Byta kamrem 4E-FE (guide)

Sånt som kan vara bra att ha.

Moderator: Styrelsen

Kategoriregler
Här måste en morderator godkända postningen.
Användarvisningsbild
Nizzehult
Inlägg: 377
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Corolla 4 (4WD) 1.8 -96
Årsmodell: 1996
PostOrt: -
Ort: Ume'

Byta kamrem 4E-FE (guide)

Inlägg av Nizzehult » sön 09 nov 2014, 11:42:39

Gjorde en större service på en 4E-FE igår och ska försöka återberätta ut minnet vad jag gjorde.
Den motorn är mindre och lite smartare gjord än 4A-FE så det går ännu snabbare att byta rem här.
Man behöver inga specialverktyg; en hammare, domkraft, kofot, hylsnyckelsats med diverse förlängare och några led- och blocknycklar kommer man långt med.

Så här gjorde jag:

Ta bort minuspolen på batteriet.
Lossa hjulmuttrarna på höger sida.
Lyft upp bilen rätt högt på den sidan och sätt en pallbock där.
Ta bort höger hjul.
Ta bort stora plastkåpan under motorn som sitter på högra sidan.
Noterna spänningen på remmen till styrservon och släpp sedan på spännskruven, görs enklast underifrån. Det finns en lång bult som funkar som spännare och en annan som låser pumpen som också måste lossas. Ta bort remmen. Om man vrider remmen med två fingrar för hand och noterar hur mycket man orkar vrida den så ger det en bra handledning till när man ska sätta tillbaka remmen.
Gör samma sak med generatorremmen. Det är en bult som ska lossas och sen kan man vicka generatorn åt sidan och ta bort remmen.
Ta bort övre kåpan till kamremmen, 4 bultar.
Slå loss muttern till vevaxelbulten, kan göras med en mutterdragare för den sitter inte så djuriskt hårt som på vissa bilar. Låt den sitta kvar, behöver inte tas bort än. Det sitter 4 bultar på själva remskivan men jag är osäker om dessa också måste bort men jag tog i alla fall bort dem.
Gänga upp vevaxelbulten några gäng och slå kraftigt på den för att få själva remskivan att lossa från axeln. Spraya gärna först med 556 med bulten borta.
Lossa helt på vevaxelbulten och dra ut remskivan.
Ta bort nedre kamremskåpan, tror det är tre bultar.
Vrid motorn medsols genom att vrida på bulten som sitter på kamremshjulet. När hålet som är märkt "4A" i kamremhjulet är rakt upp och mitt för punkten i godset på baksidan så kan man se att det lilla hacket på utgående hjul från vevaxeln står mitt för en markering i godset.
Nu kommer det viktiga: markera dessa lägen på nåt sätt genom att ritsa eller med färg/tusch. Varför? Jo, den övre märkningen är lite diffus och om man inte är observant så är det möjligt att kugga remmen ett hack fel. Om man tillfälligt sätter tillbaka nedre kåpan och remskivan så finns det också en märkning i själva kåpan och på remskivan. Jag gjorde en tydlig och beständig markering var kamremshjulet befann sig när den nedre markeringen var exakt inställd och det var tur det.
Vrid på kamremmen och notera hur mycket du orkar vrida den för hand, alternativt trycka in den.
Lossa på spännhjulet (det till vänster närmast generatorn) och för det åt sidan. En fjäder vill föra hjulet till höger så man får lossa det så det är nästan loss och sedan skjuta det till vänster och sen låsa fast det där.
Nu kan gamla remmen styras av. Börja nerifrån och ta lite på övre drevet och växla sedan. Vill man vara brutal och effektiv klipper man sönder den :-)
Byt ut spännhjulet om detta är aktuellt. Notera spännfjädern.
Kräng dit den nya remmen. Lägg på nedre drevet först och styr på den längst upp.
Sista kan man behöva hjälpa på genom att dra runt kamremshjulet med en lednyckel så att den "kuggar på" men var försiktig, remmen får inte snedbelastas eller råka ut för skarpa kanter.
Spänn remmen med spännhjulet till samma spänning som tidigare och dra fast bulten.
Kontrollera en extra gång att märkningarna fortfarande stämmer. Sätt tillbaka nedre kåpan och remskivan och kolla att kamremshjulet är på rätt plats.
Nu är remmen bytt och det bara att återmontera allt i omvänd ordning.

Det här gör man på under två timmar. :thumbup:
Kamremmen köpte jag i Tyskland för ca 140,-

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst