Vita sidoblinkers till Celica årsmodell 86-89

Sånt som kan vara bra att ha.

Moderator: Styrelsen

Kategoriregler
Här måste en morderator godkända postningen.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Vita sidoblinkers till Celica årsmodell 86-89

Inlägg av Dale »

Vita sidoblinkers till Celica årsmodell 86-89

Att byta till vita sidoblinkers på en ST162 är inte så svårt, och på köpet får du en aningen "modernare" look iom. att de är klarglas blinkers som är trendiga i dagsläget, och samtidigt får du en "renare" och kompaktare form i jämförelse med orig. oranga klumparna! *smaksak*
Hur som helst, är du intresserad av detta så finns en bild att beskåda här på min ST162 med klarglas blinkers, klart en förbättring! Ja vilka blinkers är det man skall köpa då? Hur monteras dem lättast? Ja det är dem frågorna jag tänkte ge dokumenterade svar på här, efter min metod, så att andra kan ta del av detta!

Till att börja med så finns det inga orig. klarglas blinkers till den gamla ST162:an (vad jag vet), så man får "låna" från en annan bil helt enkelt!
För detta ändamål lämpar sig sidoblinkerserna från nyare SAAB 9-5 m.fl. mer än väl, inte lika klumpiga och breda, klarglas och passar utan modifikationer i orig. hålen i karossen!
Dem finns att inhandla på närmate SAAB återförsäljare och kostar i dagens läge ca 135:- för ett par, vilket är värt det!

Nu kommer vi till poängen, bytet! Först ska du vrida och böja lite på orig. blinkersen, och samtidigt pressa den bakåt mot resp. sidodörr (va ej orolig, d värsta som kan hända e att dem spricker men då du ej ska ha dem så spelar d ingen roll!) och snart lossnar blinkersen! Sen ska du fortsätta med att koppla ur kontakten från blinkersen för att få blinkersen fri från bilen.
Nu kommer själva kruxet, modifikationen, eftersom SAABs blinkers har stickkontakter och Toyota en annan typ av kontakt så måste detta anpassas!
Jag vet att olika personer har löst det på olika sätt, men ja tycker de smidigaste och minst tidskrävande var att göra som följer:

1. Kontakten är lossad så här dags, så då hänger den med sladdar fritt i karossen! Du knipsar av kontakten från sladdarna med en tång, drar ut sladdarna så gått du kan ifall dem blir lite korta sen avslutar du med att skarva till dem!

2. Nu ska dem skarvade sladdarna få kontakt med SAAB blinkersernas stickkontakter, och för att få en lämplig och hållbar lösning gjorde jag så att jag tog SAAB blinkersen och en smal vass kniv, med den petade ja upp "flikarna" på kontakternas ände steg för steg, så att det blev en öppning i kontakten. Därefter böjde ja till själva sladdarna och sakta tryckte in en åt gången i resp. hål på stickkontakten, och för att få dem att sitta där så böjde ja ner flikarna sakta igen för att stänga till hålet och "låsa" sladdarna där i! Detta funkade utmärkt, men jag förstärkte det och isolerade det för säkerhets skull med hjälp av eltejp.

3. Nu är de bara in i bilen och provblinka, lyser det? Ja då har du bra kontakt och en hyffsad bra modifikation!

4. Slutligen skall SAAB blinkerserna monteras i hålen på bilen, vilket är en mindre bedrift, du trycker bara in ena plastkanten innanför hålet och den andra därefter och vips! så sitter blinkersen tillräckligt stadigt!

5. ...Och här nedan är resultatet på bild för den som e osäker på hur det kan kunna se ut!

Av: MrJoksi
2003-04-05
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]