Toyota Celica T18 90-93 - Lossa panel runt mätarhus

Sånt som kan vara bra att ha.

Moderator: Styrelsen

Kategoriregler
Här måste en morderator godkända postningen.
Användarvisningsbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3598
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Toyota Celica T18 90-93 - Lossa panel runt mätarhus

Inlägg av Dale » sön 22 feb 2009, 12:34:44

Lossa panel runt mätarhus till Celica årsmodell 90-93

Till att börja med vill jag säga att detta är enbart vägledning samt tips. Jag är inte ansvarig för vad DU gör med din bil.

Introduktion:
Denna FAQ syftar till att underlätta för andra att demontera den panel som finns runt mätarhuset, och som bör demonteras innan man demonterar själva mätarhuset.

Vad du behöver:
1. Tålamod
2. Stjärnskruvmejsel
3. Ståltråd eller annan tålig tråd

Demontering:
För att underlätta arbetet så kan du börja med att skruva loss det hölje som är mellan ratten och själva instrumentpanelen. Denna sitter fast med 5 stjärnskruvar på undersidan av höljet. Detta är inget som behövs, men det underlättar.

Det första man får göra är att skruva bort det plasthölje som är omkring tändningslåset. Den plast som är under mätarhuset och bakom ratten.
Denna sitter fast med 4 stjärnskruvar. Två av dessa skruvar är dolda under en löstagbar plastbit som sitter under tändningslåset. Ta en vanlig skruvmejsel med en tejpad topp(så att du inte skadar plasten) och snäpp loss plastbiten.

OBS!
När du skruvar lös nämnda plasthölje så lossnar även den plast som sitter under ratten, den som originalhögtalaren samt spaken för att öppna motorhuven sitter fast i. Ta det varsamt om du har korta kablar eller dyra högtalare.

När du lossat plasthöljet och plockat bort det rekommenderar jag dig att skruva tillbaka plasten så att du får mer utrymme runt pedalerna(det kommer behövas).

Nu är det dags att skruva loss den panel som vi är ute efter.
Denna sitter fast med 5 stycken stjärnskruvar. Två är ovanför mätarhuset, en är under värme-/fläktkontrollerna och två stycken sitter bakom plasthöljet som du nu har demonterat.

De gröna markeringarna är de skruvar som ska lossas för att demontera plasthöljet(observera att bild #2 visar dessa skruvar men utan höljet)
De röda markeringarna är de skruvar som ska lossas för att demontera den panel vi är ute efter.

Nu är det dags att lossa de två vajrar som sköter om värme-/fläktreglagen.
Den ena sitter till höger om gaspedalen. Det ser ut som en liten kabelsko som sitter på en pinne. Haka loss denna och ta sedan ur vajern ur den klämma som sitter strax bakom.

Gul markering är den så kallade kabelskon.
Orange markering är klämman vajern sitter fast i(syns dåligt på bilden).

Nästa vajer att lossa sitter i motorrummet, så öppna motorhuven.
Om du nu tittar cirka 10 centimeter till vänster om bromsservon så ser du nästa vajer. Den sitter på en liknande apparatur som förra vajern.

Ta loss den så kallade kabelskon från pinnen och fäst sedan (stål)tråd i den. Ta sedan loss vajern från klämman som sitter en bit bakom(Klämman lossas till vänster. Den är monterad med en pin på höger sida)

Gul markering är den så kallade kabelskon.
Orange markering är klämman vajern sitter fast i.

Anledningen till att du fäster (stål)tråden i den så kallade kabelskon är att det ska bli lättare att montera vajern igen när du är klar.

Tillbaka inne i bilen nu.
Nu bör du kunna dra ut panelen tillräckligt långt för att kunna koppla ur alla strömkontakter. Det sitter två stycken till vänster, en till dimljusknappen och en till instrumentbelysningsdimmern.
På höger sida så sitter det tre stycken.

När du kopplat loss alla kontakter är det bara att plocka ur panelen.
När du får ut den så långt att du får ut de två vajrarna helt, så ta loss (stål)tråden från vajern du fäste den i och sätt fast den någonstans i inredningen(så att den sitter kvar).
Gå sedan till motorrummet och klipp/knipsa av (stål)tråden och fäst den änden på ett lämpligt sätt(så att den sitter kvar).

Den blå markeringen visar de hål som jag tvinnat ståltråden runt.

Lycka till!

Av: Oscar (Ohjay på forumet)
2005-03-20
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd
Galleri
http://www.teamymse.net
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
KGK-Wibe-Clas Ohlson-TeliaSonera mfl...

This message was made of 100% free and recycled electrons.

Användarvisningsbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2609
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lossa panel runt mätarhus till Celica årsmodell 90-93

Inlägg av Fnys » ons 04 mar 2009, 13:21:24

Bilder till ovanstående guide: :D

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd

Skriv svar