Sidokjolar till Celica årsmodell 86-89

Sånt som kan vara bra att ha.

Moderator: Styrelsen

Kategoriregler
Här måste en morderator godkända postningen.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Sidokjolar till Celica årsmodell 86-89

Inlägg av Dale »

Sidokjolar till Celica årsmodell 86-89

BILDER SAKNAS

Jag ska här försöka förklara hur jag har monterat mina universalsidokiolar från MDS. För det första, det är alltid lättast om man är två men det går att göra själv. Så här ser de kjolar ut från sidan som jag har monterat på min bil:



Har för mig att MDS och säkert flera andra försäljare har andra kjolar med samma övre kant. Kolla efter kjolar med samma eller liknande övre kant och att det går att kapa ner längden på kjolen, till rätt längd.

1: Ta kjolen och håll den mot tröskellådan på bilen i den höjd du vill ha kjolen. (Har gjort det ganska svårt för mig och lagt kjolen i det veck som sitter precis över tröskellådan och även på dörren. Detta gör det lite mer komplicerat eftersom att jag sen måste skära ut dörren i kjolen.) Mät ut hur lång kjolen ska vara, lägg till ett par cm och dra ett streck där. (kolla så att den inte blir för kort)

2: Kapa kjolen vid strecket.

3: Nu ska du borra små hål i kjolens överkant. Hålen ska sitta ca en till en och en halv cm ner från övre kant, och med ca 10 cm mellan dem. Kommer se ut ungefär så här:



4: Slipa lacken lite lätt med ett sandpapper där kjolen kommer gå emot lacken för att limmet ska fästa bättre. Därefter så är det dags att passa in kjolen precis som den ska sitta på bilen. Tejpa fast kjolen med maskeringstejp eller silvertejp. Använd små remsor och se till att den stannar på plats.

5: Nu behöver du ett antal små skruvar ca 1,5 cm långa och ganska smala. Men först så måste du se till att dom går genom hålen i kjolen. Om inte så borra upp hålen lite (tvinga aldrig en skruv genom kjolen, den kommer bara att spricka.) När hålen är i rätt storlek så tar du ett lite mindre borr. Borret ska genom hålet i kjolen och mot tröskellådan. Borra hål genom tröskellådan så att du kan skruva fast kjolen i tröskellådan.

6: Skruva i skruvarna och se till så att kjolen ligger emot plåten hela vägen. Men spänn absolut inte fast kjolen mer en nödvändigt. Kjolen kan nu böjas in under bilen. Använd ett par träklossar eller något och lägg bakom så att kjolen inte kan böjas in under bilen. Ta bort tejpen och kontrollera igen så att kjolen ligger emot plåten men att det inte finns några spänningar i kjolen. Finns det spänningar i kjolen så lossa skruvarna lite annars kommer kjolen böjas in under bilen när du tar bort klossarna.

7: Nu är det dags att limma kjolen. En del anser att man ska ha lite lim, en del mycket lim. Sen finns det dessutom hur många lim som helst att välja mellan. En del anser att det ska ligga lim på insidan av kjolen, andra att det bara ska ligga precis i kontaktytan. Om du vill ha det i hela kontaktytan så lossa skruvarna lite pressa i lim och skruva in skruvarna igen.
Själv gjorde jag så här: Jag använde mig av ett lim som heter "Sico Mett 8300" används inom gummi-industrin för att limma ihop gummislangar och annat. Lossade lite grann på skruvarna, pressade imellan kjolen och plåten. Lät det torka och sen la jag lite extra lim i fogen. Låt limmet torka ordentligt.

8: Ta loss skruvarna och kontrollera att kjolen inte rör sig inåt för mycket och att kjolen sitter fast ordentligt. (Om du gjort som mig och lagt kjolen över dörren så måste du nu stabilisera kjolen ordentligt. Detta eftersom att du måste kunna spackla in kjolen ordentligt sen. Jag använde mig av fogskum som jag sprutade upp underifrån och fyllde ut hela utrymmet mellan kjolen och tröskeln. Man kan använda spackel med, men det är svårt och går åt mycket glasfiberspackel. Låt fogskummet torka i ett dygn). Om du inte har lagt den över dörren så kan du hoppa vidare till punkt nr 13.

9: Nu kommer vi till det svåra. Nu ska du skära ut dörren ifrån kjolen. Det kommer se ut som på bilden nedan:



Jag använde mig av en liten slipmaskin och ett litet stift som man vanligtvis skär plåt och liknande med. Det går bra att använda en liten fil eller ett litet sågblad också. Problemet är att man inte får skära det för tight för då går inte dörren att öppna. Kolla noggrant genom att sticka in en liten mejsel eller liknande hur dörren går under kjolen. Som regel brukar man säga att gapet mellan två rörliga delar på en bil ska vara 6 mm. Själv försökte jag hålla ca 4 mm men fick sedan slipa upp det till ca 6 mm ändå. Har du inte ett stort tålamod så skippa helt enkelt att lägga den över dörren eller kom på ett annat sätt, för det tar ett par timmar.

10: När du skurit ut dörren så kommer det stora ögonblicket. Att öppna dörren. Öppna den försiktigt och ett par mm i taget. Det kan ta emot eftersom att fogskummet kan ha hamnat mellan dörren och tröskeln. Men använd inte våld. Ta istället en mejsel och dra i springan för att få bort fogskum som håller fast dörren. När du fått upp dörren så se till att den inte går emot någonstans. Använd en brytkniv eller liknande för att skära bort fogskum som sitter ivägen. Och en fil för att avlägsna lite på kjolen. Skulle glappet, till slut när du fått upp dörren, vara stort (typ en eller en och en halv cm) så slå inte sönder bilen. Allt går att spackla och få snyggt. Det är grunden till spacklingen du är ute efter för tillfället.

11: Nu kommer du se det gap som kommer finnas mellan tröskeln och kjolen under dörren.



Ta bort fogmassa ca en till två cm ner mellan kjolen och tröskeln. Se till att det inte finns rester kvar av fogskum på kanten av kjolen eller tröskeln i detta hål. Fyll upp hålet med flasfiberspackel. Gör detta noga för annars kommer spacklingen att spricka någonstans. När spacklet har torkat, slipa ner det och lägg på finspackel. Finspackel är mycket lättare att forma och få bra än glasfiberspackel. Det kan vara svårt att slipa längst in nedanför gångjärnens infästning av dörren. Använd en plattfil och sen sandpapper på filen för att få det bra.

12: Gör samma sak på undersidan av den biten som sitter på dörren.

13: Om du vill spackla in kjolen så att inte övergången mellan kjolen och plåten syns så är det nu dags för det. Slipa alltid med fint sandpapper hela den ytan som ska spacklas. Använd gärna en primer för att få spacklet att fästa bättre och att slipa framtida rost (OBS kolla att primern går att spackla på. Har råkat ut för primer som inte kan spacklas OBS). Är det mycket som ska spacklas, använd först glasfiberspackel (glasfiberspackel håller bättre än finspackel och spricker inte av vibrationer). Sen slipa ner. På med finspackel och slipa ner. Fortsätt tills det att du är nöjd med resultatet.

14: Lackera.

15: Glöm inte att rostskydda de hål som är borrade i karossen med primer och sen spackel.
Färdigt resultat:



Har dock inte spacklat in hela kjolen på grund av tidsbrist.

Av: Johnnie (JohMAr på forumet)
2004-08-28
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]