Information om Reliefvalve till Celica GT4 årsmodell 88-89

Sånt som kan vara bra att ha.

Moderator: Styrelsen

Kategoriregler
Här måste en morderator godkända postningen.
Användarvisningsbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3568
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Information om Reliefvalve till Celica GT4 årsmodell 88-89

Inlägg av Dale » sön 22 feb 2009, 12:25:08

Information om Reliefvalve till Celica GT4 årsmodell 88-89

Original går en slang från turbinsidan på turbon till wastegaten och från den vidare till T-VSV:n. VSV:n har till uppgift att skydda (sänka) laddtrycket om förhållandena inte tillåter fullt laddtryck såsom kall motor, knackningar e.t.c. I normala fall är denna öppen och funkar lite som en pysventil och släpper ut trycket genom ett litet läckage. Vid t.ex. kall motor är denna stängd och allt tryck från turbon går till att öppna WG:n och således inte tillåta fullt tryck.

Ett sätt att öka laddtrycket är att borra upp VSV:ns lufthål till 4.5 mm. Detta ske ge ca 12.5 - 13 psi (ca 0.85 - 0.9 bar). Detta ser jag knappast som en bra lösning eftersom man dels inte kan justera trycket och råkar man borra minsta lilla fel diameter får man för högt tryck, detta är ju inte heller återställbart med mindre än att byta VSV:n och den sitter dessutom inte speciellt lättåtkomligt.

Ett klart bättre sätt är att montera en pysventil. Fördelen med detta är att det tar ca en halvtimme att montera, det är fullt justerbart och kan lätta återställas. Pysventilen kopplas in på slangen mellan turbon och wastegaten, jag drog upp slangarna så den ligger mellan batteriet och säkringsboxen, lätt åtkomlig för justering. Tänk på att vända den rätt, kulsidan mot turbon. Den andra slangen som går mellan wastegaten och VSV:n tas bort och ersätts med 2 korta slangstumpar som pluggas, detta för att koppla bort VSV:n eftersom vi vill att pysventilen ska sköta jobbet nu. Skruva ut den helt innan ni testkör, den är ganska känslig att hitta rätt läge på så riskera inte att få för mycket tryck i början, en tryckmätare är ett KRAV!!

Ett tips gällande detta från Cyrix på TCS forumet är att borra ett hål på 1 mm på wastegate sidan på ventilen. Varför skulle det nu göra nytta? Jo, eftersom pysventilen fungerar som en backventil när trycket släpper så finns det ingenstans för luften som pressats in i wastegaten att ta vägen. Detta gör att ventilen inte stänger lika snabbt. Dessutom får man med ett litet kontrollerat pys ett stabilare laddtryck.

Jag har kört denna lösning ett tag nu och det fungerar bra, laddtrycket är stabilt efter första justeringen och det skiljer max 0.05 bar beroende på yttre omständigheter såsom fukt, värme e.t.c.

Av: Zpider
gt4@stallplatsen.com
2003-03-17
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd
Galleri
http://www.teamymse.net
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
KGK-Wibe-Clas Ohlson-TeliaSonera mfl...

This message was made of 100% free and recycled electrons.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst