man kanske har monterat ett larm - så bör man klara det.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Montera egen fjärrstyrning för låset (guide)

Inlägg av SHySwe »

Utmärkt tips! :thumbup:
1973 var Corolla inte helt förberedd för fjärrlås... Så jag tar lite prylar (manöverdonen) från donatorbilen åxå.
Det blev 120 kronor för elektroniken när jag beställde.
Sen hade samma Store en otrolig massa annat. Tex 7tums backspegel-display, med dubbla videoingångar...
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Montera egen fjärrstyrning för låset (guide)

Inlägg av Nizzehult »

Kompletterade Corollan från 96 med fjärrlås på ett enkelt sätt och utan att behöva öppna dörren.
Det finns ju en "Dorr Lock" knapp till vänster på samma panel som ljusregleringen.
Man kan enkelt bända ut hela panelen underifrån (finns ett mejselspår) och sen lossa alla anslutningar.

På kontakten till centrallåset så är det de två stiften i mitten (4 på samma rad som används) som man ska koncentrera sig på.
Jag använde samma c-låssats som tidigare (CH-043) och drog vit och vit/svart kabel till dessa.
Orange och orange/vit till jord (som jag tog från bulten som man ser när man har plockat bort panelen)
Permanent plus hittade jag på en av stiften till ljuskontakten.
Hela enheten rymdes sen bakom panelen och LED-indikatorn satte jag på fönstret, kabeln till den fick komma i kläm när panelen trycktes fast.
Tar max en timme att fixa, det som tar tid är att snyggt löda in sig på anslutande kablar och isolera dem.
En nackdel uppstod dock: knappen i panelen går inte längre att använda, händer inget. Men det kanske gör mindre.
Slut på fastfrusna och krånglande lås! :clap:
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Montera egen fjärrstyrning för låset (guide)

Inlägg av cheetah1 »

Tvivlar ju förstås på att man får grejer som använder roterande krypterade koder när grejerna är så billiga, så säkerheten är nog inte skyhög, men å andra sidan är det nog ingen som förväntar sig att det ska gå att skanna av fjärrlåskoder idag, så det är nog ingen som sitter och lurar på parkeringarna med utrustning för sånt nuförtiden ändå...
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Montera egen fjärrstyrning för låset (guide)

Inlägg av Nizzehult »

Kan berätta att jag i helgen monterade ytterligare ett kit av lite enklare modell i en japansk bil vars namn börjar på M....Den var lite lurig eftersom kontakten till själva nyckelbrytaren hade fyra kablar och det gick inte att koppla som på en Toyota (man fick den att låsa men inte att låsa upp) så jag kopplade enligt (2) på manualen som man kan hitta här:
http://i59.tinypic.com/hvvrxw.jpg

Modellen heter M602 och kostade $10,80 inkl frakt, alltså löjliga 80 spänn! Sök på "Car Universal Remote Control Central Door Lock Kit Locking Keyless Entry System" på ebay.
Rätt snygg modell på sändarna!

Arbetsfördelningen i tid var så här:
Ta bort dörrsidan: 10%
Räkna ut, mäta in och ansluta kablar: 15%
Placera styrboxen: 10%
Dra +12V till dörren: 65%....

Har man inte +12V i dörren och vill göra det snyggt så kan det alltså ta längre tid än beräknat.... :wtf:
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
LexNorth
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 20:30:00
Bilmodell: Celica G6 ST202
Årsmodell: 1994
PostOrt: Mjölby
Ort: Motala
Kontakt:

Re: Montera egen fjärrstyrning för låset (guide)

Inlägg av LexNorth »

undrar bara, har du nån erfarenhet av att montera en sån fjärrkontrol och/eller farthållare på Celica ST202 1994?
eller så finns kanske nån här på forum som kan hjälpa med detta i Motala området?
tacksam för alla tips...
***
sure i can :)
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Montera egen fjärrstyrning för låset (guide)

Inlägg av Nizzehult »

Nja, men förfarandet är detsamma oavsett bil:
Ta bort dörrsidan - förardörren.
Lokalisera brytaren för låsning/upplåsning, ibland använder man den som påverkas och är dragen till själva låsmotorn och ibland får man gå på switchen.
Dra permanent ström till dörren (om det inte redan finns).
Provkoppla enligt ritning och kolla att det funkar som tänkt.
Montera mottagaren och strappa alla kablar och sätt tillbaka dörrsidan.
Vill man dra extra kablar till parkeringsljus och annat för kvittens/indikering när man låser/låser upp bilen blir det lite mer jobb med främst kabeldragning men själva inkopplingen är inte svår.
Tidsåtgång? Tja, en eftermiddag räcker om man har lite flyt.

Eftermontering av universella farthållare har jag aldrig hört talas om att det finns men det kanske det gör? Måste vara rätt svårt att eftermontera, bättre då att försöka få tag på dessa delar från en skrotad bil som hade det original och flytta över.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar