Toyota Celica T20 94-99 - Vita blinkersglas

Sånt som kan vara bra att ha.

Moderator: Styrelsen

Kategoriregler
Här måste en morderator godkända postningen.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Toyota Celica T20 94-99 - Vita blinkersglas

Inlägg av Dale »

Vita blinkersglas till Celica årsmodell 94-99

Målsättningar:
* Vid renovering av de redan befintliga blinkersen kommer med stor sannolikhet bilbesiktningen klaga, ska därför ha möjlighet att byta med "originalen".

* Limfogar ska med så enkla medel som möjligt försvinna.

* Fukt vill jag ej se i mina blinkers.

* Vill använda samma skruv som håller fast originalblinkersen.

* Det ska se så fabriksgjort ut som möjligt (lättare att förvilla farbror blå och spekulanter då).

* Att ha vita blinkers runt om.


Tips:
- Ni som haft bort era spoilerblinkers har kanske redan insett att själva glaset är fastgjutet i blinkersboxen. Med tanke på att det krävs lite våld för att få bort glaset rekommenderar jag därför att man antingen köper två nya på Toyota, (ca. 400:-/st.) eller försöker få tag på två begagnade blinkersboxar från skroten. (vilket jag självklart gjorde) Detta för att kunna ha två uppsättningar blinkersglas vid besiktning etc.

1.
Det första man måste göra är att få bort det orangea glaset från boxen. Det kommer krävas lite våld, men försök att hålla boxen så fin som möjligt. Plasten går att böja tillbaka inåt efteråt och kan fixeras med smältlimmet. (mer i avsnitt 2) Glaset sitter fastgjutet med en svart massa för att täta boxen.
Här rekommenderar jag efter lite olika tester en skruvmejsel/kniv där man försöker lösgöra glaset genom att bända försiktigt och sedan "slita" bort tätningsmassan.

2.
När glaset är borta har ni nu fått en "skåra". För att slippa jobbet med att gjuta upp en egen form kommer nu skåran inte att behövas. Fyll därför skåran med hjälp av en smältlimspistol.
Här kan man nu snygga till de demolerade kanterna på boxen en aning. Försök att få smältlimmet så jämnt som möjligt för att det slutliga limmet sedan skall fästa. Har man tillgång till en värmepistol så rekommenderas detta skarpt. Värm upp smältlimmet igen med värmepistolen så lägger sig limmet jämnare.

3.
Nu är det dags att börja med plasten till glaset. För att få en liknelse av tryckt plast har jag använt mig av plaster från takbelysning, ex. badrumsskåpsbelysning och lysrörsarmaturer. De har en liten ruggad yta som ger ett snyggt utseende på plats. Lägg det orangea glaset på en kartong eller papper och rita av ungefärligt. Lägg till ca 10mm runt om och lägg mallen på plasten och såga ut.
Såga försiktigt så plasten inte spricker, litet sågblad rekommenderas. Jag hade tillgång till en putsmaskin så mitt mått runt om var inte så viktigt, då man snabbt kunde slipa bort material. Ska man slipa för hand så rekommenderas bättre mätningar dvs. <1 cm runt om. >

4.
Vid mitt första försök så limmade jag nu fast glaset med epoxylim. Innan när jag bara hade smältlimmet i skåran och höll plasten emot boxen såg det väldigt snyggt ut, men efter epoxylimningen var det en hel del färgskillnader och ojämna limfogar. Trots detta fortsatte jag ändå lite missnöjd och slipade till plasten så den låg längs med kanten på boxen.

(Observera att jag nu bara beskriver mitt tillvägagångssätt, jag var inte 100% nöjd och tog senare bort det jag limmat för att göra om det)

5.
Därefter kom nästa steg som min medhjälpare var lite skeptisk till, att försöka göra en nersänkning vid skruvhålet för att få en likadan konstruktion som originalet. Därför tog jag än en gång min värmepistol och konstruerade en liten tratt i aluminium för att begränsa värmestrålen en aning. Men stäng inte igen den helt utan låt det flyga värme uppåt också, för annars vet jag ej vad som händer med värmepistolen.
Sätt en järnklämma längst ut på boxen vid skruvhålet, om utifall att limmet lossnar av värmen. Tag därefter en rund stav eller verktyg med lagom diameter för skruven. Värm försiktigt och tryck ned verktyget för att försöka räta ut plasten mot borrhålet i boxen. Kanske behöver värma och trycka i omgångar. Därefter är det bara att borra underifrån med ett litet borr.

Ni som vill kan alltså nöja er med det resultat som är, men som jag tidigare nämnt om mitt ogillande till limfögarna så gick jag vidare och tog bort glaset igen. Går att med en skruvmejsel försiktigt bända loss epoxyt då det spricker upp lätt. Värm en stund och skrapa bort resterna.

6.
Istället tog jag nu och maskerade glaset på insidan (skrovliga ytan), måttade ut hur bred smältlimfogen var på tjockaste stället på boxen och ritade av på maskeringstejpen. Därefter skar jag försiktigt bort den yttre delen av tejpen för att inte repa glaset.
Den nya nakna kransen runt tejpen ska nu lackeras med mörk färg för att gömma limfogen. (ljus färg blänker) Jag sprayade min insida tillräckligt så det täcker, men inte så mycket att det kommer lossna när det är limmat.

7.
Nu är färgen torr och det är dags att rycka bort tejpen för att se om man fått en rak spraylinje. Då jag ogillade epoxyt valde jag att fästa mitt glas med smältlim till slut. Sista momentet är att med hjälp av kollega lägga smältlim där det är lackerat och sätta ihop allt igen.

8.
Ni som fortfarande inte nöjer er (jag) tänker på fukten. Här finns två alternativ:

* Ena varianten är att lägga en tunn smältlimsrand på sidan och sedan skära den rak eller smälta ut den med värmepistolen.
* Andra sättet om man vill ha det tätt är att istället lägga en silikonrand och sedan ta bort det överflödiga.

9.
Montera dit blinkersen på bilen och var glad!

10.
Ni som vill ha vita lysen runt om så finns resterande lysen att tillgå på Toyota.

* Vita sidoblinkers (sitter bl.a. på nya Corolla 02>) Artikel nr. 81731-02020 Pris: 265:-/st.

* JDM-baklysen (dock ej E-märkta därmed inte godkända av besiktningen) Artikel nr. 81561-2B240 Pris: 656:- 81551-2B300 Pris: 656:-

Lycka till!!

Av: Danne (speedis på forumet)
2005-01-08
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Erkan
Inlägg: 545
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Vännäsby
Land (Country): Sverige
Ort: Umeå

Re: Vita blinkersglas till Celica årsmodell 94-99

Inlägg av Erkan »

Gäller det här även om man ska byta bilnkers från procast?
Skriv svar