Sida 1 av 1

Höja laddtrycket till Celica GT4 årsmodell: 88-89

Postat: sön 22 feb 2009, 12:24:04
av Dale
Höja laddtrycket till Celica GT4 årsmodell: 88-89

Höja laddtrycket på GT4

1. PMa fulingbusen om att du vill köpa en kula/fjäder ventil (ger stabilare laddtryck än en pysventil). Kostar 300:-

2. Beställ en zenerdiod på 4.3 volt från www.elfa.se eller närmaste tv-reparatör. Kostar ca 1:-

3. Köp valfri laddtrycksmätare tex på närmaste biltillbehörsaffär. Kostar runt 200:-.

4. Köp en halvmeter 6mm slang, tex bensinslang och 8st slangklämmor.

5. Montera laddtrycksmätaren på valfri plats och koppla in den med ett t-kors på den slangen som går från insugningsrör till "Turbo Presseur Sensor".

6. på sladden från "Turbo Presseur sensor" ska du koppla in zenerdioden. Strecket på zenerdioden ska vara mot röd kabel och den andra sidan mot brun kabel.

7. Plocka bort den grova insugsslangen från turbon.

8. Plocka bort bägge slangarna som sitter kopplade till wastegateklockan.

9. På det röret som går bakåt på motorn så sätter du en slangstump med en skruv i för att plugga det röret.

10. Det samma gör du med den nippeln på wastegateklockan som gick till ovan nämnda rör förut.

11. Den långa slangbiten du nu har kvar kopplar du mellan trycksidan på turbon och wastegateklockan (dvs istället för den korta slangen som sitter där original.

12. Klipp av den långa slangen på mitten och koppla in reglerventilen med "kul" sidan mot turbon.

13. Montera tillbaka den stora slangen.

14. Justera isär ventilen så mkt det går. Man skruvar isär den för lägre tryck och ihop den för högre.

15. Kör några vändor och justera upp trycket lite i taget, tills du kommer till 1 bar.

16. Grattis du har nu några fler kusar mer att leka med.

17. Ovanstående kompletteras gärna med rensad katt och någon form av avlastningsventil/dumpventil.


Av: Carl Olsson
calle@galaxen.se
2003-03-15