Byta ratt till Celica årsmodell: 90-93

Sånt som kan vara bra att ha.

Moderator: Styrelsen

Kategoriregler
Här måste en morderator godkända postningen.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Byta ratt till Celica årsmodell: 90-93

Inlägg av Dale »

Byta ratt till Celica årsmodell: 90-93

Till att börja med vill jag säga att detta är enbart vägledning samt tips. Jag är inte ansvarig för vad DU gör med din bil.

VARNING
Denna FAQ är inte avsedd för bilar som är försedda med airbag.

Vad du behöver:
1. Ratt.
2. Eventuellt ett rattnav, beror på konstruktionen av ratten du ska montera.
3. Stjärnskruvmejsel.
4. Hylsnyckelsats.
5. Hävstång, gummiklubba, rattavdragare eller någon med mycket armstyrka.
6. Silvertejp/eltejp(om inte annat för att använda som plåster)

Demontering:
Se till att hjulen står exakt rakt. Det kommer att underlätta arbetet.

På baksidan av ratten så finns det en stjärnskruv på den mittersta ekern. Denna måste du skruva ur för att kunna få loss tutan. Tutan sitter även med två plastclips men det är bara att dra loss tutan, ingenting kommer att skadas. När tutan lossnar så kommer du se en vit- och svartfärgad kabel med en kabelsko på. Kabelskon sitter fast på en metallskena på tutan och det är bara att dra av kabelskon från denna skena för att få loss tutan helt. När du har gjort detta så bör det se ut såhär:

De två skruvarna till höger och vänster behöver du inte bry dig om. De håller endast fast plasten på baksidan av ratten. Vad du ska göra nu är att lossa muttern i mitten av ratten. Hylsnyckel och spärrskaft kommer bra till hands här.

Skruva dock inte av muttern helt, låt den sitta kvar en bit in, annars finns det en risk att ratten flyger rakt i ansiktet på dig när du ska ta loss den. Om du nu rycker i ratten så bör den sitta stenhårt. Det finns flera olika alternativ för att få loss den:

1. Använd de starka armarna som du eller nån polare har.
2. Använd någon sorts av hävarm för att häva loss ratten.
3. Använd gummiklubba och rikta ett par slag mot ratten.

Jag använde alternativ 3. Jag slog två slag med gummiklubba på den högra ekern av ratten och sen lossnade den. Nu ska det se ut såhär, förutom att du bör ha kvar hela plastkåpan runt blinkersspaken och så:

Montering:

Nu blir det ganska specifikt för att montera ratt som kräver rattnav, men principen är densamma om du har ratt som inte kräver rattnav.

Om du kollar lite noga nu så ser du de gula piggarna som sticker upp. Dessa ska passa i ratten eller rattnavet för att blinkersen ska hoppa ur automatiskt. Tyvärr passar det inte för mig med ett Momo rattnav avsett för min bil, så jag måste slå av blinkersen varje gång man har blinkat klart.

Piggarna ska alltså passa in i spåren på baksidan av navet/ratten. Baksidan på mitt Momo rattnav:

När vi ändå tittar på baksidan av navet så ser du mässingsytan på navet. Denna ska komma i kontakt med den lilla mässingspinnen vid rattstången för att tutan ska kunna fungera.

Framsidan på mitt Momo rattnav:

Det stora hålet i mitten(bak) på navet ska alltså sättas fast i rattstången. De små hålen (fram) är där man skruvar fast ratten. Du ser även den kabel och kabelsko, som går ifrån mässingsytan, och som ska kopplas till tutan på din nya ratt.

När du satt dit rattnavet så skruva dit muttern som du tog loss när du demonterade förra ratten. Nu ska det se ut såhär:

Nu är det dags att koppla ihop tutan, så att Svensk Bilprovning inte klagar.

Framsidan av min ratt:

Baksidan av min ratt ser ut såhär:

Problemet som uppstår nu är att tutan på ratten kräver en jord vilket originaltutan inte gjorde (Nu kan det ju vara så att din ratt inte är som min och då är det bara att hoppa över detta steg). Detta kräver lite tänkande och lite problemlösning. Jag kopplade ihop kabeln från tutan med en av sladdarna från tutknapparna på ratten.
Jag tog även silvertejp(i brist på eltejp) för att isolera kabelskon. Den andra sladden tejpade jag sedan fast på baksidan av ratten så att den kommer i kontakt med navet när man skruvar fast ratten(den kommer i kontakt med en jord).
Detta ser ut såhär:

En bättre lösning till ovanstående problem hade varit att klippa av den kabelsko som nu är fasttejpad på ratten, och sedan sätta på en ringkabelsko istället och fästa denna kabelsko i en utav skruvarna mellan navet och ratten.

Nu är det då dags att fästa ratten i rattnavet. Detta är enkelt, bara att skruva i de skruvarna du fick med ratten och/eller rattnavet. Dra inte åt skruvarna för hårt på en gång, utan dra åt dem jämnt. Innan du drar åt dem en sista gång så kolla att tutan verkligen fungerar. Fungerar tutan är det bara att dra åt skruvarna en sista gång.

Nu bör du ta en liten tur med bilen för att se och känna efter om ratten verkligen sitter rätt. Gör den inte det får du skruva av ratten och skruva loss rattnavet och justera det lite till höger eller vänster.

Ta en liten tur igen om du behövde rätta till ratten för att se att det blev rätt denna gången.

Ju längre testkörning du gör, desto hårdare fastnar ratten/rattnavet och du kanske tvingas dra/häva/slå loss det igen.

Lycka till!

Av: Oscar (Ohjay på forumet)
2005-02-27
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Byta ratt till Celica årsmodell: 90-93

Inlägg av Fnys »

tillhörande bilder:
tror dom ligger i ordning också

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Skriv svar