Toyota Celica T20 94-99 - Byte antennspröt

Sånt som kan vara bra att ha.

Moderator: Styrelsen

Kategoriregler
Här måste en morderator godkända postningen.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Toyota Celica T20 94-99 - Byte antennspröt

Inlägg av Dale »

Byte antennspröt Celica T20 1994-1999

Fick skruva isär huset på elantenn då det låg en bit kvar av kuggvajern där. Tog kanske en timme att byta. Fast jag skruvar ju ganska långsamt å måste vrida å titta på allt. Fick plocka bort plastdelarna bak för att komma åt. Antenn sitter bara i en mutter innanför plasten i skuffenoch en mutter på utsidan av bilen. Sen lossar man bara elkabeln (kontakten), antennkabeln och dräneringsslangen längs under så är hela antenn lös.
Efter man fått bort den lösa kuggvajern i huset var det bara att skruva tillbaks antennen. Jag rekomenderar att koppla dräneringsslangen, antennkabeln och elkabeln/kontakten först för att sen lirka in antenn och skruva åt lillmuttern bakom plasten löst för att dra åt muttern på utsidan ordentligt. Då sitter antenn rätt så man kan dra åt lillmuttern ordentligt. Ta sedan loss den stora muttern på utsidan för att slå på bilradion och efter en stund när elantenn surrat klart så stoppar man i kuggvajern och stänger av bilradion så kommer elantenn mata in vajern och man får vara beredd på att "hjälpa" antenn att komma i hålet ordentligt. Fjärrkontroll till stereon eller en polare som kan agera fjärrkontroll är ett plus. Sen när antenn "rullat" ihop sig så drar man bara tillbaks den stora muttern på utsidan och test kör. Det lyckades åt mig direkt.

Verktyg som behövdes:
10 mm lednyckel eller dyligt
Stjärnmejsel Philips nr 1
1 avbitare för att skruva av antennmuttern

1 st Toyota art.nr 86337-2B200, Antenn= 331,25 kr (listpris 2006-09-20)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]