Montera egen fjärrstyrning för låset (guide)

Sånt som kan vara bra att ha.

Moderator: Styrelsen

Kategoriregler
Här måste en morderator godkända postningen.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Montera egen fjärrstyrning för låset (guide)

Inlägg av Dale »

Fippla med fjärrkontroller när man kan lägga in ett par mobilers blåtandsmacadresser i en del låssystem/billarm. Låser upp automagiskt när du är i närheten av bilen och låser automagiskt när då går iväg från bilen. ;-)

PS. Fast det kostar ju några hundra till.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Montera egen fjärrstyrning för låset (guide)

Inlägg av Nizzehult »

Nu har jag även monterat en sats på en annan japansk bil och här var det knepigare eftersom det egentligen bara går en kabel till switchen på den här modellen.
Men efter att ha hittat en suverän guide så löste det sig, man ska alltså klippa en kabel och koppla in sig där och då funkade det (Schema F).

Mycket nyttigt dokument: :thumbup:
http://www.discotrek.co.uk/pictures/Rig ... hicles.pdf
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Montera egen fjärrstyrning för låset (guide)

Inlägg av Nizzehult »

OBS! Nyttig uppdatering!

Jag har införskaffat en Corolla 96:a (4WD) och givetvis blev en av de primära åtgärderna att bygga om till fjärrstyrt c-lås.
Den här hade ingen knapp på instrumenteringen för låsning utan den satt i dörren så det blev till att montera alltihopa där, lite pill med att dra in +12V i gummigenomgången in till bilen men med en eker och lite tålamod så går det. Samma inkoppling här i övrigt.

Men! I samma veva klagade ägaren på en av de förra Corollorna som jag konverterade - även den en 96:a - att strömmen drogs ur batteriet om bilen fick stå någon vecka eller två. Trots nytt batteri.
Hm. Felsökning. Jajamen, det drogs 50-60mA när bilen bara stod och bortkoppling av stereo hjälpte inte. Inte ens när jag hade ryckt alla säkringar så sjönk det!
När jag till slut ryckte originalreläet till c-låset så blev det bra - och fjärrstyrningen funkar fortfarande. Den som har bra minne kommer ihåg att originalknappen för att aktivera c-låset slutade funka när fjärrstyrningen monterades och detta hör troligen samman.

Alltså: ryck relä 32 - det vänstra som sitter ovanför säkringsboxen i vänster benutrymme så är man i mål.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Montera egen fjärrstyrning för låset (guide)

Inlägg av Nizzehult »

Så. Nu har jag installerat ytterligare en fjärrstyrning i en Corolla, en 96:a. Den har som bekant en knapp på instrumentbrädan "Power lock" så man behöver aldrig vara inne i dörrarna och fibbla.
Men det här med att rycka ett relä som jag skrev om tidigare visade sig inte vara en optimal lösning för då slutade bakrutevärmaren att funka. Glöm detta!
Jag satte däremot in dioder här - vanliga 1N4148 men i princip vilka dioder som helst duger - och då kan man också använda knappen efter montering.
Så här drog jag kablarna:
Gul och gul/svart gick via dioderna till de blåa kablarna i mitten på strömbrytaren vilket också syns på bilden. Diodens streck ska peka bort från kontakten.
Vit och vit/svart till jord. Inga andra kablar användes.
Röd, alltså permanent 12V+ hittade jag inte på denna bil bland dessa kontakter så jag fick dra den kabeln ner till säkringsboxen där jag hittade en lämplig som jag kunde tappa av.
Den blinkande dioden satte jag i plasten som täcker A-stolpen. Blev rätt bra! Plasten sitter med clips och är bara att bända bort.

Givetvis så måste allt isoleras när man är klar.
Bild
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Montera egen fjärrstyrning för låset (guide)

Inlägg av Glenn »

Jag skulle säga att 1N4148 är olämplig, det är en höghastighets signaldiod, den klarar bara ~200mA, det vore nog mer lämpligt med en likriktardiod i 1N400x-serien, typ 1N4001 som klarar ~1A.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Montera egen fjärrstyrning för låset (guide)

Inlägg av Nizzehult »

Glenn skrev:Jag skulle säga att 1N4148 är olämplig, det är en höghastighets signaldiod, den klarar bara ~200mA, det vore nog mer lämpligt med en likriktardiod i 1N400x-serien, typ 1N4001 som klarar ~1A.
Nja, men det funkar. Har kört så i snart ett år på en annan bil utan problem. Det är bara styrström som går där så det är ingen hög belastning. Men i sak har du rätt, 1N4148 är kanske inte optimal för detta och 1N400x är nog ett bättre val.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Montera egen fjärrstyrning för låset (guide)

Inlägg av Dale »

1N4148 brukar jag bara montera parallellt med reläspolen så inte relät skjuter sönder någon trissa som styr relät.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar