Hatthylla till Celica årsmodell: 86-89

Sånt som kan vara bra att ha.

Moderator: Styrelsen

Kategoriregler
Här måste en morderator godkända postningen.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Hatthylla till Celica årsmodell: 86-89

Inlägg av Dale »

Hatthylla till Celica årsmodell: 86-89

När jag köpte min pärla såg jag att någon totalt hade massakrerat hatthyllan i ett försök att montera in ett par 6x9" högtalare. Eftersom jag anser att 6x9"r absolut inte hör hemma i en seriös billjudanläggning på grund av sina ofrånkomliga svagheter så bestämde jag mig fort för att fixa en ny hatthylla. Den som satt i var dessutom en väldigt sorglig syn. Originalgångjärnen saknades och istället för den främre "stålbalken" satt något som såg ut som en tältpinne, fastsatt med buntband i en trälist som var skruvad i hyllan. Högtalarnas vikt hade även effektivt sett till att hyllan säckade ordentligt på mitten. Kort sagt: sopor!

Originalhyllan fick fungera som mall för den nya hyllan och förpassades sedan till ett avlägset hörn av lägenheten i väntan på att bli buren till soptunnan. Som material till den nya hyllan använde jag vanlig masonite från närmsta OBS.

När hyllan var utskuren och klar att kläs med matta så tyckte jag att det borde gå att göra den lite roligare. En celicadrake (eller svan eller vad vi nu kom fram till att det såg ut som) skulle sitta som en smäck mitt på hyllan. En förfrågan på forumet resulterade i en bildfil som jag skrev ut och överförde till en likadan masoniteskiva som hyllan skars ut ur. Jag trängde inte ihop de olika bitarna i ett hörn för att spara material utan skar ut bitarna ungefär mitt i skivan. Det visade sig vara ett smart drag dels när bitarna skulle limmas på hyllan, men även när mattan sedan skulle på.

Bitarna limmades på plats med skivan de skars ut ifrån som mall och ganska mycket vikt på för att tjockleken inte skulle variera på grund av luftbubblor och sånt. Jag ville också att bitarna skulle sitta stenhårt så jag använde ganska mycket lim.

Nu kommer den fiffiga delen av det hela. Mattan ska ju helst sitta så tight som möjligt runt bitarna och om man bara limmar den med en plan yta som press så finns risken att det blir massor av luft under mattan. Därför tog jag skivan som bitarna skars ut från och gjorde hålen lite lite större så filten fick plats. Sedan penslade jag på ytterst sparsamt med trälim på hyllans hela ovansida. Har man på för mycket lim så väter det genom mattan och den blir platt och hård. Det är inget man strävar efter direkt, så var försiktig med limmet. Efter att jag försiktigt hade lagt på mattan och pressat med händerna överallt runt alla kanter så lade jag på "mallen" och pressade på ganska bra tills limmet torkat helt. Som press använde jag en skåplucka från köket, för att fördela vikten jämnt över hela, mina två AudioPro Stage6:or och en back med laserdiscskivor...

Mattan veks någon centimeter över kanten och limmades fast på baksidan. Även om man kan klä undersidan också så såg jag ingen anledning att göra det. Jag gjorde medvetet inte heller några hål att fästa metallbitarna under hatthyllan i, utan bankade in tungorna i hålen så pinnarna blev platta och limmade dem först med smältlimpistol. Det visade sig inte hålla tillräckligt så jag gjorde ett försök till med trälim istället. Tiden får utvisa om det håller bättre.

Nu är det bara att göra hål för snörena och fästa dem så är hyllan klar för installation i bilen.

Av: Micke (Pugho på forumet)
2003-05-04
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]