Toyota Corolla 4A-FE - Byte av vattenpump

Sånt som kan vara bra att ha.

Moderator: Styrelsen

Kategoriregler
Här måste en morderator godkända postningen.
Användarvisningsbild
Nizzehult
Inlägg: 383
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Corolla kombi 1.3 -94
Årsmodell: 1994
PostOrt: -
Ort: Ume'

Toyota Corolla 4A-FE - Byte av vattenpump

Inlägg av Nizzehult » lör 16 jan 2010, 21:46:10

Bytte vattenpump idag på min Corolla 4A-FE 1990. Tänkte att någon kunde vara intresserad att veta hur man gör. Verkstadshandboken ljuger nämligen lite.

Lossa hjulmuttrarna höger fram
Palla upp bilen
Ta bort höger framhjul
Ta bort högra plastkåpan under bilen
Tappa ur kylvätskan. Finns en kran i botten på kylaren.
Detta är bland det svåraste och gör detta redan nu medan remmarna finns kvar:
Ta en lednyckel och lossa på muttrarna till remhjulet på vattenpumpen. Kan göras underifrån men det går även uppifrån. Trångt!!
Lossa bulten till generatorn och slacka på multiremmen. Ta bort remmen.
Ta bort spännmuttern till servopumpen, slacka remmen och ta bort den. Vik undan hela pumpen så långt det går.
Ta bort hela fästet som håller servopumpens spännmutter och även fästet till höger om detta som sitter med tre bultar.
Lossa bulten som bl a håller kabelstammen till generatorn. Sitter på kamremskåpan.
Lossa övre kamremskåpan, 4 bultar.
Lossa bultarna till ventilkåpan.
Lyft på ventilkåpan någon centimeter. Nu kan man ta bort övre kamremskåpan.
Ta bort mittre kamremskåpan. Lossa först två bultar som nås underifrån.
Ta bort muttrarna som sitter bakom vattenpumpen, 2 st där det stora röret går in.
Ta bort de fyra bultarna som håller remskivan. Det går dock inte att få bort skivan ännu, är för trångt. Se till att den lossnar bara.
Ta bort bulten längst till vänster som håller oljestickan. Dra upp hela oljesticksröret. Pass upp så inget skräp ramlar ner i hålet då, brukar ligga en del sånt där. Stoppa sedan dit något som täcker hålet uppifrån t ex en bult.
Lossa de tre stora bultarna som finns runt vattenpumpen. 3 st. Hylsa 12. Bry dig inte om de med 10:ans fattning.
Nu ska pumpen gå att få loss. Det kommer att rinna en del vatten när detta görs och om man inte har pluggat oljestickshålet så hamnar en hel del där!
Trixa ut remskivan genom att vinkla pumpen.
Byt o-ringarna om du sätter dit en begagnad pump. Sitter en i blocket och en i pumpen. Har man missat att skaffa dessa (som jag gjorde), använd packningscement och kleta ut.
Nu är det bara att montera den nya pumpen. Glöm inte att pilla dit remskivan när man har den nästan i läge. Det är otroligt trångt och meckigt att få dit den eftersom röret som kommer bakifrån är fast och gängen på bultarna som ska in där gör att det inte finns någon mån att tala om, men det går!
Sedan är det bara att sätta tillbaka allt i omvänd ordning.
Fyll på kylarvatten.
Varmkör bilen och kolla efter läckage.
Klart!