Open air filter till Celica årsmodell 86-89

Sånt som kan vara bra att ha.

Moderator: Styrelsen

Kategoriregler
Här måste en morderator godkända postningen.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Open air filter till Celica årsmodell 86-89

Inlägg av Dale »

Open air filter till Celica årsmodell 86-89

Först testade jag om det skulle låta lite mer om bilen genom att lyfta på "locket" på luftburken, det blev ett himla trevligt ljud vid 4500+ varv! Det låter ungefär som Hondas v-tech. Och det ljudet är fortfarande kvar nu med open air filter. Och även ljudmässigt mellan 2000-3000 varv tyker jag det låter lite bättre. Även tomgången är lite dovare. Jag tycker det var värt 800 kr, ändå köpte jag ett insatsfilter för 500 kr några månader innan. Jag är dock lite misstänksam mot att filtret suger aningen för varm luft ibland. Jag försökte dra in kalluft genom en dammsugarslang Det är den som syns över säkringsboxen till höger om filtret på motorrumsbilden. Vet inte om den hjälper så mycket, men jag tycker inte effekten har minskat i alla fall. Men med vettig kalluft så ger inte open air mer än max 5 hk till och jag märker ingen större effektskillnad ärligt talat. Det är sammanfattningsvis trevligt med open air, dessutom blir det mer plats i det i övrigt ganska trånga motorutrymmet.

Jag gjorde som så att jag gick in på www.europadelar.se, klickade mig fram till Toyota Celica sportluftfilter. Där får man fram en lista med sportluftfilter till Celican av olika årgångar. Till ST162 finns det 4 olika open air kit. Jag tog ett som kostade 700 kr då och verkar göra det nu också. Mitt blev blått som framgör av bilderna, trots att jag egentligen tog ett ofärgat hehe. Frakten kostade 100 kr extra. Så totalt blev det 800 kr.

Med filtret följer det en adapter som är fyrkantig på ena sidan och rund på andra. Det är för att open air kit, det gäller alla tror jag, måste ha en rund anslutning så en adapter är nödvändig om man ska ha open air kit. I alla fall den följer med så det var bara att skruva bort luftburken och slänga ut den. Sedan sätter man dit adaptern på luftmängdmätaren och monterar dit filtret. Man får dessutom med ett extra stag som man sätter i ena änden på luftmängdmätaren och den andra någonstans där det sitter fast så att inte luftmassemätaren hänger och flänger. Den sitter ju normalt fast i luftburken. Staget syns inte på bilderna men det framgår ganska bra var man ska sätta dit det.

Filtret får ganska lagom med plats där utan att man flyttar på batteriet. Måtten har jag mätt upp en gång men jag vet inte var de siffrorna tog vägen! Omkretsen var cirka 37 cm. Diametern höll sig kring 12 cm. Det smalnar av lite, det är smått koniskt

Det är alltså inget svårt att montera det hela. Lycka till!

Av: Henka (Zeus på forumet)
2003-03-17
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]