Byta damask drivaxel (guide)

Sånt som kan vara bra att ha.

Moderator: Styrelsen

Kategoriregler
Här måste en morderator godkända postningen.
Användarvisningsbild
Nizzehult
Inlägg: 415
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Corolla 1.3 Wagon -99
Årsmodell: 1999
PostOrt: -
Ort: Ume'

Byta damask drivaxel (guide)

Inlägg av Nizzehult » tor 12 jan 2017, 10:52:22

Detta är gjort på en Corolla -96 men förfarandet är detsamma på många modeller.
Man behöver inga specialverktyg; en hammare, domkraft, fälgkors, pallbock, kofot, uppsamlingskärl för olja, ståltråd, mejslar i olika storlekar, hylsnyckelsats 10-32, kniv, tång samt massa trasor räcker långt. Ett rör som funkar som förlängare kan vara nödvändigt.

Innan bilen är upphissad så börjar man med att lossa på axelmuttern (30) som sitter längst ut på framaxeln på den sida som damasken ska bytas. Ta först bort sprinten och hylsan. Muttern kan sitta rejält, använd förlängare. Borsta även gängorna rena. Vissa fälgar tillåter inte att man kommer åt muttern om inte fälgen först avlägsnas så då får man göra så. Även sprinten kan vara svår att få bort med fälgen på. Ibland har rosten tagit hårt på sprinten så då får man borra ut den eller ta ett don.
Lossa hjulmuttrarna på aktuell sida.
Lyft upp bilen rätt högt på den sidan och sätt en pallbock där som ska sitta rätt långt bak, den får inte sitta direkt under fjäderbenet.
Ta bort hjulet.
Ta bort vänstra plastkåpan under motorn. Är det på höger sida damasken ska bytas behöver även denna kåpa bort.
Töm växellådan på olja genom att lossa på den stora bulten (24) längst ner. Sätt sen tillbaka den.
Plocka bort bromsoket och häng upp det i en ståltråd. Sitter i två bultar 14).
Ta bort de två stora längsgående bultarna som sitter i fjäderbenet. Storlek 19. Separera sen på delarna.
Gänga nu ut den stora centrummuttern tills den är jäms med axelkanten. Banka sen på den. Nu ska den flytta sig inåt - eller rättare sagt: hela navet ska komma framåt. När den har kommit rätt långt ut så tar man bort muttern helt och sen fortsätter man att banka i mitten samtidigt som man viker ut hela drivknuten och navet. Till slut är axeln igenom och hänger fritt. När detta är gjort så kan man driva ur hela axeln från lådan genom att banka med en stor mejsel eller liknande snett utåt på den stora klumpen som sticker ut vid själva växellådan. Om man är två (vilket är att föredra) så låter man den andre samtidigt dra i axeln.
Nu är axeln lös.
Börja med att skrapa bort dynga från axeln med en kniv, ska göras hela vägen.
Det är oftast yttre damasken som ska bytas.
Det finns avdragare där man kan montera bort yttre drivknuten direkt medan axeln sitter kvar på bilen och på så vis slippa gå andra vägen men det har visat sig att denna metod inte alltid funkar. Det gör det däremot alltid om man går andra vägen.
Om det gäller höger axel: mät upp var gummiprylen i mitten som fungerar som balans sitter och notera detta. Notera även vilken väg den sitter.
Det finns tre klammer som ska öppnas, ett i mitten på gummiprylen och två vid den inre damasken. Man öppnar alltså bara de invikta metallflärparna med en mejsel och sen kan man enkelt öppna klamret - som sen går att återanvända.
När man öppnar det stora klamret och särar på damasken så kommer det att rinna ut en del fett och olja, var beredd på det. Är ganska slabbigt där inne.
Torka bort det värsta fettet med en trasa, även det som finns i "klumpen" mot lådan.
Det sitter en låsbricka längst ut som låser fast delen där de tre rullarna sitter. Avlägsna den med hjälp av en mejsel.
Nu ska hela den delen av axeln. Driv med en hammare och träkloss om den sitter fast.
När den är lös kan den inre damasken avlägsnas.
Dra ut gummiprylen. Lite olja på axeln kan underlätta.
Ta även bort den yttre damasken på samma sätt men här kan man vara lite brutalare och klippa bort den om den ändå ska skrotas.
Rengör knuten där damasken som ska bytas sitter. Jag använde avfettning och tryckluft. Riktigt utsatta knutar där det kommit mycket gojs kan behöva tvättas i ett bad. En knut ska glappa lite axiellt men inte radiellt. Det får absolut inte finnas sand och grus kvar innanför damasken, vid minsta misstanke om detta måste hela knuten tvättas och sköljas ren!
Nu ska nya damasken dit och börja då med att trycka in nytt fett i alla skrymslen som uppstår i knuten medan man roterar den och viker den maximalt.
Strax innan damasken ska förseglas så trycker man in återstoden av allt fett (90g) som finns med i tuben.
Därefter ska man på med nya spännband - brukar medfölja - och låsa dessa. Det finns ett speciellt verktyg för detta som jag kan rekommendera där man "vevar upp" bandet så att det sträcks och sen viker tillbaka det åt andra sidan men det går även att göra detta med hjälp av en vanlig plattång men då bör man vara två.
Sen förseglar man klamret genom att vika in metallflärparna och banka på dem.
Montera tillbaka gummiprylen på utmätt ställe och rätt väg. Därefter gör man detsamma med dess klammer.
Ta sedan och "veva runt" knuten rejält i minst en minut för att fettet ska sprida sig ordentligt. Viktigt!
Torka bort allt överflödigt fett från nästa damask och styr sen på den.
Sätt tillbaka delen med de tre rullarna och montera tillbaka låsringen.
Man bör byta ut fettet i den inre knuten och förfarandet är densamma som den yttre.
Sedan på med damasken på plats och försegla klamren.
Kolla att C-ringen som sitter längst ut på axeln mot lådan finns där och ser OK ut. Den fungerar som låsning och är viktig.
Axeln är sedan bara att styra in i lådan igen, man kan få rucka och driva lite med hammare och mejsel för att få den att gå i. Torka av axeländan innan den monteras och peta gärna först runt lite olja eller fett i packboxen i lådan.
Det kan ha trillat ner skräp i packboxen före hjullagret vid hjulnavet när axeln demonterades så det måste inspekteras, rengöras och återfettas innan axeln träds tillbaka i navet.
Allt återstående ska sedan återmonteras i omvänd ordning. Axelmuttern ska dras rätt ordentligt så använd förlängare och gör detta först när hjulet är på och den står på backen. Glöm inte sprinten och kåpan.
Fyll tillbaka oljan genom nivåpluggen (24) på framsidan av lådan. Använd slang och tratt.
Sätt sist tillbaka plastkåporna under bilen.
Klart!

Tidsåtgång: räkna med 2-3 timmar. I exemplet ovan har en vanlig damask använts, det finns även elastiska som man via en stor kon kan trä på från "fel" håll samt de som är delbara. Jag föredrar dock själv de konventionella.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition